Bränn fett! Forskarnas 9 sätt som fungerar

Viktnedgång kommer inte av sig självt.

För att vässa formen krävs strategiskt och tålmodigt arbete.

Att sluta äta är INTE ett bra drag – i stället bör du satsa på att maximera din fettförbränning.

Med inspiration av hälsosajten Greatist och modern forskning listar vi nio smarta sätt att göra sig av med kalorier.

LÄS MER: 7 skäl: Därför äter vi för mycket

Andra har också läst

Ett gott skratt bränner energi.

1. Skratta mycket


Låt oss börja med det roligaste. För tänk om det vore så enkelt att allt vi behövde göra för att hålla oss i form var att skratta? Riktigt så effektivt är inte ett gott garv, men forskare HAR faktiskt kunna påvisa att tio minuters skrattande gör att vi bränner (om än en blygsam mängd) energi. Så upp med smilbanden, alla skeptiker!

LÄS MER: 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

Kaffe är en bra energikick!

2. Drick kaffe


Tiden då man pratade om kaffe som ett gift verkar vara förbi. Numera hyllas snarare javat i hälsosammanhang. Inte bara känner man sig mentalt piggare och mer benägen att ta sig an dagens uppgifter efter en kopp espresso på morgonkvisten, dessutom går koffeinet snabbt in i blodet, med ökad hjärtaktivitet och kaloriförbrukning som följd. Kaffe är en bra energikick inför motionspass, i synnerhet vid morgonträning, då man kanske inte har aptit att äta något mer. Testa med en klick kokosolja i för ytterligare boost.

LÄS OCKSÅ: 10 skäl att dricka kaffe – varje dag

Foto: Fotolia

Morgonmålet kickar i gång fettförbränningen.

3. Ät frukost


Kostexperten Fredrik Paulún brukar säga att man ska äta frukost som en kung och middag som en tiggare. Morgonmålet kickar nämligen i gång fettförbränningen i kroppen, så att du bränner kalorier effektivt under resten av dagen. Alla har inte aptit när de vaknar, men försök åtminstone att få i dig NÅGOT. Och då inte en skiva vitt bröd med marmelad, eftersom det innehåller föga näring och gör dig hungrig kort senare. En skål med grekisk yoghurt, lite nötter och flytande honung är mycket bättre.

LÄS OCKSÅ: 7 frukostar som bränner fett

Ägg ger bränsle till kroppen.

4. Ät ägg


Om man vill maxa sin förbränning gör man klokt i att välja bort mat som bara tar plats i magen utan att tillföra något. Prioritera i stället sådant som faktiskt ger bränsle åt kroppen. Skippa tomma kalorier som socker, vitt bröd och pasta - och satsa på proteinrik kost som ägg och fet fisk. Tonfisk och grapefrukt är exempel på livsmedel som visat sig kunna snabba på fettförbränningen.

LÄS OCKSÅ: Inte bara ägg! 6 proteinrika livsmedel – du kan ha missat

Antioxidanterna i kanel ger kaloriförbrukningen en skjuts.

5. Krydda maten


Är du mesig när det kommer till kryddstark mat? Det går att träna upp! Och varför inte försöka, eftersom flera intensiva kryddor har visat sig kunna boosta ämnesomsättningen. Det handlar till exempel om chili och kajennpeppar, som innehåller det fettförbrännings-gynnande ämnet capsaicin. I ingefära och kanel är det antioxidanterna som ger kaloriförbrukningen en skjuts.

LÄS MER: 6 kryddor som bränner fett

Foto: Image Source

Grönt te har visat sig kunna öka ämnesomsättningen

6. Välj grönt te


Dricker du inte kaffe, utan te? Ingen fara: den asiatiska nationaldrycken är OCKSÅ bra. Men välj hellre grönt te framför svart, eftersom det är proppat med antioxidanter - och har visat sig kunna öka ämnesomsättningen. Varför inte prova den nya trenddrycken matcha, som kort beskrivet är en koncentrad form av grönt te?

LÄS MER: Nya nyttiga teet – du nog inte hört talas om

LÄS MER: Drick te: 9 anledningar att göra det varje dag

Foto: Lev Dolgachov

När du bygger muskler ökar nämligen fettförbränningen.

7. Styrketräna


De flesta som tränar för att gå ner i vikt väljer att fokusera på konditionsträning som löpning eller spinning. Men faktum är att styrketräning kan vara minst lika effektivt. När du bygger muskler ökar nämligen fettförbränningen, vilket brukar märkas på att man blir hungrig oftare när man regelbundet nyttjar gymmets maskiner och fria vikter. Då är det viktigt att äta ordentligt och rätt för att behålla muskelmassa och orka prestera vidare: fastna inte i salladsfällan, utan se till att peta i dig mer protein som kyckling, tonfisk, bönor, linser och kvarg.

LÄS OCKSÅ: Sex saker som händer dig när du tränar styrka

Varva distansträningen med intervallträning.

8. Intervallträna


Konditionsträning är så klart OCKSÅ givande, men många fastnar i ett bekvämlighetsläge, där de inte förmår utmana sig själva och ta i det där lilla extra som krävs för att man ska få resultat av löprundan eller cyklingen. Då kan intervallträning vara värt att prova. Det stjäl mindre av din tid, men i utbyte kämpar du till bristningsgränsen. Många gym erbjuder klasser med intervallcykling - och på löpbandet kan du enkelt få till ett effektivt pass genom att springa det fortaste du kan i 15 sekunder, vila i 30 och sedan upprepa 14-19 gånger. Det tar inte mer än en kvart allt som allt.

LÄS OCKSÅ: Träning i tre minuter räcker – om du gör rätt

Unna dig sömn! Sömnbrist kan orsaka störningar i ämnesomsättningen.

9. Sov ordentligt


God sömn tycks vara grundbulten för det mesta som rör vår hälsa. Enkelt uttryckt: får vi för lite sömn, med trötthet som följd, orkar inte kroppen prestera som den ska. Mer specifikt kan sömnbrist orsaka störningar i ämnesomsättningen, vilket kan leda till övervikt och diabetes. Hur mycket sömn vi behöver per natt är individuellt, men se till att få åtminstone sex till åtta timmar.

LÄS MER: 8 tecken på att du sover för lite

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här