Blir man tjock av att äta banan?
1 av 4: Blir man tjock av att äta banan? Foto: Colourbox
Dietisten och kostrådgivaren Jill Holmström.
2 av 4: Dietisten och kostrådgivaren Jill Holmström. Foto: Privat
Bananen får oförtjänt mycket skit av kolhydratskeptiker.
3 av 4: Bananen får oförtjänt mycket skit av kolhydratskeptiker. Foto: TODD ARENA/Colourbox
Nej, kolhydrater gör ingen överviktig per automatik.
4 av 4: Nej, kolhydrater gör ingen överviktig per automatik. Foto: Colourbox

Blir man tjock av banan? Vi reder ut

Först var det potatisen.

Nu är det bananen som får oförtjänt mycket skit av kolhydratskeptiker.

För nej, det finns ingen som helst anledning att skippa den söta men supernyttiga frukten.

– Jag äter flera stycken per dag, säger dietisten och kostrådgivaren Jill Holmström.

Först slutade folk att äta potatis. Sen kom turen till bananen. De senaste årens diettrend med fokus på mindre kolhydrater har gjort oss rädda för alla livsmedel som innehåller socker – även om det handlar om naturligt fruktsocker och råvaran i fråga är proppad med andra nyttigheter.

Idiotiskt, tycker dietisten och kostrådgivaren Jill Holmström, som driver konceptet "Våga ät":

– Det har tydligen blivit viktigt att undvika banan, samtidigt som man utan eftertanke kan ta ett glas vin eller käka godis till kvällen.

– Jag tror det handlar om ren okunskap. Någon säger att man inte ska äta banan och folk köper det rakt av, utan att reflektera över mättnad, näringsämnen och andra hälsofördelar.

Nej, kolhydrater gör ingen överviktig per automatik. Den enkla matematiken är att vi går upp i vikt när vi äter mer än vi gör av med.

LÄS MER: Grattis potatisälskare! Mycket nyttigare än ryktet

Banan stillar hungern

Vi behöver energi för att fungera – och då är det mycket bättre att ta den från en banan än från en sötad mellanmålsbar eller burk läsk.

– En banan (100 g) innehåller visserligen mer kolhydrater än 100 gram (= 1 dl) coca-cola, men de flesta dricker inte bara 100 gram läsk, utan minst det tredubbla. Och du blir definitivt inte mätt på det, säger Jill Holmström.

Till skillnad från läsken stillar bananen hungern, vilket gör det lättare att stå emot sötsug och småätande. Och förutom de mättande fibrerna innehåller den flera andra näringsämnen som är bra för kroppen.

– Till exempel kalium, som motverkar högt blodtryck och behövs för kroppens nerv- och muskelfunktion.

Så banan är egentligen det perfekta mellanmålet och träningssnackset?

– Absolut. Det är därför alla med kunskap i näringslära rekommenderar den.

– Den är smidig att ha med sig i väskan, och man kan göra mycket av den. Jag äter själv flera bananer om dagen, säger Jill Holmström.

LÄS MER: De 7 värsta myterna – om att bränna fett

Jills favorit: Bananpannkakor

"Mosa en banan och rör ihop med två ägg. Stek i rapsolja till en pannkaka."

"Våga ät"-konceptet: Fastare kropp utan förbud

Att våga äta ordenligt av bra råvaror, så att man håller sig mätt och med hjälp av motion får en fastare och hälsosammare kropp.