Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 7 sep 2015 16:00

"Äter LCHF – varför orkar jag inte träna?"

<span>”Detta kan vara relaterat till att kroppen inte ställt om förbränningen från kolhydrater till fett”</span>

”Detta kan vara relaterat till att kroppen inte ställt om förbränningen från kolhydrater till fett”

1/2

Foto: Shutterstock

Sofia Antonsson, 36, är dietist och kostrådgivare.

Sofia Antonsson, 36, är dietist och kostrådgivare.

2/2

Foto: Jörgen Hildebrandt

Hej

Jag har nyligen (sedan två veckor) börjat äta enligt LCHF och det känns bra än så länge. Jag håller mig mätt mycket längre, vilket är underbart! Men innan jag började med LCHF brukade jag vara ute och jogga i genomsnitt en dag i veckan, och kunde lätt springa runt en mil utan någon större ansträngning.

Men nu orkar jag knappt gå upp för trapporna utan bankande hjärta och lyckades nätt och jämt släpa mig runt 5 kilometer!

Gör verkligen kolhydrater så stor skillnad? Jag är inte överviktig, utan ligger nu precis på min idealvikt.

Jag är fortfarande päronformad och har fett att ta av på den nedre delen av kroppen. Men tror du att jag kan kommer tillbaka till mina tidigare resultat så länge jag går på LCHF? Kan detta vara ett tillfälligt tillstånd när kroppen är i ketos, att man har mindre energi innan den hunnit vänja sig? Eller är det bara att vänja sig vid tanken på att vara tillbaka på noll, konditionsmässigt?

Mycket orolig

 

LÄS OCKSÅ: Äter LCHF – varför går jag inte ner något i vikt

 

Hej!

Det är inte ovanligt att man till en början med LCHF får problem med energinivåerna. Detta kan vara relaterat till att kroppen inte ställt om förbränningen från kolhydrater till fett. Men det kan också vara så att din kropp inte är gjord för att vara utan kolhydrater.

Mitt tips är att du fortsätter en period till, kanske fyra veckor. Därefter får du utvärdera om det blivit bättre. I annat fall får du antingen lägga tillbaka lite långsamma kolhydrater igen alternativt byta träningsform till mer lågintensiv träning.

Om du inte är överviktig tycker jag att du kan äta mindre mängder av kolhydrater så att du i stället får ut någonting av din träning.

Sofia

 

LÄS OCKSÅ: LCHF – vi har gått ner 117 kilo tillsammans

Relaterat