De 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

Foto: Photographer: Chepko Danil Chepk

Att gå ner i vikt och tappa de där extrakilona som vägrar ge sig är sällan lätt. Viktnedgång kräver motivation och disciplin.

Dietcoachen Cathrine Schück guidar dig förbi de sju vanligaste fällorna som sabbar dina försök.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Foto: Photographer: Chepko Danil Chepk

Tips 1: skippa INTE frukosten!

1. Att hoppa över frukost


De flesta av oss mår bra av äta frukost. Utan mat i magen trillar man lättare dit på halv tio-fikat, eftersom man blir trött och hungrig framåt dagen. Se till att få i dig åtminstone ett hårdkokt ägg när du vaknar. Det är en bra proteinkälla som skyddar mot kommande frestelser såsom nästa punkt!

LÄS OCKSÅ: 11 frukostar som bränner fett

Skippa morgonbullen

2. Förmiddagsfikat


Som sagt, det är lätt att bli frestad av den smarriga mackan eller bullen som ligger framme när du ska köpa din första kopp kaffe för dagen, i synnerhet om du hoppat över frukosten. Om du inte fick i dig det där ägget i morse, ta det nu!

LÄS OCKSÅ: Paulún - Så bränner du fett hela dagen – timme för timme

Foto: Todor Tsvetkov

Dags för matlåda?

3. Grupptrycket vid lunch


Kollegerna ska gå och äta sushi, pasta eller pizza - och man orkar inte vara den som börjar kinka och lobba för en salladsbar. Man är dessutom rädd för att bli utanför och gå miste om "viktigt" snack, så därför gör man som gänget. Men om du nu följer med på restaurang: kolla om det finns något nyttigare lunchalternativ, kanske utanför menyn? Eller ta mod till dig och förklara varför du hellre vill äta din matlåda på jobbet och föreslå att ni tar en kaffe tillsammans senare.


GÅ NER I VIKT MED FREDRIK PAULÚN: Testa nya hälsoappen Wellie – bli medlem här



Foto: Photolyric Stock Productions (Kl

Fika?

4. Trefikat


Här kommer en annan aspekt in i bilden, nämligen kompisätandet. Om Lena i växeln har bakat en hel plåt kärleksmums och tagit med sig hemifrån så är du per automatik en taskig vän om du inte smakar på dem. Att säga nej till hembakt är tabu i Sverige. Men ta dig för magen, grimasera och förklara att du försöker hålla igen på exempelvis mjöl. Det är aldrig någon som vill höra om illamående... Så du lär slippa följdfrågor.

Foto: iStock

5. Klockan 17 i matbutiken


På ren stress (kanske ska du hämta barn på dagis?) köper du några chokladkakor och trycker i dig, för att magen skriker. Undvik detta genom att äta mellanmål, till exempel en bit ost, innan du åker och handlar. "Ibland tar jag en flaska morotsjuice i affären och dricker medan jag går runt med kundvagnen. Jag betalar givetvis för den när jag kommer till kassan", säger Cathrine Schück.

LÄS OCKSÅ: Mellanmål - välj smart och tappa extrakilon

Foto: iStock

Håll ut!

6. Trippelmåltiderna


En unge kommer hem vrålhungrig, en annan ska strax i väg på träning. Som förälder är det lätt att äta flera måltider per kväll: en för varje barn och sedan den "riktiga" middagen när partnern kommer hem från jobbet. Sitt gärna med vid bordet när barnen käkar, men nöj dig med att mumsa på en morot. Det går att hålla sig.

Foto: Panthermedia

Skippa småätandet på kvällen.

7. Niomyset


En del dricker te på kvällskvisten, andra vill ha kaffe. Men alla i familjen är överens om att det är mysigt att ta en ostmacka till koppen. Det blir lätt någon form av samling. När barnen är klara med sina läxor kommer de ut ur sina rum. Men försök nöja dig med den där muggen, det brukar dämpa suget. Eventuellt kan du ta ett frökex med en liten bit ost på.

LÄS OCKSÅ: 11 sätt att bli av med putmagen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här