Bli av med kilona snabbt – hitta din metod <br />

Dags att ta tag i vikten efter lata sommardagar? Testa en viktklubb i stället för att kämpa ensam! Att få stöd, råd och peppning kan göra att du går ner i vikt – för gott. Så här kan du lyckas med Itrim, Xtravaganza eller Viktväktarna.

Andra har också läst

Xtravaganza

Fokuserar på skräddarsydd kost

Vad: Metod som har fokus på fyra delar: tänk, njut, ät och träna. Du kan bli medlem på ett center eller få rådgivning över nätet. På ett center kan du gå på gruppträffar och träffa en coach.

Hur: Fokusera på skräddarsydd kost, du kan med hjälp av en coach bli rekommenderad en kost som passar dig. Grunden är Xtravaganzas tallriksmodell där du lär dig äta lagom genom att mäta maten med din handstorlek. Har även egna färdiga rätter, shakes och liknande viktminskningsprodukter. Du väljer själv träningsform och kan få hjälp av en coach.

Viktnedgång: Mellan 1-3 kilo per vecka, beroende på vilket program man går.

Typisk måltid: Lammkotlett med ratatouille.

Passar dig som: Vill ha ett helhetskoncept, men som kan anpassas efter dig.

Plus: Njutning och avkoppling är viktiga bitar.

Minus: Svårt för den velige att själv välja kost och träning.

Läs mer: xtravaganza.se

 

Viktväktarna

Ät vad du vill - men nyttigare

Vad: Jobbar enligt pro points-programmet. Man tecknar ett medlemskap, antingen för att få hjälp online eller via möten på ett center. Mötena och online-programmet ska hjälpa dig att hålla kosten och motivationen. Uppmuntrar också till motion.

Hur: Pro points-programmet baseras på ett poängsystem där olika sorters mat har olika poäng. Onyttig mat har högre poäng. Ditt matintag begränsas av att du bara får äta ett visst antal poäng per dag. Tanken är att man ska kunna äta allt, men mindre av det som är onyttigt.

Viktnedgång: Runt 0,5-1 kilo per vecka.

Typisk måltid: Chiligrönsaker med nudlar.

Passar dig som: Vill kunna äta lite av allt.

Plus: Ger stöd och hjälp, du får träffa andra i samma situation.

Minus: Du måste hålla koll på dina poäng varje dag.

Läs mer: viktvaktarna.se.

 

Itrim

Du tränar 2-3 gånger i veckan

Vad: Metod står på tre ben - mat, motion och motivation. Man blir medlem och besöker ett center för möten och motion. Du tecknar ett medlemskap för minst ett år.

Hur: Programmet består av tre faser - viktminskningsfasen, förbättringsfasen och stabiliseringsfasen. Den första fasen pågår i tolv veckor, då ska du minska ditt kaloriintag. Ett vanligt sätt är att främst äta Itrims måltidsersättningar. I fas två ligger fokus på att hitta nya sunda vanor och i fas tre på att behålla dem och hitta en varaktig livsstil. Kosten är fettsnål. Under hela tiden ska du träna 2-3 gånger per vecka, 30 minuter per gång, på centret.

Viktnedgång: I snitt cirka 1 kilo per vecka.

Typisk måltid: Itrims shake med 200 kalorier eller kyckling med ingefära, lime och gurksallad.

Passar dig som: Vill ha ett helhetskoncept.

Plus: Mycket stöd och hjälp, snabb viktnedgång i början.

Minus: Du binder upp dig under lång tid.

Läs mer: itrim.se.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här