Är det verkligen nyttigt att fasta? Dietisten svarar

Foto: Shutterstock

1 av 2

Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd.

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

2 av 2: Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd.

”Har provat 5:2-metoden. Men de dagar då jag ska fasta är jag så vansinnigt hungrig på kvällen. Typ svimfärdig. 

Och nästa dag är jag så hungrig att jag äter mer än vanligt. Kan det verkligen vara en vettig metod? 

Har du några tips?”

//Bengt

Andra har också läst

Dietisten svarar och ger råd

Att fasta fungerar bra för många, men långt ifrån alla. Blir det att du överäter dagen efter din fastedag så kanske just denna metod inte är för dig. Ett sätt att försöka få kontroll på hungern är att dricka ordentligt och se till att fördela de 500 kalorier, som du får äta under fastedagen, på rätt livsmedel. Tänk näringsrikt, fiberrikt och kalorisnålt. Till exempel keso med bär till frukost, tonfisksallad till lunch och gaspachosoppa till middag.

”Prova 16:8 i stället”

Är du ändå hungrig innan läggdags kan du lägga till en kopp buljong eller ett kokt ägg. Det brukar dämpa den värsta hungern.

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

För vissa handlar det om att vänja kroppen vid ett lägre kaloriintag, men om du fortsätter att känna så här kanske du ska byta och köra 16:8 i stället. Det innebär i princip att du äter under åtta timmar per dag och att du då hoppar över antingen frukost eller middag. Det brukar gå lättare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här