7 snacks som bränner fett

Vill du gå ner ett par kilo men ändå inte ge upp det goda livet? Det finns faktiskt goda saker du kan äta som hjälper dig att bränna fett.

– Ost, skinka och sardeller är bra exempel på goda och proteinrika livsmedel som boostar din energi­förbränning, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

Behöver inte späka dig själv

Tänker du att om du ska gå ner i vikt måste du späka dig och äta tråkiga och smaklösa saker? Så behöver det inte vara.

Det finns faktiskt goda och smarriga livsmedel som man kan äta med gott samvete – och som förbränner fett på kuppen.

– Men snacks och godsaker ska ha ett syfte, de ska fylla energiluckan mellan måltiderna, säger experten och närings­fysiologen Fredrik Paulún.

– Många småäter bara för att det är njutning. Personligen tycker jag att snacks alltid ska bidra med något sorts näringsvärde, inte som chips som bara är gott.

LÄS OCKSÅ: 12 svenska livsmedel som hjälper dig att bränna fett

En vanlig missuppfattning är att man går ner i vikt genom att hoppa över måltider. Men studier visar att den som äter fyra till fem mindre mål dagligen är bättre på att hålla koll på kaloriintaget än den som äter en till två stora måltider. Regelbundna matintag är alltså viktigt vid viktnedgång. Men, när du väljer snacks och godsaker mellan målen, väl de som är rika på protein.

– Omsättningen av protein i kroppen kostar mer energi än omsättningen av kolhydrater och fett. Tillräckligt med protein i kosten gör också att du inte för­lorar muskler utan fett då du går ner i vikt. Varje måltid ska därför innehålla en bra proteinkälla som exempelvis magert kött, fisk, kyckling eller baljväxter. Mellan­ målen ska gärna också ge protein som exempelvis smörgås med skinka och keso, en shake med banan och naturell yoghurt, ett glas mjölk till smörgåsen eller en näve nötter.

KLICKA VIDARE FÖR 7 SNACKS SOM BRÄNNER FETT

Foto: Shutterstock

1. Chokladdoppade jordgubbar

Choklad innehåller ämnet theobromin som ökar kroppens förbränningstakt. Samtidigt är choklad uppiggande så det är lättare att prestera efter att man ätit kakao.

Smält mörk choklad i ett vatten­ bad och doppa jordgubbar i det och låt svalna.

Fredrik Paulún: ”Se till att använda mörk choklad, för är det bittert äter man inte så mycket av det. Om det bara är sött och fett kan man äta hur mycket som helst. För en ännu lyxigare känsla kan du toppa med kros­sade nötter, kokos eller pulver på frys­torkade hallon.”

LÄS OCKSÅ: Överviktsforskaren: Så går du ner i vikt - utan att banta

Foto: Shutterstock

2. Lagrad hårdost

Lagrad hårdost har mycket smak och inne­håller protein. Ät det gärna i stavar med fikon till, det är en perfekt blandning. Ost innehåller kalcium, vilket är bra för fett­förbränningen.

Fredrik Paulún: ”Lagrad ost ger mer smak, vilket innebär att man äter mindre än av vanlig hushållsost. Återigen, man blir alltså mätt på mindre. Fikon kan också vara effektiva vid viktnedgång eftersom de ökar mättnads­känslan. De är också rika på fibrer vilka hjälper tarmfunktionen och förebygger för­ stoppning.”

LÄS OCKSÅ: Mätt-lura hjärnan – gå ner i vikt utan att banta

Foto: Shutterstock

3. Fruktglass

Vill du äta något sött och gott och ändå förbränna fett, gör din egen fruktglass. Testa till exempel att göra den på kiwi, äpplen och päron, frukter som snabbar på förbränningen, eller nätmelon som sätter i gång och bibehåller en hög ämnesomsättning.

Fredrik Paulún: ”Gör en egen nyttigare variant av glass genom att mixa frukter och häll i glassformar och ställ in i frysen. För att göra glassen extra hälsosam, håll dig till frukter med lågt sockerinnehåll som jordgubbar, hallon, kiwi och melon. Vill du göra en matigare variant mixar du ner en sked yoghurt och lite vaniljpulver".

