Bästa och sämsta snabbmaten – för vikten och hälsan

Snabbmat: en farlig viktfälla eller en praktisk middagslösning?

Enligt dietisten Sara Ask behöver en pizza då och då inte vara några som helst problem.

Men äter man "skräpmat" ofta bör man tänka på sina val: vissa alternativ är nyttigare än andra.

Här listar vi den bästa snabbmaten – och den sämsta sorten.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Foto: Maria Annas

Tänk på det här när du äter snabbmat

Enligt Sara Ask, legitimerad dietist som gett ut flera populära receptböcker, behöver snabbmat inte vara farligt för vikten och måendet – allt handlar om balans och vad man äter i övrigt. Man kan utan problem ta en pizza eller en burgare i stället för en "hälsowrap", bara man inte gör det för ofta.

– Ifall man inte äter snabbmat flera gånger i veckan så tycker jag att man ska välja det som man är sugen på. Det är först när man gör det ofta som det spelar roll.

– Och NJUT när du väl äter det där som inte är så jättenyttigt, ha inte dåligt samvete. Annars blir det liksom en "lose-lose".

Dietisten: "Skölj inte ner allt med sockersötad läsk"

För att göra snabbmaten så bra som möjligt finns några saker att tänka på. Till exempel att man i så hög uträckning som möjligt bör välja snabbmatsrätter som innehåller mycket grönsaker och gärna varva med vegetariska alternativ.

– Det brukar bli bra. Kebab kan till exempel bli en ganska nyttig komponering om man ber om grönsaker till.

– Och är man väldigt förtjust i korv och andra charkuterier och äter det ofta så kan det vara bra att ta falafel eller något annat vegetariskt ibland, säger Sara Ask.

Allra viktigast tycker hon är att tänka på tillbehören.

– Skölj inte ner allt med sockersötad läsk, utan välj hellre vatten.

Nedan listar hon bra och mindre bra snabbmat

Foto: GETTY IMAGES

Bra snabbmat: KEBAB

Ät så här: Kebab i bröd eller kebabsallad.

Dietisten Sara Ask:

– Kebab kan vara ganska nyttigt. Det kan vara kebab i bröd med mycket grönsaker och yoghurtsås av något slag. Man kanske tar en mineralvatten till och då är det en bra måltid. Med grönsakerna får man fibrer och vitaminer och själva kebaben innehåller järn och andra mineraler som är viktiga att få i sig.

– Grönsakerna bidrar dessutom med mättad, även om det brukar vara den vattenrika sorten som serveras i kebab.

Dålig blir kebaben först när man äter den ihop med tillbehör som pommes frites och läsk.

– Läsk bidrar bara med socker, och socker i flytande form är lurigt eftersom man inte verkar registrera den mättnad som det borde ge. Och pommes ger mycket energi och salt, men väldigt sparsamt med näring.

Alltså: ät kebab med mycket grönsaker, i bröd eller som kebabsallad.

– Det är betydligt mer värdefulla kalorier, säger Sara Ask.

Foto: Shutterstock

Bra snabbmat: FALAFEL

Ät så här: I pitabröd, med till exempel hummus, eller som sallad.

Dietisten Sara Ask:

– Falafel är bra, för till skillnad från vissa andra vegetariska alternativ, som till exempel grekisk sallad med lite fetaost, så mättar det ordentligt. Baljväxter, hur man än hanterat dem, har ett lågt glykemiskt index, vilket innebär att det är energi som räcker länge.

– Dessutom innehåller baljväxter som kikärtor många olika näringsämnen, till exempel folat. Falafel är även rikt på järn, vilket inte gäller all vegetarisk mat, och fibrer, som är bra förutsatt att man inte har IBS.

Precis som med kebaben är det framför allt när falafelbollarna kombineras med tillbehör som pommes frites som det blir kritiskt. Ät hellre med picklade grönsaker och hummus, på traditionellt mellanösternvis.

– Hummus är jättebra. Det är inte bara gott utan mättar också länge, säger Sara Ask.

LÄS OCKSÅ: Experten: Socker du kan äta med gott samvete

Foto: Shutterstock

Bra snabbmat: SUSHI

Ät så här: På "vanligt" vis med soja, inlagd ingefära och wasabi.

Dietisten Sara Ask:

– Sushi innehåller väldigt lite grönsaker, men man får man i sig annan viktig näring av det slag som inte hittas i så många andra livsmedel. Till exempel D-vitamin, selen och omega-3-fettsyror.

– Visserligen används vitt ris, men kolhydrater utgör en del av en balanserad kost, så jag ser inga problem med det. Däremot bör man veta om att sojasåsen innehåller ganska mycket salt, så man bör kanske inte överkonsumera den, särskilt inte om man är i riskzonen för högt blodtryck.

Foto: Shutterstock

Bra snabbmat: FISKBURGARE

Ät så här: Med sallad och/eller grönsaker.

Dietisten Sara Ask:

– Burgare med fisk är ett bra alternativ till vanlig hamburgare. Man får till exempel i sig selen, som inte finns i så många livsmedel, och bättre fetter, i alla fall om det är laxburgare.

Med ett bra bröd och utan pommes frites blir fiskburgaren en klart godkänd måltid.

– Särskilt om det serveras grönsaker och vatten till.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep: Så äter du nyttigt på restaurang

Foto: Shutterstock

Bra snabbmat: MACKA

Ät så här: Surdegsmacka med mycket grönsaker.

Dietisten Sara Ask:

– En rejäl surdegsmacka med mycket grönsaker och kanske en klick hummus på är toppen. Det bidrar med mättnad och näring, till skillnad från en vit limpmacka som man står sig på i en kvart.

– Surdeg är bra eftersom kroppen har lättare att ta upp näring fån bröd som har genomgått den processen. Särskilt om det är fullkornsbröd.

Foto: Shutterstock

Dålig snabbmat: PIZZA, HAMBURGARE, VARMKORV


Därför ska du vara försiktig med pizza:

– Pizzan är ofta väldigt maffig, det är mycket fett och lite näringsämnen. Beroende på vem man är kan den täcka hela dagsbehovet av energi, utan att bidra med så mycket annat. Dessutom är pizza ofta väldigt salt.

– Man kan ju välja en pizza som görs på surdeg med mindre ost, mer grönsaker och bättre kött: den har med största sannolikhet bättre näringsinnehåll. Men personligen tycker jag mer om "svennebananpizzan". Äter man inte pizza så ofta tycker jag gott att man kan välja den man gillar bäst, säger dietisten Sara Ask.

Därför ska du vara försiktig med hamburgare:

– En sådan där dubbelburgare som växer på höjden, med massor av kött och mycket dressing, kan bli väl mycket av det mesta. Man får absolut näring med köttet, men också en massa energi på kuppen.

– Jag brukar inte vilja pratat i termer av kalorier, men nackdelen med dålig snabbmat är just att den ger mycket kalorier och lite näringsämnen. Äts hamburgaren med pommes frites och läsk blir måltiden ännu mer kritisk, säger dietisten Sara Ask.

LÄS OCKSÅ: Poke bowls – nya trendiga hälsomaten

Därför ska du vara försiktig med varmkorv:

– Det är klart att man kan ta en korv då och då, men den klassiska varmkorven är ofta ganska salt och näringsfattig, särskilt om den serveras i vanligt vitt bröd.

– Det är också ganska ovanligt att man kan välja grönsaker till varmkorven: tillbehöret brukar snarare vara räksallad. Och det höjer inte direkt måltiden som sådan, eftersom räksallad i regel består av massa majonnäs och inte särskilt mycket räkor, säger dietisten Sara Ask.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här