Ät dig ner i vikt – 11 smarta livsmedel

Går det att äta sig ner i vikt?

Ja, väljer du rätt matvaror så kommer du att må bättre, bli gladare, orka mer och dessutom tappa kilon.

Och allt detta utan att gå hungrig.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

1. Grönsaker

De är absolut bäst när det gäller att få kroppen att bränna kalorier. De innehåller antioxidanter, bland annat polyfenoler, som får fart på kroppens energiförbrukning. Grönsakernas fibrer är dessutom kanon för tarmfloran.

En annan fördel är att du kan äta mycket utan att få i dig en massa kalorier. Försök fyll minst hälften av tallriken med grönsaker.
– Testa att syra grönsaker, det är supernyttigt och fantastiskt för tarmfloran, tipsar Fredrik Paulún.

2. Kryddor

Kryddor hjälper kroppen att känna sig nöjd med mängden mat tidigare och innehåller antioxidanter som ökar för- bränningen i levern, förklarar Paulún och räknar upp chilipeppar, wasabi, pepparrot och ingefära.

– Det går till exempel att se en mätbar effekt på vikten på de som dagligen får i sig gurkmeja under en längre tid. Så försök få in som rutin att använda kryddor i maten. Själv hade jag lite vaniljpulver i yoghurten i morse, tipsar han.

LÄS OCKSÅ: 11 smarta livsmedel som hjälper dig gå ner i vikt

Foto: Shutterstock

3. Viltkött

Viltkött, såsom älg, hjort, vildsvin och rådjur, är både bra för kroppen och miljön. Deras klimatutsläpp är i princip noll jämfört med nötkött, enligt Paulún.


Dessutom är köttet magrare och innehåller mer antioxidanter.

Proteinrik mat är överhuvudtaget bra för fettförbränningen – de ger en höjning av glukagon, ett hormon som bränner fett.

4. Mejeriprodukter

För de som tål mjölkprodukter är de fantastiska för vikten. Och då naturligtvis de osockrade varianterna. De innehåller mycket kalcium som är toppen på att förmå fettcellerna att bränna mer fett. Kalcium minskar också upptaget av fett i tarmen.

LÄS OCKSÅ: 12 svenska livsmedel som hjälper dig att bränna fett

Foto: Shutterstock

5. Baljväxter

Bönor, ärtor och linser innehåller mycket protein och ger långsam höjning av blodsockret. De ger bra mättnad, innehåller få kalorier, massor av fibrer och är positivt för tarmfloran.

Det är extra mycket antioxidanter i svarta bönor och det är toppen för förbränningen. Baljväxter går ju bra att ha i maten eller göra röror av till exempel, tipsar Fredrik Paulún.
– Ha i lite frysta ärtor i maten så gör du skillnad. Det är billig och enkel mat.

6. Ägg

Ett livsmedel som innehåller väldigt mycket näring, vilket gör att kroppen känner sig nöjd fortare. Äter du ägg till exempel till mellanmål äter du mindre till lunch eller middag, har det visat sig. Ägget frigör glukagon som får i gång fettförbränningen, det innehåller dessutom inga kolhydrater och ger heller ingen direkt blodsockerhöjning.

– Omega 3-ägg är att föredra. Då har hönsen matats med linfrön, vilket gör äggen än mer näringsrika.

Foto: Shutterstock

7. Marin mat

Fisk, skaldjur och alger innehåller mycket omega 3-fetter som är bra för fettförbränningen och dessutom jod som många får i sig alldeles för lite av, enligt Fredrik Paulún.

Jod är en byggsten för våra sköldkörtelhormoner, vilka är viktiga för att hålla ämnesomsättningen i gång. Den som får i sig för lite kan utveckla hypotyreos som ger sänkt förbränning. Framför allt torsk, hummer och sill har mycket jod. De innehåller också bra fetter och är kalorisnåla.

8. Nötter & frön

De ger bra mättnad och är kalorier som i princip bara går genom kroppen, förklarar Fredrik Paulún.

– 20–30 procent av till exempel den mängd linfrön du intar tas inte upp av kroppen utan går direkt i toaletten. Kroppen kan inte bryta ner mer än så av dessa frön.

Nötter innehåller också polyfenoler, som är bra för fettförbränningen, och bra fetter – speciellt valnötter. Hasselnötter innehåller massor av krom som ökar insulinkänsligheten.

Foto: Shutterstock

9. Frukt

Är nästan lika bra som grönsaker. De är jättebra för tarmfloran och innehåller få kalorier. Det kan också vara så att sötsuget blir tillfredsställt av frukt och är du sötsugen är ju ett päron ett bättre val än godis till exempel. Fryst frukt fungerar också bra, men se upp lite med torkad frukt eftersom de innehåller fler kalorier per 100 gram.

10. Ekologisk mat

Ekologisk mat innehåller mer polyfenoler som ökar förbränningen i levern. Det har dessutom visat sig att de som äter mycket ekologisk mat i genomsnitt väger mindre än de som inte gör det.

– Vi vet inte exakt varför men en teori är att gifter, till exempel bekämpningsmedelsrester, stimulerar inlagring av fett i kroppens fettvävnader. En annan teori är att du upplever mättnad vid en måltid tidigare eftersom ekologisk mat ofta är mer näringstät än konventionellt producerad.

11. Vatten

Vanligt vatten är fantastiskt. De som dricker vatten till maten får faktiskt en lägre och långsammare blodsockerhöjning efter maten, berättar Fredrik Paulún.

– Vattnet späder ut magsäcksinnehållet och det gör att blodsockret höjs långsammare och fettförbränningen ökar. Även te och kaffe är bra för energiförbrukningen.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här