<p>Farlig bukfetma eller bara något extrakilo?</p>
1 av 2: <p>Farlig bukfetma eller bara något extrakilo?</p> Foto: Fotolia
Utseendet i all ära, med det är främst för att hålla oss friska vi bör hålla koll på midjemåttet.
2 av 2: Utseendet i all ära, med det är främst för att hålla oss friska vi bör hålla koll på midjemåttet.

Ät bort dina mag-kilon – här är 13 livsmedel

Tidigare var det främst män som hade stora magar och bukfett. Kvinnornas extrakilon satt runt höfter och lår. Men de senaste decennierna har något hänt. Även kvinnor dras med hårda, runda kaggar. Bukfetman är också förrädisk. En del har den utan att den syns.

Midjemåttet är en indikator på vilken typ av fett vi bär på. Ju större midjemått, desto större risk för bukfetma.

En kvinnas midjemått bör enligt Världshälsoorganisationen, WHO, vara maximalt 80 centimeter för att hon ska anses ha en hälsosam fettfördelning runt magen. För män ska måttet vara maximalt 94 centimeter.

Den som lider av bukfetma riskerar att längre fram i livet drabbas av en rad sjukdomar som hjärt- kärlsjukdom, typ 2-diabetes, demens, cancer och metabola syndromet.

Näringsfysiologen Kristina Andersson möter allt fler med bukfetma, både privat och bland sina klienter.

– Det är framför allt stressens fel, säger hon. Stress i kombination med dålig mat. Jag menar att det är omöjligt att bli av med bukfetman utan att ta itu med stressen.

ANNONS: "Varför går jag inte ner i vikt?" Få gratis hjälp av en hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Stresshrormon kan orsaka bukfetma

Boven i dramat är stresshormonet kortisol. Kortisolet hjälper till att lagra in fettet under magmusklerna, bland de inre organen. Därifrån utsöndrar fettet inflammatoriska ämnen som i sin tur kan leda till de olika sjukdomarna. Utseendet i all ära, det är alltså främst för att hålla oss friska vi bör hålla koll på midjemåttet.

Så vad ska man göra för att bli av med bukfetman?

– Sluta stressa, säger Kristina Andersson. När man talar prestation kan man skilja mellan positiv och negativ stress. För hälsan finns bara dålig stress.

Äta dåligt = stress för kroppen

Om man har lite av varje då? Bukfett och vanligt underhudsfett eller bara underhudsfett?

– Att varva ner, äta rätt och att träna. Att äta dåligt är en stress i sig för kroppen. Ta de här med blodsockersvängningar, till exempel. Om blodsockret blir för lågt utsöndrar kroppen stresshormon. Även om du inte känner dig stressad är det en stressituation för kroppen och du får ett kortisolpåslag.

Om du äter regelbundna måltider så kommer du bättre att kunna hantera alla situationer som uppkommer. Det beror på att blodsockret ligger på en jämnare nivå, vilket gör det lättare att hålla stressen i schack. Det är därför det är mycket bättre att äta långsamma kolhydrater än snabba, blodsockret håller sig på en jämn nivå. Det är också bra att välja livsmedel med anti-inflammatorisk effekt.

En del av de klienter som kommer till Kristina Andersson för att bli kvitt sin bukfetma säger att de inte hinner träna eller att de blir stressade av själva träningen.

Träningsformer som hjälper

– De som har så stressigt brukar jag rekommendera att få in ett par promenader om dagen, till exempel till och från jobbet. Efter ett tag märker de att de, tack vare den fysiska aktiviteten, kan släppa tankarna på arbetet på kvällen. Och då kan de sova på natten. Så allt hänger ihop.

– Det finns ju också träningsformer som är avstressande. Det effektivaste för de med bukfetma är yoga, pilates och qi gong. Tack vare att stressen går ner kan deras kroppar börja förbränna fettet.

En kvinnas midjemått bör enligt Världshälsoorganisationen, WHO, vara maximalt 80 centimeter. Foto: Deyan Georgiev

Rätt mat för din midja

Maten som kan motverka bukfetma

Ät så naturlig mat som möjligt. På så vis får du mat med lågt glykemiskt index samtidigt som fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanterna är bevarade. Välj också livsmedel med antiinflammatorisk effekt.

  • Proteinrik mat (kött, fisk, fågel, ägg, keso, kesella, tofu, quorn)
  • Psylliumfrön
  • Linfrön
  • Långsamma kolhydrater som råris, bönor, linser, quinoa, bovete, havregryn
  • Grönsaker
  • Bär
  • Yoghurt, naturell
  • Kanel
  • Papaya
  • Ingefära
  • Vitlök
  • Chili
  • Kamomill

Maten som kan påskynda din bukfetma

Snabba kolhydrater får bukspottkörteln att producera mer insulin. Det i kombination med stresshormonet kortisol ökar inlagringen av fett i buken.

Det bästa är att i så stor utsträckning som möjligt gå tillbaka till den typ av mat som vi är konstruerade för. Undvik därför, eller ät så lite som möjligt av, följande livsmedel:

  • Godis
  • Chips
  • Kakor
  • Kex
  • Skorpor
  • Glass
  • Pizza
  • Hel- och halvfabrikat
  • Pulversåser
  • Pulversoppor
  • Vitt bröd
  • Söta frukostflingor
  • Söta fruktyoghurtar - oavsett sötningmedel
  • Läsk
  • Saft
  • Processade och finfördelade spannmålsprodukter
  • Marmelad
  • Sylt

 

AV: Lotta Byqvist

Gör enkla testet - har du bukfetma?

Till skillnad från vanligt, mjukt underhudsfett känns en bukfet mage hård, eftersom fettet sitter innanför magmusklerna, bland organen.

Så här tar du reda på om du lider av bukfetma: Lägg dig på rygg. Om magen flyter ut är det underhudsfett. Om magen däremot står upp som om du vore gravid handlar det om bukfetma.

Så mäter du midjemåttet

Ett vanligt måttband är ditt viktigaste vapen för att hålla koll på att midje- måttet inte växer till farliga proportioner.

Så här gör du: Stå med fötterna höftbrett isär. Ta ett djupt andetag, andas ut. Mät midjemåttet strax ovanför naveln, mellan höftbenet och nedersta revbenet.

Kvinnor

Under 80 centimeter: Okej.

80-87 centimeter: Varning.

88 centimeter och däröver: Hälsorisk.

Män

Under 94 centimeter: Okej.

94-101 centimeter: Varning.

102 centimeter och däröver: Hälsorisk

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!