happy woman having a cup of coffee at a cafe and laughing
happy woman having a cup of coffee at a cafe and laughing

Bränn fett! Forskarnas 9 sätt som fungerar

Viktnedgång kommer inte av sig självt.

För att vässa formen krävs strategiskt och tålmodigt arbete.

Att sluta äta är INTE ett bra drag – i stället bör du satsa på att maximera din fettförbränning.

Med inspiration av hälsosajten Greatist och modern forskning listar vi nio smarta sätt att göra sig av med kalorier.

LÄS MER: 7 skäl: Därför äter vi för mycket

Ett gott skratt bränner energi.

1. Skratta mycket

 

Låt oss börja med det roligaste. För tänk om det vore så enkelt att allt vi behövde göra för att hålla oss i form var att skratta? Riktigt så effektivt är inte ett gott garv, men forskare HAR faktiskt kunna påvisa att tio minuters skrattande gör att vi bränner (om än en blygsam mängd) energi. Så upp med smilbanden, alla skeptiker!

LÄS MER: 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

 

Kaffe är en bra energikick!

2. Drick kaffe

 

 

Tiden då man pratade om kaffe som ett gift verkar vara förbi. Numera hyllas snarare javat i hälsosammanhang. Inte bara känner man sig mentalt piggare och mer benägen att ta sig an dagens uppgifter efter en kopp espresso på morgonkvisten, dessutom går koffeinet snabbt in i blodet, med ökad hjärtaktivitet och kaloriförbrukning som följd. Kaffe är en bra energikick inför motionspass, i synnerhet vid morgonträning, då man kanske inte har aptit att äta något mer. Testa med en klick kokosolja i för ytterligare boost.

LÄS OCKSÅ: 10 skäl att dricka kaffe – varje dag

 

 

Morgonmålet kickar i gång fettförbränningen. Foto: Fotolia

3. Ät frukost

 

Kostexperten Fredrik Paulún brukar säga att man ska äta frukost som en kung och middag som en tiggare. Morgonmålet kickar nämligen i gång fettförbränningen i kroppen, så att du bränner kalorier effektivt under resten av dagen. Alla har inte aptit när de vaknar, men försök åtminstone att få i dig NÅGOT. Och då inte en skiva vitt bröd med marmelad, eftersom det innehåller föga näring och gör dig hungrig kort senare. En skål med grekisk yoghurt, lite nötter och flytande honung är mycket bättre.

LÄS OCKSÅ: 7 frukostar som bränner fett

 

Ägg ger bränsle till kroppen.

4. Ät ägg

 

Om man vill maxa sin förbränning gör man klokt i att välja bort mat som bara tar plats i magen utan att tillföra något. Prioritera i stället sådant som faktiskt ger bränsle åt kroppen. Skippa tomma kalorier som socker, vitt bröd och pasta - och satsa på proteinrik kost som ägg och fet fisk. Tonfisk och grapefrukt är exempel på livsmedel som visat sig kunna snabba på fettförbränningen.

LÄS OCKSÅ: Inte bara ägg! 6 proteinrika livsmedel – du kan ha missat

 

Antioxidanterna i kanel ger kaloriförbrukningen en skjuts.

5. Krydda maten

 

Är du mesig när det kommer till kryddstark mat? Det går att träna upp! Och varför inte försöka, eftersom flera intensiva kryddor har visat sig kunna boosta ämnesomsättningen. Det handlar till exempel om chili och kajennpeppar, som innehåller det fettförbrännings-gynnande ämnet capsaicin. I ingefära och kanel är det antioxidanterna som ger kaloriförbrukningen en skjuts.

LÄS MER: 6 kryddor som bränner fett

 

Grönt te har visat sig kunna öka ämnesomsättningen Foto: Image Source

6. Välj grönt te

 

Dricker du inte kaffe, utan te? Ingen fara: den asiatiska nationaldrycken är OCKSÅ bra. Men välj hellre grönt te framför svart, eftersom det är proppat med antioxidanter - och har visat sig kunna öka ämnesomsättningen. Varför inte prova den nya trenddrycken matcha, som kort beskrivet är en koncentrad form av grönt te?

LÄS MER: Nya nyttiga teet – du nog inte hört talas om

LÄS MER: Drick te: 9 anledningar att göra det varje dag

 

När du bygger muskler ökar nämligen fettförbränningen. Foto: Lev Dolgachov

7. Styrketräna

 

De flesta som tränar för att gå ner i vikt väljer att fokusera på konditionsträning som löpning eller spinning. Men faktum är att styrketräning kan vara minst lika effektivt. När du bygger muskler ökar nämligen fettförbränningen, vilket brukar märkas på att man blir hungrig oftare när man regelbundet nyttjar gymmets maskiner och fria vikter. Då är det viktigt att äta ordentligt och rätt för att behålla muskelmassa och orka prestera vidare: fastna inte i salladsfällan, utan se till att peta i dig mer protein som kyckling, tonfisk, bönor, linser och kvarg.

LÄS OCKSÅ: Sex saker som händer dig när du tränar styrka

 

Varva distansträningen med intervallträning.

8. Intervallträna

 

Konditionsträning är så klart OCKSÅ givande, men många fastnar i ett bekvämlighetsläge, där de inte förmår utmana sig själva och ta i det där lilla extra som krävs för att man ska få resultat av löprundan eller cyklingen. Då kan intervallträning vara värt att prova. Det stjäl mindre av din tid, men i utbyte kämpar du till bristningsgränsen. Många gym erbjuder klasser med intervallcykling - och på löpbandet kan du enkelt få till ett effektivt pass genom att springa det fortaste du kan i 15 sekunder, vila i 30 och sedan upprepa 14-19 gånger. Det tar inte mer än en kvart allt som allt.

LÄS OCKSÅ: Träning i tre minuter räcker – om du gör rätt

 

Unna dig sömn! Sömnbrist kan orsaka störningar i ämnesomsättningen.

9. Sov ordentligt

 

God sömn tycks vara grundbulten för det mesta som rör vår hälsa. Enkelt uttryckt: får vi för lite sömn, med trötthet som följd, orkar inte kroppen prestera som den ska. Mer specifikt kan sömnbrist orsaka störningar i ämnesomsättningen, vilket kan leda till övervikt och diabetes. Hur mycket sömn vi behöver per natt är individuellt, men se till att få åtminstone sex till åtta timmar.

LÄS MER: 8 tecken på att du sover för lite