8 viktbovar – maten som gör dig ännu mer hungrig

Nej, det räcker inte att bara utesluta godis, kakor och läsk ur kosten.
Om du vill gå ner i vikt bör du dessutom ha koll på maten som gör dig sugen på att äta MER onyttigheter.
Värst är livsmedel som innehåller fruktsocker.
Här listar vi åtta av dem.

Andra har också läst

Foto: Magnus Fond

Sofia Antonsson.

1. Kroppens alarmsystem går igång

Socker vet de flesta är dåligt för vår hälsa. I synnerhet om man försöker gå ner i vikt bör man undvika sötade produkter som flingor och ljust bröd. Det är i första hand det vita, raffinerade sockret som brukar utmålas som boven i dramat, eftersom det helt saknar näring. Kostrådgivare rekommenderar ofta alternativa sötningsmedel som honung eller dadlar om man vill göra bakverket eller efterrätten lite nyttigare.
Men faktum är att även naturligt socker kan påverka kroppen och vikten negativt. I synnerhet fruktos, det vill säga fruktsocker, har visat sig vara bekymmersamt om det intas i för stora mängder. Dels stimulerar det fettinlagringen i levern och försämrar blodfetterna i kroppen. Dels tycks det öka suget efter kaloririk mat som godis, kakor, hamburgare och pizza, enligt en ny studie.

LÄS MER: 5 säkra sätt att bli av med 40 plus-magen

Sötsugen efter maten

Om man vill undvika småätande och ohälsosamma matval bör man alltså tänka på vad man stoppar i munnen. Dietisten Sofia Antonsson varnar för att äta för mycket och fel saker:

– Äter man för snabbt och för stora portioner så hinner man få i sig väldigt mycket mat, varpå blodsockret skjuter i höjden. Då går kroppens alarmsystem igång och man blir sötsugen.

– Att äta en mindre måltid som innehåller mycket kolhydrater och sött kan ge samma respons: att man är hungrig igen efter bara en halvtimme, säger hon.

Sushi en viktbov

Men vilken mat innehåller då sådana mängder fruktos att den kan sätta käppar i hjulet för en önskad viktnedgång? Sofia Antonsson nämner lunchfavoriten sushi, som enligt många framkallar ett sötsug kort efteråt. Även vissa frukter och drycker kan vara bra att skippa om man vill slippa kurr i magen.

Här listar vi med inspiration av tidningen Prevention åtta livsmedel som gör dig ännu hungrigare: klicka dig vidare för att se vilka.

Foto: Colourbox

2. Sushi

Sushi består förutom fisken av vitt ris med risvinäger, som i sin tur ofta innehåller glukos-fruktossirap.

"Både riset och risvinägern innebär snabba kolhydrater. Många blir därför väldigt sötsugna när de äter sushi", säger dietisten Sofia Antonsson.

Välj hellre: Sashimi, som är bitar av rå fisk, utan ris.

Foto: iStock

3. Äpple

Äpple är svårsmält och lurar kroppen att det snart kommer mer snabb energi, trots att fruktos egentligen höjer blodsockret långsammare än annat socker. Då går insulinet igång och man blir mer hungrig.

"Många får tvärtom ett sug i magen när de äter äpple, fast det var tänkt att fungera som ett hungerstillande mellanmål", säger dietisten Sofia Antonsson.

Välj hellre: Banan, som är "snällare" och lägger sig mer som bomull i magen.

LÄS OCKSÅ: 9 livsmedel du tror att du går upp av

Foto: Colourbox

4. Tuggummi

När man tuggar tuggummi får man ner luft och smaker i magen och kroppen ställer in sig på att det är dags för föda. Magsaften utsöndras och gör sig redo på att börja smälta mat.

"En massa processer drar i gång, med hungerhormoner och annat. Sedan kommer det ingen mat, eftersom tuggummi knappt innehåller någon energi", säger dietisten Sofia Antonsson.

Välj hellre: Ett glas vatten, om man behöver sysselsätta munnen med något.

Foto: ISTOCKPHOTO

5. Kaffe eller te med socker

Ett par bitar eller skedar socker i kaffe- eller tekoppen får blodsockret att skjuta i höjden direkt, vilket gör dig ÄNNU mer sugen på den där bullen som serveras till.

"Socker i kaffet eller teet ska man bara lägga av med på en gång", säger dietisten Sofia Antonsson.

Välj hellre: Osötat kaffe eller te. Ta lite mindre socker varje gång, så vänjer du dig snart av med behovet.

Foto: ISTOCKPHOTO

6. Juice

Apelsinjuice och andra fruktjuicer innehåller "enormt mycket" fruktsocker, enligt dietisten Sofia Antonsson. Att dricka några glas juice är med andra ord att uppvigla kroppen till sötsaksjakt.

Välj hellre: Vanligt vatten med citron-, lime- eller gurkskivor i.

Foto: ISTOCKPHOTO

7. Smaksatt yoghurt

Smaksatta och söta yoghurtsorter innehåller massvis av tillsatt socker, inklusive fruktos.

"Samma effekt där: yoghurt med frukt- eller vaniljsmak höjer blodsockret snabbt, vilket resulterar i ett ökat sötsug, säger dietisten Sofia Antonsson.

Välj hellre: Naturell yoghurt toppad med färska bär och/eller frukter.

LÄS OCKSÅ: 7 sätt att slippa sötsuget för gott

Foto: Colourbox

8. Butiksköpt salladsdressing

Färdiga salladsdressingar innehåller gott om tillsatt socker, som höjer blodsockret och triggar sötsuget.

"De är inte alls så sötade som exempelvis fruktjuice, men man bör undvika att dränka salladen i dressing", säger dietisten Sofia Antonsson.

Välj hellre: Egengjord salladsdressing. Det finns många enkla recept, som innehåller hälften så mycket socker som de butiksköpta.

Foto: Colourbox

9. Processad mat överlag

Sammanfattning: Fruktos eller fruktsocker förekommer tillsatt i färdigrätter och annan processad mat – samt naturligt i frukt. I båda former triggar det hunger- och sötsuget, men de flesta måste äta stora mängder färsk frukt för att läget ska bli kritiskt.

Välj hellre: Så naturliga och rena råvaror som möjligt. Laga mat från grunden själv så ofta du kan!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer