ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Därför går du upp i vikt av att vara stressad

Publicerad 25 maj 2015 09.30
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT
Att leva med långvarig stress leder till flera symptom och hälsorisker.

Att leva med långvarig stress leder till flera symptom och hälsorisker.

1/2

Foto: GETTY IMAGES

Om du bara gör en sak... minska stressen. Gör det genom att prioritera återhämtning och motion.

Om du bara gör en sak... minska stressen. Gör det genom att prioritera återhämtning och motion.

2/2

Foto: Colourbox

Att leva med ständig stress är en hälsofälla som kan bidra till övervikt, sömnstörningar, magproblem och depression. Dra i bromsen i tid och bli gladare, piggare och friskare.

När du stressar så går ditt sympatiska nervsystem i gång, det är den del av nervsystemet som är kopplat till aktivitet och som ska hjälpa oss att fly eller slåss när vi blir hotade.

Andningen blir hastigare, mer syre går till musklerna, pulsen och blodtrycket går upp. Ett långvarigt påslag och för lite vila kan bidra till värk och spänningar i kroppen.

Kroppen utsöndrar hormoner vid stress, som adrenalin och kortisol. Kortisol bidrar till vakenhet, men kan också påverka vikten. Höga halter under längre tid kan göra att kroppen lagrar fett.

När du utsätts för ständig stress kan kroppen få svårare att slappna av och balansen mellan det sympatiska och parasympatiska nervsystemet kan störas. Det kan leda till sömnstörningar. Du kan också få svårt att koncentrera dig och tänka klart eller bli lättirriterad.

LÄS OCKSÅ: 5 tidiga tecken på utbrändhet

Matsmältningen fungerar sämre när du stressar mycket. Det är också vanligt att man tröstäter. Det är inte heller säkert att man prioriterar nyttig mat eller motion när stressen tar all energi.

Minnet, sexlusten och immunförsvaret är annat som kan påverkas negativt av stress.

 

5 RÅD FÖR STRESSADE

1. Ta timeout

Har du möjlighet att ta några dagar eller mer ledigt? Gör det! Ägna dessa dagar åt att återhämta dig, men också åt att fundera på vad du behöver göra för att ändra din situation.

2. Testa terapi

Terapi är bra oavsett om du redan har gått in i väggen eller är på väg att göra det. Kognitiv beteendeterapi är effektivt för dig som behöver minska stressen, i synnerhet den inre.

3. Motionera mera

Motion är enligt forskning bevisat effektivt mot stress och depression. Bland annat påverkas hormonnivåerna positivt.

4. Lär dig avslappning

Andningsövningar, meditation, yoga eller ligga en stund på en spikmatta kan vara effektivt för att varva ner. Det kan räcka med bara några minuter. Till exempel trädgårdsarbete eller sudoku kan också vara avslappnande.

5 Var social

Att umgås med vänner och familj är bra för hälsan och motverkar stress. Prioritera inte bort umgänget. Kramas mycket, det höjer nivåerna av dina må-bra-hormoner.

ANNONS