LÄS OCKSÅ: Paulún: 36 livsmedel som bränner fett

Foto: Shutterstock

4. Nötter

Frön och nötter mättar och ger näring. De kan minska suget, aptiten och snabba på viktned­gången. Det allra bästa är att äta dem naturella eller lättrosta dem i ugn, gärna med kryddor som chili vilket ökar förbränningen.

Ugnsrost­ningen gör faktiskt att de får ett högre innehåll av antioxidanter, enligt ny forskning. Köper du dem färdiga i affären är de däremot fulla av smakförstärkare, socker och vetemjöl.

Fredrik Paulún: ”En fjärdedel av kalorierna i nötter räknas inte. Nötter som till exempel mandlar och valnötter innehåller omega­3-­fetter som bränner fett, dessutom är de proteinrika vilket i sin tur bränner fett. Även frön som pumpafrön innehåller mycket protein. Både nötter och frön är toppenbra snacks och man blir mätt på mindre. Vanliga chips kan man ju smälla i sig 1 000 kalo­rier utan att bli mätt.”

LÄS OCKSÅ: 7 frukostar som bränner fett - hela dagen

Foto: Shutterstock

5. Vattenmelon och fetaost

En fräsch sommarklassiker som är både god och nyttig. Satsa gärna på ekologisk fetaost gjord på fårmjölk eftersom det är bra kvalitet på fettet.

Idisslande djur som äter gräs bildar omega 3 och andra nyttiga fetter. Den saftiga melonen är ett exempel på mat och hög vätskehalt. Ju högre andel vatten ett livsmedel har, desto mer bli mättnadskänslan.

Fredrik Paulún: "Tack vare sitt vatteninnehåll har vattenmelon en låg energidensitet, vilket innebär att du kan äta mer än en portion utan att få i dig speciellt mycket kalorier.

Vattenmelon innehåller dessutom en substans som kallas citrullin, aminosyra som vidgar dina kärl och som på så sätt kan påverka prestationsförmågan positivt".

LÄS OCKSÅ: 10 knep: Fortsätt njuta och gå ner i vikt

Foto: Shutterstock

6. Grönsaksstavar med dipp

Botanisera bland sommarens fräscha grön­saker och satsa på krispiga, och gärna svenska och ekologiska, som morötter, selleri, paprika, gurka och rädisor och skär i stavar och bitar.

Förvara dem i kylskåp så att de är kalla. Gör under tiden en yoghurt­ dipp med turkisk yoghurt, finrivna vitlöks­klyftor, olivolja, pressad citron, örtsalt och peppar. Eller en jordnötsdipp med jordnöts­smör, naturell yoghurt och pressad lime. Vill du handla en färdig dipp, testa hummus som numera smakar riktigt bra även fabriksgjord och innehåller bara rena ingredienser. (Läs dock på förpackningen för säkerhets skull!)

Fredrik Paulún: ”Crunchiga grönsaker tillsammans med en krämig och proteinrik dipp gör en mätt och glad. Protenrika livsmedel gör att man förbränner mer fett.”

LÄS OCKSÅ: 6 viktmyter du inte ska gå på

Foto: Shutterstock

7. Kokosnöt

Ta med en hel kokosnöt till stranden eller på picknicken. (Se dock till att du öppnat den innan, till exempel med skruvmejsel och hammare!) Ät kokos­köttet som godis som det är, det är krämigt och smakrikt och innehåller bra fetter.

Fredrik Paulún: ”Kokosfett är till stora delar uppbyggt av korta och mellanlånga mättade fetter. Dessa är mer vatten­lösliga än de långa fettsyror som är basen i det fett som lagras i ens kropp. Det innebär att kokosfett inte lagras lika lätt som fett. I stället använder kroppen det till förbränning direkt. Den här typen av fett beskrivs ofta som ett mellanting mellan kolhydrater och fett av den anledningen.”

LÄS OCKSÅ: Strunta i alla dieter - här är kostvalen som håller i längden

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer