Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

8 viktbovar – maten som gör dig ännu mer hungrig

Nej, det räcker inte att bara utesluta godis, kakor och läsk ur kosten.
Om du vill gå ner i vikt bör du dessutom ha koll på maten som gör dig sugen på att äta MER onyttigheter.
Värst är livsmedel som innehåller fruktsocker.
Här listar vi åtta av dem.

Sofia Antonsson.

Foto: Magnus Fond

1 av 9

1. Kroppens alarmsystem går igång

Socker vet de flesta är dåligt för vår hälsa. I synnerhet om man försöker gå ner i vikt bör man undvika sötade produkter som flingor och ljust bröd. Det är i första hand det vita, raffinerade sockret som brukar utmålas som boven i dramat, eftersom det helt saknar näring. Kostrådgivare rekommenderar ofta alternativa sötningsmedel som honung eller dadlar om man vill göra bakverket eller efterrätten lite nyttigare.
Men faktum är att även naturligt socker kan påverka kroppen och vikten negativt. I synnerhet fruktos, det vill säga fruktsocker, har visat sig vara bekymmersamt om det intas i för stora mängder. Dels stimulerar det fettinlagringen i levern och försämrar blodfetterna i kroppen. Dels tycks det öka suget efter kaloririk mat som godis, kakor, hamburgare och pizza, enligt en ny studie.

LÄS MER: 5 säkra sätt att bli av med 40 plus-magen

Sötsugen efter maten

Om man vill undvika småätande och ohälsosamma matval bör man alltså tänka på vad man stoppar i munnen. Dietisten Sofia Antonsson varnar för att äta för mycket och fel saker:

– Äter man för snabbt och för stora portioner så hinner man få i sig väldigt mycket mat, varpå blodsockret skjuter i höjden. Då går kroppens alarmsystem igång och man blir sötsugen.

– Att äta en mindre måltid som innehåller mycket kolhydrater och sött kan ge samma respons: att man är hungrig igen efter bara en halvtimme, säger hon.

Sushi en viktbov

Men vilken mat innehåller då sådana mängder fruktos att den kan sätta käppar i hjulet för en önskad viktnedgång? Sofia Antonsson nämner lunchfavoriten sushi, som enligt många framkallar ett sötsug kort efteråt. Även vissa frukter och drycker kan vara bra att skippa om man vill slippa kurr i magen.

Här listar vi med inspiration av tidningen Prevention åtta livsmedel som gör dig ännu hungrigare: klicka dig vidare för att se vilka.

1 av 9