Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 8 okt 2014 14:06

Bli kalorismart och rasa 3 kilo på 21 dagar

Foto: Cathy Yeulet

Hur många kalorier ska man äta per dag?

Tappa kilon med den enkla och säkra kalorimetoden! Kombinationen av färre kalorier och mat med lågt GI garanterar att du går ner i vikt.

På 21 dagar kan du rasa tre kilo.

Det är enkel matematik. Om du gör av med mer energi än vad du stoppar i dig så kan du gå ner i vikt. En grundregel om man vill hålla vikten är att du som kvinna ska äta 2 000-2 200 kalorier per dag och du som är man ska äta 2 500-2 700 kalorier per dag.

- Är du mycket stillasittande bör du äta några hundra färre kalorier, motionerar du mycket kan du i stället lägga på fler kalorier, säger dietisten Sofia Antonsson.

Många äter dessvärre mer ­kalorier än de gör av med, och det leder till extrakilon. I synnerhet om du inte heller motionerar. För att gå ner i vikt behöver du dra ner på kalorierna.

LÄS OCKSÅ: De 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

Ät 500 kalorier mindre per dag

Enligt uträkningar ska 7 000 ­kalorier motsvara ett kilo kroppsfett.

Om du äter 500 kalorier mindre per dag så kan du gå ner ett halvt kilo per vecka. Drar du bort 1 000 kalorier per dag kan du gå ner ett kilo i veckan.

Alternativt så drar du bort 500 ­kalorier per dag, men lägger till ­motion som bränner fler kalorier.

- Du bör inte ligga på ett intag av under 1 400-1 500 kalorier per dag en längre period. Men upp mot en månad är det ingen fara att ligga lågt.

Men den klassiska kalorimetoden blir enklare att hålla om du kombinerar det med att välja mat som mättar på få kalorier och med lågt GI-värde.

LÄS OCKSÅ: Bränna fett: Här är 9 smarta genvägar

Välj kalorisnåla grönsaker

Mat med lågt GI-värde, eller långsamma kolhydrater, ger mindre höjning av blodsockret. Med ett stabilt och lågt blodsocker slipper du sötsug och akuthunger och det blir lättare att hålla sig till rätt kalorimängd. Med ett stabilt blodsocker utsöndrar kroppen också mindre insulin, ett hormon som ökar kroppens fettinlagring.

- Kolhydraterna ska innehålla lite socker och mycket fibrer. Det mättar bättre och längre med långsamma och fiberrika kolhydrater. Fruktjuice är något av det sämsta du kan få i dig i det avseendet, menar Sofia Antonsson.

Mycket grönsaker är ett bra kolhydratval eftersom de är kalorisnåla men ger mycket volym och fibrer. Till dina långsamma kolhydrater är det bästa att välja magra köttalternativ, som kyckling, skaldjur och vit fisk och fettsnåla mejeriprodukter.

LÄS OCKSÅ: Kickstarta viktraset – tappa tre kilo på en vecka

Håll koll på hur många kalorier du äter

Har du inte koll på hur många kalorier du äter i dag är det smart att registrera allt du äter under en vanlig vecka i till exempel en app. Sedan kan du också använda appen för att hålla koll på ditt intag när du försöker gå ner i vikt.

Även stress och dålig sömn kan påverka vikt- ­nedgången.

Lägg gärna till lite motion för att ge viktnedgången en extra skjuts!

SE LISTAN ÖVER VAD DU KAN ÄTA NEDAN!