Blir du inte mätt? Expertens 5 smarta knep

"Hungern är din största fiende om du vill gå ner i vikt. Det är när du är hungrig som du börjar längta efter extra fet och söt mat", säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Foto: PETER KNUTSON

1 av 2: "Hungern är din största fiende om du vill gå ner i vikt. Det är när du är hungrig som du börjar längta efter extra fet och söt mat", säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Att gå runt och vara hungrig är ingen rolig känsla. Här är expertens bästa tips för att öka mättnadskänslan!

Foto: Shutterstock

2 av 2: Att gå runt och vara hungrig är ingen rolig känsla. Här är expertens bästa tips för att öka mättnadskänslan!

"Hur mycket ska jag egentligen äta?" och "hur hur gör jag om jag inte blir mätt?"

Detta är två vanliga frågor från personer som vill förändra sin livsstil.

Här ger näringsfysiologen Fredrik Paulún sina bästa strategier för att öka mättnadskänslan!

Andra har också läst

God, nyttig och näringsrik mat som mättar länge är nyckeln för den som vill gå ner i vikt. Genom att äta bra råvaror behöver du inte bekymra dig om mängden eller att väga och räkna kalorier.

För näringsfysiologen Fredrik Paulún och råder det inga tvivel om hur den perfekta tallriken ser ut. Grönsaker bör utgöra basen och fylla halva tallriken.

– Den andra halvan bör bestå av lika stora delar långsamma kolhydrater, till exempel råris eller baljväxter, och protein av hög kvalitet, till exempel fisk eller ägg, säger Paulún och fortsätter:

– I regel finns fett ändå i maten och behöver inte fokuseras på, men om allt i måltiden är väldigt magert kan du låta en del av grönsakerna vara till exempel avokado och du kan ringla på en vinägrett på olivolja.

LÄS MER Sätt realistiska mål för att lyckas med ditt nya nyttiga liv 

Blir du inte mätt? Experten tipsar

Om du inte känner att du blir mätt finns en hel del smarta tips och tricks. Här är Paulúns bästa taktik för att öka mättnadskänslan:

1. Varm mat

Ät varm mat då det mättar bättre än kall.

2. Satsa på protein

Ät mat med mycket protein då det är det mest mättande näringsämnet samtidigt som det ökar energiförbrukningen.

3. Grönsaker!

Ju mer grönsaker du har i måltiden desto bättre mättnad per kalori får du.

4. Drick vatten

Drick en halvliter vatten innan maten. Då får du både ökad mättnadskänsla och ett mer balanserat blodsockersvar vilket också ökar fettförbränningen.

5. Krydda rejält

Ät gärna mat med mycket kryddor och ju starkare du tål desto mer ökar mättnadskänslorna.

Maten som mättar mycket och länge:

Frukt

Visst innehåller frukt socker, men inte alls i sådan mängd som många tror. Den höga vattenhalten och de vattenlösliga fibrerna gör att du blir mätt långt innan du kommer upp i för höga sockernivåer.

Ägg

Är rikt på proteiner, men har också en unik näringssammansättning med mycket vitaminer och mineraler som även det bidrar till hög mättnadskänsla.

Fisk, kött, kyckling eller tofu

Proteinrik mat mättar bra. Låt därför ett proteinrikt livsmedel ingå i varje måltid.

Potatis

Potatisen är rik på många näringsämnen, men fattig på kolhydrater. Ät gärna den kokta potatisen kall. Då får du i dig resistent stärkelse, vilket ytterligare höjer mättnadskänslan.

Avokado

Denna frukt har ett högt närings- och fettinnehåll och anses även ha flera andra mättande egenskaper. Ät som mellanmål, ha i sallader eller i smoothien.

Baljväxter

Att bönor mättar bra beror bland annat på att de höjer blodsockret långsamt, har ett högt proteininnehåll och är rika på fibrer.

Nötter

Är visserligen rika på kalorier, men innehåller så mycket näring att en liten mängd mättar mycket. Dessutom tar kroppen endast upp cirka 85-90 procent av nötternas kalorier.

Chili

Innehåller ämnet capsaicin som höjer kroppstemperaturen och dämpar aptiten.

Mejeriprodukter

Innehåller proteinet kasein som har en särskilt mättande effekt.

Havregryn

Har en mättande effekt, särskilt om du kokar gröt på dem. Den klibbiga gel som då bildas fördröjer magsäckstömningen.

Kokos

Innehåller höga halter av en sorts mättade fetter som levern använder till bränsle. Det ökar kroppstemperaturen och mättnadskänslan.

Grönsaker

Har ett mycket högt vatten- och fiberinnehåll, vilket gör att du kan äta stora mängder och bli mätt utan att ha fått i dig ett stort antal kalorier.

Kolsyrat vatten

Ökar hjärtfrekvensen och får magsäckstömningen att gå långsammare, vilket båda ger ökad mättnadskänsla.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer