Julbordet innehåller många frestelser. Vill du ta dig an julborden och samtidigt behålla vikten? Då tipsar dietisten Jill Holmström här om maten du kan äta utan dåligt samvete - och maten du kan ta det lite lugnt med.
Julskinka är mångas favorit.
Ischoklad tillhör julens många frestelser.
1 AV 3
Julbordet innehåller många frestelser. Vill du ta dig an julborden och samtidigt behålla vikten? Då tipsar dietisten Jill Holmström här om maten du kan äta utan dåligt samvete - och maten du kan ta det lite lugnt med.
Foto: Lev Dolgachov
2 AV 3
Julskinka är mångas favorit.
Foto: Thomas Carlén
3 AV 3
Ischoklad tillhör julens många frestelser.
Foto: Martin Cederblad

Behåll vikten – att äta & skippa på julbordet

Ät mat – men välj bort kakor, smågodis och alkohol.

Det är dietisten Jill Holmströms främsta råd inför julfirandet.

– Ta EN tallrik och fyll EN gång.

Julhelgen, och i viss mån även veckorna före högtiden, är en enda stor frestelse för den som kämpar med att gå ner i vikt eller lägga om sina matvanor.

I mejlkorgen dimper det ner inbjudningar till julbord och glöggkalas – och tidningarna är fulla med recept på alla rätter och bakverk som "bara måste finnas" på matbordet den 24 december.

Men det GÅR faktiskt att äta bra och smart under juldagarna, liksom under alla dagar på året. Kroppen följer inte någon kalender – och struntar fullständigt i om det är vinter eller sommar.

– Kroppen fungerar på samma sätt oavsett årstid. Det handlar alltid om dina prioriteringar och val.

– Jag är emot förbud, för jag tror det får folk att äta ännu mer. I stället tycker jag att man ska börja hantera kvalitet och mängder på det man faktiskt äter, säger Jill Holmström, dietist och personlig tränare med över tio års yrkeserfarenhet av kost och träning.

LÄS OCKSÅ:

Jill Holmström.

Själva maten – det sista man ska välja bort

Hon påpekar att det på julbordet finns en massa mat som är alldeles utmärkt ur näringssynpunkt. Potatis till exempel, som obefogat undviks i många dieter, trots att den innehåller mycket näring, lite energi och mättar.

– Det är inte så mycket maten som är problemet, utan det är mängderna. Folk äter tills de är illamående.

– Sedan är det all alkohol, allt smågodis och alla kakor på det. Vissa klarar av att nöja sig med en liten bit efterrätt, men om man vet att söta saker triggar i gång en att äta mer så kanske man får avstå helt.

Jill Holmström menar att själva maten är det sista man ska ta bort. Självklart finns det livsmedel som är energitätare än andra, men i liten och balanserad mängd utgör de ingen katastrof.

– Jag brukar råda dem som jag hjälper under julen att äta det som de tycker är absolut godast, men att njuta av det och minska mängden. Om man är mer närvarande när man äter så behöver man inte den där tredje portionen.

– Sänk takten när du äter, de flesta kastar i sig maten och får i sig alldeles för mycket. Man kan på förhand bestämma att man får EN tallrik att fylla EN gång, utan att bygga ett torn på höjden. Då tvingas man ha en dialog med sig själv om vad man prioriterar.

"Ät vanlig hederlig mat"

Ett tips är att dryga ut julbordet med grönsaker, så att det inte bara består av kaloririka livsmedel.

– Så gott som alla grönsaker innehåller mycket vitaminer och mineraler på väldigt lite energi. Man får i sig näring och blir mätt.

Så, om du ska sammanfatta din matfilosofi inför julhelgen?

– Ät vanlig hederlig mat, som är lagad från grunden med bra råvaror. Julbordet är egentligen inte den största boven, problemet är att så många människor är ohälsosamma året runt, säger Jill Holmström.

LÄS OCKSÅ: Du kan lätt bli förgiftad av julmaten

En god sill kan du äta med gott samvete. Foto: Klara Desser

Det här kan du äta med gott samvete:

Sill

Lax

Lutfisk

Skinka

Hemlagade köttbullar

Potatis

Ägg

Grönsaker i alla former

Det här kan du med fördel skippa:

Kakor (till exempel pepparkakor, fruktkaka och lussekatter)

Smågodis (som knäck, kola och ischoklad)

Alkohol (till exempel julöl, glögg och mumma)