Äta ute? Så äter du gott och nyttigt på restaurang

Visst kan man äta ute och ändå äta nyttigt! Här är hälsoappen Wellies 11 bästa tips för att äta smalt och gott på restaurang.

Foto: Fotolia

Visst kan man äta ute och ändå äta nyttigt! Här är hälsoappen Wellies 11 bästa tips för att äta smalt och gott på restaurang.

Självklart går det att kombinera restaurangbesök med viktnedgång, det handlar bara om att välja smart och att äta lagom mycket. Här är nya hälsoappen Wellies bästa tips för att äta ute!

Att tillåta sig att njuta är en förutsättning för att lyckas med varaktig viktnedgång och en hälsosam livsstil. Du vill lära dig att äta hållbart, för resten av livet. Och då måste man ju få gå på restaurang, eller hur? 

Här är några tips för hur du kan tänka nästa gång du går ut och äter.

GÅ NER I VIKT MED WELLIE: Bli medlem här! 

1. Våga fråga 

I dag frågar nästan alla restauranggäster vad olika rätter innehåller. Det är inte ett dugg pinsamt. Så våga fråga du också – och be om specialkomponerade rätter. Kyparen är där för din skull och inte tvärtom!

2. Två rätter räcker

Undvik att äta trerätters. Två rätter räcker för att bli både mätt och nöjd. Välj det tycker du är godast – förrätt och varmrätt eller varmrätt och efterrätt. Eller kanske väljer du bort varmrätten, och äter förrätt och dessert. 

Foto: PETER KNUTSON

Fredrik Paulún är kostexpert i hälsoappen Wellie.

3. Hoppa över brödet 

Lär dig att bortse från den nästan obligatoriska brödkorgen. Le och skicka den vidare. Även om brödet ser nyttigt ut och smöret är hemvispat, så ger brödet en blodsockerhöjning och blir ett onödigt kaloritillskott. 

LÄS OCKSÅ: Experten: Så undviker du fällorna på utelunchen 

4. Tänk frukt och grönt 

Eftersom det bara är bra för dig att äta frukt och grönt är det ett smart val att koncentrera sig på rätter som är rika på just detta. Det betyder inte att du bara ska äta sallad, nästan allt blir godare med extra frukt och grönt till.

Foto: Shutterstock

5. Undvik buffémat 

Även om bufféer ger dig en möjlighet att välja den mat som är rätt för dig, lockar möjligheten att plocka själv ofta till att man äter onödigt mycket. För visst är det otroligt lätt att "bara" ta en portion till.  

6. Såsen bredvid 

Grädd- och smörbaserade såser och krämiga dressingar är riktiga viktbovar. Be om att få dem serverade i en skål bredvid, så kan du lättare bestämma hur mycket du vill lägga på din tallrik eller om du vill låta bli helt. 

LÄS MER: Anette, 70, nådde sin målvikt på sex veckor

7. Satsa på smarta förrätter 

Här är exempel på viktsmarta förrätter:  

Ceviche - peruansk fiskrätt som består av rå vit fisk som marinerats i lime eller citron och som smaksatts med rödlök, chili och koriander. Bara nyttigheter – som dessutom sätter fart på förbränningen. 

Gravad eller rökt lax - rik på D-vitamin och nyttig omega 3. Välj citron och färskmalen vitpeppar i stället för den sötsalta hovmästarsås, och srunta i det rostade brödet. 

Carpacchio - rå, utbankad oxfilé är både magert och mättande. Be om att få tillbehören (oftast flagad parmesanost, olivolja, pinjenötter och citron) serverade bredvid i stället för ovanpå köttet. Citronen kan du frikostigt pressa över köttbiten, de andra tillbehören använder du ytterst sparsamt.  

Grönsallad - en tallrik sallad med lite vinägrett ger dig gott om vitaminer, men väldigt få kalorier. Mättar precis lagom till den väntande varmrätten. 

Tomatsallad - är precis som grönsalladen en utmärkt inledning på en måltid. 

Löjrom med hackad lök och citron - gott och lyxigt, och nyttigt. Undvik däremot gräddfilen och det rostade brödet.  

Foto: Fotolia

8. Välj viktsäkra huvudrätter 

Så rent och enkelt som möjligt - det är ledorden när du ska välja huvudrätt på restaurang. Här är några förslag på bra huvudrätter: 

Kött-, fågel- eller fiskbit samt sallad - det här kan nästintill alla restauranger ordna fram. Tänk dig detta som din standardbeställning.  

Sashimi - rå fisk utan ris mättar och ger dig nyttiga fetter, vilket är bra för din hälsa och för din förbränning. 

