Att börja träna kan betyda ökad hunger, vilket kan krångla till det när man vill gå ner i vikt.
1 av 2: Att börja träna kan betyda ökad hunger, vilket kan krångla till det när man vill gå ner i vikt. Foto: Shutterstock
Dietisten Sofia Antonsson ger sina bästa råd.
2 av 2: Dietisten Sofia Antonsson ger sina bästa råd. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

”Blir hungrig av att träna – hur går jag ner i vikt?”

Jag har börjat motionera mer – tar raska promenader och ”halvjoggar” några gånger i veckan och lägger på styrketräning. Jag vill gärna gå ner i vikt, men har märkt att jag bli väldigt hungrig nu när jag börjat röra på mig mer. Hur ska jag göra för att ändå gå ner?

//Markus

Dietisten svarar: Satsa på näringsrik mat

”Det är mycket lättare att gå ner i vikt med en kombination av fysisk aktivitet och kost. Däremot kan man, som du skriver, uppleva att aptiten ökar när man tränar. Det tar ofta en stund för kroppen att ställa om till en ökad energiförbrukning. Kanske behöver du stå ut en period för att se om hungern avtar.

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Satsa på mat som är rik på näring och fibrer samtidigt som den mättar. Fokusera på grönsaker, frukter, bär, nötter, frön, magra proteinkällor, ris, quinoa och potatis. Det är mat som du kan äta lite mer av utan att det ger för mycket energi. 

Att äta lite och ofta fungerar för en del, andra kan hoppa över måltider. Att till exempel bestämma några dagar i veckan då du hoppar över middag eller frukost för att förlänga nattfastan kanske kan funka och därmed ge ytterligare effekt på vikten. Känn efter vad som passar dig och anpassa din måltidsordning utifrån det.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!