Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Ät efter klockan - och gå ner i vikt

Stärk din inre klocka. Det kan ge bättre hälsa och gör det enklare att hålla vikten.

– Mättnadskänslorna är svagare på kvällen. Om man tillåter sig att äta fritt på kvällen så äter man mer, säger professorn Maria Lennernäs Wiklund.

Klicka vidare för tips på hur du ska äta och leva för att både sova bättre och gå ner i vikt.

Foto: Shutterstock/Ove Wall

1 av 11

1. Därför ska du äta efter klockan

Vi vet att VAD vi äter spelar roll, men NÄR vi äter har också visat sig ha betydelse.

De senaste åren har vi börjat förstå hur viktig cellernas dygnsrytm är för allt från hur sår läker till hur vi tar upp maten.

Men i ett samhälle med mycket nattarbete, dygnet-runt-kanaler och avsaknad av rutiner utsätts kroppens klocka av motstridiga signaler.

Går du upp på nätterna och plockar i skafferiet? Det kan vara anledningen till att du inte går ner i vikt, men inte bara på grund av vad du äter utan även på grund av tidpunkten. Det finns en koppling mellan störd dygnsrytm och övervikt. Det är också så att människor som hoppar över frukosten i högre grad är överviktiga.
– Hjärnan vill att vi äter dagtid och sover nattetid, säger Maria Lennernäs Wiklund som har forskat om dygnsrytm och ätande i 20 år.

Bättre aptitkontroll på dagen

Det leder in på frågan om matvanorna över dygnet:
– Vi har ett mer effektivt upptag av kolhydrater på morgonen, medan vi är mycket sämre på att ta hand om blodsocker på kvällen och natten. Äter man då kan blodsockret ligga för högt under många timmar - vilket kan leda till diabetes typ 2 om man har anlag, övervikt och rör sig lite säger Maria Lennernäs Wiklund.
Dessutom har man bättre kontroll på aptiten tidigare på dagen.
– Mättnadskänslorna är svagare på kvällen. Om man tillåter sig att äta fritt på kvällen så äter man mer.

Går fort att förändra

– När man äter innan man går och lägger sig höjs kroppstemperaturen och då kan man få svårt att sova. Sömnbrist och stress kan öka aptiten för fett och sött och energirikt i munnen. Maten leder till dopaminfrisättning i hjärnans lustcentrum precis som sexualitet. I brist på det ena...
För att ge kroppen en chans att hitta sin tid behöver man förändra både sina livsvanor och sina matvanor. Den goda nyheten är att det går ganska fort:
– Om vi har ätit oregelbundet en längre tid tar det kanske en till två veckor att vänja kroppen vid mat vid vissa tider. Sedan kommer vi att bli hungriga vid samma tidpunkt om vi ätit lagom mängd varje måltid. Jämför med vad som händer vid resor över tidzoner.
– För många människor kommer hungern som en överraskning. Det är jättebra att ni skriver om det här. Nu har det kommit forskning om krononutrition som kostbehandling - att man kan äta på vissa tider för att motverka fetma och blodfetter.

KLICKA VIDARE: 8 TIPS PÅ HUR DU SKA ÄTA OCH DRICKA

1 av 11