lev dolgachov healthcare, food, home and happiness concept - smiling woman with bowl of muesli having breakfast at home
lev dolgachov healthcare, food, home and happiness concept - smiling woman with bowl of muesli having breakfast at home Foto: Lev Dolgachov

Bränna fett: Här är 9 smarta genvägar

Maxa dina resultat med smarta knep som gör att du bränner mer fett, dygnet runt. Små förändringar kan räcka.

- Vi kan lära kroppen att bränna fett effektivt genom att äta och träna på rätt sätt, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Danielle Deasismont

1. Intervallträning

 

Variera tempot på promenaden eller löpturen. Flera studier har visat att intervallträning bygger kondition snabbare än traditionell konditionsträning, ett bra knep för dig som tycker att det är trist att lunka i samma tempo.

Expertens kommentar: "Intervallträning ökar tillväxthormoner i kroppen vilket bränner mycket fett. Att variera intervallträning med vanlig konditionsträning är bra, det ger en stor energiförbrukning."

 

2. Lyft vikter

 

Hur mycket fett du bränner beror inte på din vikt, utan hur du ser ut inuti. Fördelningen mellan muskler och fett är avgörande.

Expertens kommentar: "Muskler kräver mycket energi bara för att finnas till, vilket betyder att din basala energiförbrukning när du bara ligger still ökar om du har mer muskler."

 

3. Promenera mera

 

Att röra sig mer i vardagen boostar fettförbränningen rejält.

Expertens kommentar: "Stillasittande är katastrof, att vara aktiv i vardagen är viktigare än att träna. När vi sitter hela dagarna går fettförbränningen ner på sparlåga. Ta korta pauser och gärna ett par promenader varje dag."

 

 

4. Ät riktiga råvaror

 

Snöa inte in dig på kalorier när du handlar, vad du äter spelar större roll. Satsa på fisk, kött och rotfrukter för att öka fettförbränningen.

Expertens kommentar: "Naturliga råvaror innehåller mycket vatten, du kan alltså äta mer mat för mindre kalorier. Mat som pasta, färdiga köttbullar och ketchup är väldigt koncentrerade och ger mycket energi eftersom du äter mer av dem. Att äta riktiga råvaror gör underverk för de allra flesta."

 

 

Foto: Lev Dolgachov

5. Ät gröt till frukost

 

Gröt till frukost och grönsaker till middag är en bra riktlinje för de allra flesta. Se till att få in en bra rutin med frukost, lunch och middag varje dag, ungefär vid samma tider. Ät mellanmål om du behöver.

Expertens kommentar: "På morgonen har vi bäst insulinkänslighet och tål kolhydrater bättre än senare på dagen. Det är en bra idé att börja dagen med exempelvis gröt."

 

Foto: Evgeny Atamanenko

6. Vitaminboosta

 

För vissa kan vitaminbrist ligga bakom en dålig fettförbränning. Särskilt B-vitamin och D-vitamin är viktigt för att vår kropp ska kunna bränna fett effektivt.

Expertens kommentar: "Ät varierat av fisk, kött, grönsaker, rotfrukter, fullkorn och frukt så får du i dig mycket vitaminer. Hoppa över vitamintillskott, de kan ofta ge överskott vilket också har en negativ effekt på fettförbränningen."

 

Foto: Monkey Business Images

7. Ät omega 3

 

Den nyttiga fettsyran har många bra effekter på hälsan.

Expertens kommentar: "Omega 3 kan faktiskt öka fettförbränningen, särskilt när du äter den i form av fet fisk. För den som inte äter fisk kan tillskott vara en bra idé, det är viktigt för hjärta och hjärna."

 

Foto: George Dolgikh

8. Ät mer mat!

 

Äter du små portioner för att gå ner i vikt? Det kan ge motsatt effekt. Bäst viktnedgång får när du ligger på ett lagom stort underskott, då orkar du träna och samtidigt känna dig pigg medan du går ner i vikt.

Expertens kommentar: "När du äter för lite blir det ett slags svält för kroppen och fettinlagringen ökar. Om du dessutom ger upp och börjar äta mycket mer kommer din fettförbränning vara sänkt och du går upp ännu mer i vikt. Äter du 2 500 kalorier per dag kan du minska ditt intag med 500 kalorier."

 

Foto: Photographer: Chepko Danil Chepk

9. Drick mer vatten

 

När du är uttorkad fungerar både fettförbränningen och övriga funktioner i kroppen sämre.

Expertens kommentar: "Att dricka vatten är faktiskt jätteviktigt, dricker du en halv liter vatten om dagen ökar värmeproduktionen i kroppen vilket i sig bränner 20 kalorier. Det är en enkel rutin som gör skillnad."