Bli frisk och smal med nyttig grillmat

Näringsfysiologen Fredrik Paulún tipsar om att grilla mycket grönsaker i stället för korv och köttbitar med mycket fett.

Foto: PETER KNUTSON

1 av 2: Näringsfysiologen Fredrik Paulún tipsar om att grilla mycket grönsaker i stället för korv och köttbitar med mycket fett.

Grönsaksröror av olika slag kan med fördel ersätta bearnaisesåsen när man vill äta nyttigt.

Foto: MARTIN CEDERBLAD

2 av 2: Grönsaksröror av olika slag kan med fördel ersätta bearnaisesåsen när man vill äta nyttigt.

En fräsch sallad eller en grilltallrik? 

Många som vill äta nyttigt i sommar skulle nog välja salladen. 

Men med rätt enkla knep kan man faktiskt förvandla grilltallriken till en riktig hälsotallrik – genom att till exempel att välja bort korven och flintasteken. 

– Kött utan fett är riktig smalmat, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún. 

En rejäl köttbit, köpt potatissallad och en redig klick bearnaisesås. 

Med många sådana grillmiddagar i sommar kan det krävas en del träning för att hålla vikten. Men enligt Fredrik Paulún går det faktiskt alldeles utmärkt att äta nyttig grillmat. 

Hans första tips är grilla mer grönsaker och mindre kött.   

– Jag älskar själv att grilla och gör det ganska ofta. Jag brukar basera min grillmat på grönsaker. Och det finns så mycket man kan göra – man kan till exempel grilla gemsallad, säger Fredrik Paulún och fortsätter:  

Fler tips som gör grillmaten nyttig

Nyttiga grönsaksröror: 

Även om man köper en finare bearnaisesås, eller gör den själv med bra produkter som ekologiska ägg och riktigt smör, kommer man inte runt att den faktiskt innehåller rätt mycket kalorier. Tur då att det finns andra goda såser och röror som passar utmärkt till grillat. Chimichurri – med färska örter, olivolja och citronsaft – är nyttigt och går dessutom snabbt att göra själv. Tsatsiki är en annan klassiker som är nyttig passar bra till grillat, vilket också aubergineröra och hummus gör. 

 

Maxa förbränningen: 

Många kryddor – särskilt starka kryddor som chili, vitlök och senap – är bra för förbränningen, bland annat för att de höjer energiförbrukningen i levern. Vill man göra grilltallriken extra nyttig kan man därför använda kryddor och örter som rosmarin, för att snabba på förbränningen. Antingen i en grönsaksröra, marinaden eller kryddblandningen till köttet eller grönsakerna.     

 

Grilla smartare:

Varje gång man steker eller grillar kött eller fisk så att det får en stekyta  förstör man näring. Dessutom bildas ämnen som är skadliga för kroppen – så kallade stekmutagener – och de kan ge upphov till inflammationer i kroppen. Därför ska det man lägger på grillen vara rumstempererat när man lägger på det, så att själva tiden på grillen blir kort.  

 

Grönsaker till köttet:

När man äter grillat kött ökar radikalbildningen i kroppen. Fria radikaler är molekyler som antas vara skadliga för våra celler – men om man samtidigt äter mycket grönsaker, som bland annat innehåller gott om antioxidanter, dämpas effekten.   

 

Fisk och skaldjur: 

Räkor, musslor och lax är inte bara gott i grytor utan funkar även utmärkt på grillen. Fisk och skaldjur innehåller dessutom gott om ämnen som är nyttiga för kroppen – som omega 3, vitamin D och B12, liksom jod och selen. Ett tips är dock att grilla laxen i folie, eftersom fetterna gör att laxen riskerar att falla i bitar eller fastna på gillen. 

 

Källa: Näringsfysiolog Fredrik Paulún / Livsmedelsverket 

– Först kan man köra dem i mikrovågsugnen så att de blir lite mjuka och sedan lägger man dem på grillen. Sätter man lite vitlökssmör på dem blir de kanongoda. De ersätter kött i många fall, men innehåller bara en bråkdel av kalorierna. 

Aubergine och squash är andra mättande och nyttiga grönsaker som passar utmärkt att grilla, som också knappt innehåller kalorier. Fredrik Paulún tipsar också om spetspaprika och minitomater.  

LÄS ÄVEN: 7 vanliga grillmyter du hör varje år  

Foto: FOTOGRAF THOMAS CARLEN 0707-9958 / © FOTOGRAF THOMAS CARLéN, OCH EXPRESSEN

Lax är både god och nyttig grillmat. Allra bäst blir det dock om man grillar laxen i folie.

Välj kött med lite fett

Men för många har ändå köttbiten en given plats på grilltallriken. Och man behöver inte sluta äta grillat kött för att måltiden ska vara nyttig. 

– Det är stor skillnad på kött och kött. Det första som man ska göra är att försöka hitta så rent kött som möjligt – inte korv eller flintastekar utan hellre filéer, gärna ryggbiff, där det inte är så mycket fett. Man kan i stället marinera köttet och få en bra smak på det sättet, säger Fredrik Paulún.  

–  Även kyckling är bra. Jag brukar själv köpa majskyckling, som innehåller mycket antioxidanter och är magert, fortsätter han.  

Tillsatser i bearnaisesåsen

Många är förtjusta i bearnaisesås ...

– Om man ska ha bearnaisesås är det bättre att köpa någon handgjord variant från delikatessdisken i liten mängd, än att köpa en jättebruk från kyldisken. För i jätteburken finns det ofta en massa tillsatser och socker i. Vill man ha mer smak och mindre sås kan man sätta till extra dragon i bearnaisesåsen, för det är den som ger smaken, säger Fredrik Paulún.

LÄS ÄVEN: Tips på grillmat & de bästa tillbehören     

Foto: FOTOGRAF THOMAS CARLEN 0707-9958 / © FOTOGRAF THOMAS CARLéN, OCH EXPRESSEN

Majskyckling innehåller mycket antioxidanter och är magert, tipsar Fredrik Paulún.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här