Skaldjursplatå - njutning på högsta nivå. Ostron, havskräftor, räkor, musslor, nyttigheter som du kan njuta av med gott samvete. Hoppa över brödet och eventuella majonnäsbaserade såser. Citron och rödvinsvinägrett är de enda tillbehör du behöver. 

Medelhavsmat - Medelhavskökets inverkan på hälsan är väl dokumenterad. Om du bara väljer bort kolhydrater som exempelvis pasta, ris och couscous finns mycket gott att välja på som köttgrytor, sallader och varma grönsaksrätter.

9. Undvik det här  

Friterad mat - starkt upphettade fetter gör mer skada än nytta i din kropp. Dessutom innehåller de massor av onödiga kalorier. 

Panerad mat - paneringen drar till sig fett, och ger även ett ovälkommet tillskott av snabba kolhydrater genom paneringen exempelvis vetemjöl. 

Pastarätter - om man vill tappa kilon genom kostförändring ska man ta det lugnt med pasta. På restauranger är de flesta pastaportioner dessutom både onödigt stora och onödigt feta. 

Majonnäsbaserade såser - i dag är det populärt att servera "chilimajo" och "chipotlemajo" som tillbehör. Be om en klyfta citron i stället. 

Majonnäsbaserade förrätter - som exempelvis toast Skagen. Välj hellre en fräsch räkcocktail. 

Feta och söta desserter - som exempelvis cheesecake, pannacotta och kladdkaka. Träna dig på avstå. Om det absolut inte går, dela desserten med en vän. Njut och bortse från eventuella självanklagelser. 

Dryckespaket - de flesta dryckespaket som erbjuds på krogen gör dig inte bara berusad, de innehåller så mycket kalorier att alla dina ansträngningar att äta nyttigt tyvärr blir förgäves. Hellre ett glas fint och dyrt vin, än ett "prisvärt" dryckespaket. 

LÄS MER: Mest effektiva sättet att gå ner i vikt - att INTE räkna kalorier 

Så fungerar appen Wellie:

• Tusentals recept

Alla noggrant utvalda och granskade av Fredrik Paulún och hans näringsfysiologer. Allt från goda frukostar och snabba luncher, till gourmetmiddagar och härliga efterrätter.

• Kostprogram

Välj det program som passar dig utifrån vilken mat du gillar, hur mycket du vill gå ner i vikt och mycket tid du vill lägga på matlagning. 

• Logga mat

Om du inte följer recepten i Wellie kan du logga den frukost, lunch eller middag du ätit. Wellie kommer att på ett enkelt sätt tala om för dig hur nyttig maten är. Ju fler grönmarkerade, i stället för rödmarkerade, livsmedel som du ätit desto bättre.

• Unik skanner gör matvalen enklare

Wellies skanner ger direkt besked om hur nyttig råvaran är. Skanna streckkoder och få direkt besked om hur nyttig varan är – om du kan äta obegränsat, om du bara ska äta mindre mängder eller kanske undvika helt.

• Träningspepp

Träningscoachen Erika Kits Gölevik ger dig massor av inspiration. Följ ett träningsprogram, kör enstaka pass eller få tips på övningar du kan göra själv. I appen hittar du en uppsjö av träningsfilmer som du kan välja och vraka bland. All träning kan göras hemma eller utomhus.

• Motivationspepp

Att ändra vanor tar tid och man stöter inte sällan på motgångar. Därför hittar du kbt-psykologen Maria Farm i appen. Hon tipsar om hur du kan jobba med självkänsla och motgångar, men också hur du kan motivera dig själv och jobba mot realistiska mål och delmål.

Gå ner i vikt utan att räkna kalorier: TESTA NYA HÄLSOAPPEN HÄR!

10. Fråga efter fräscha desserter 

Fruktsallad, färska hallon, limemarinerade jordgubbar. Precis som du ber köket om en specialkomponerad varmrätt kan du be dem att sätta ihop en dessert åt dig som består av frukt, bär, nötter och möjligtvis lite mörk choklad. Enkelt, viktsäkert och väldigt gott!

11. Drick smalt 

Ett glas vin räcker. Välj gärna ripasso om du vill ha rött, eller riesling om du föredrar vitt. Båda ger smakupplevelser som gör att det räcker med att smutta. Vatten till. Massor. Efter maten kan du ta en kaffe eller te, helst utan mjölk och socker.  

Kom ihåg - allt är INTE förstört!

Det är när du tänker "allt är redan förstört", och därför tar en bulle till som det blir just förstört. Ett restaurangbesök är en chans att få njuta av god mat och umgås med vänner eller affärsbekanta, det är inte ett angrepp på dina försök att gå ned i vikt. Skulle du råka äta mindre hälsosamt än planerat, kan du ge dig själv en förlåtande klapp på axeln och fundera på hur du kan göra för att hantera restaurangsituationen lite bättre nästa gång. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här