8 sätt att tappa kilon - utan att vara hungrig

Man kan äta sig mätt på god mat och ändå gå ner i vikt.

Det säger dietisten Jill Holmström, som står bakom konceptet "Våga ät".

Rejäla portioner och en smal midja går VISST ihop.

– Varför gå hungrig och olycklig när man kan vara mätt, glad och smal?

LÄS MER: De 7 värsta myterna – om att bränna fett

Andra har också läst

Foto: Privat

1. Jill Holmström

Hur många dieter kan du räkna till? Och hur många har du testat? Vi har 5:2, Atkins, Dash, GI, LCHF och Paleo... Och så var det Medelhavskosten, Viktväktarna och "whole 30"... Men VARFÖR plåga sig själv med fasta och förbud när du faktiskt kan äta dig mätt och få en sund kropp på köpet? Den frågan ställer sig dietisten Jill Holmström nästan dagligen.

I sitt jobb som kostrådgivare och personlig tränare har hon genom åren mött mängder av människor som testat den ena bantningskuren efter den andra utan att nå en hållbar viktnedgång. Snarare har självkänslan fått sig en rejäl törn när de "misslyckats" med flera försök – och kanske i stället lagt på sig kilon.

– Jag tycker det är tråkigt när folk väljer att mer eller mindre svälta sig själva, må dåligt, vara på taskigt humör och inte orka. Och sedan slutar det ändå med att de käkar en massa godis, läsk, chips och annat skräp.

– Det är fullt möjligt att gå ner i vikt, få en slimmad kropp där man ser muskulaturen och vara mätt samtidigt. Dessutom ha energi till livsglädje, familj, vänner och träning, säger hon.

"Man kan äta stora volymer mat och ändå tappa kilon"

Nej, allt eller inget är ingen metod som Jill Holmström rekommenderar. I stället råder hon den som vill bli av med sina extrakilon att äta sig mätt – men tänka till:

– Man kan inte käka vadsomhelst i hur stora mängder som helst, för då går man inte ner i vikt. Men man kan definitivt äta större portioner av rotfrukter, potatis, baljväxter, grönsaker, frukt och bär - samt rena proteinkällor som kött fisk, fågel och sojaalternativ.

– Om man satsar på det som grundstomme, tillsammans med fil, yoghurt eller kvarg, så har man en uppsättning livsmedel som mättar väldigt mycket på väldigt lite kalorier. Vilket innebär att man kan äta stora volymer mat och ändå tappa kilon.

LÄS MER: 7 goda frukostar som bränner fett

"Du kan äta dig mätt, må bra, prestera - och samtidigt få en schyst kropp"

Jill Holmström har träffat på flera av de klienter som hon hjälpt många år senare. Och då fått facit på att hennes sätt fungerar.

– De har kvar sin vikt - och det är då jag känner att jag har lyckats. Inte när jag har fått någon att gå ner 20 kilo, för det kan vem som helst göra. Men när de flera år senare FORTFARANDE väger 20 kilo mindre. När man ser att det är hållbart.

Så: våga ät.

– Du kan få alla delar. Du kan äta dig mätt, må bra, prestera - och samtidigt få en schyst kropp, säger Jill Holmström.

Klicka dig vidare för hennes bästa tips när det kommer till mat och viktnedgång.

Foto: iStock

2. Planera

Gå inte och handla på tom mage - och begränsa dig själv när du plockar från hyllorna.

"Det är mycket svårare att ta bra beslut när man är superhungrig. Och redan i matbutiken har man ett val. Vet man att man kommer ha svårt att låta bli förpackningen med kex så bör man inte köpa den i första taget. Var ärlig mot dig själv – och undvik att ha frestelser hemma i skåpen."

Foto: iStock

3. Se till att ha bra mat tillgänglig

Undvik att falla för dålig snabbmat när du är stressad eller inte hinner laga lunch eller middag själv.

"Man kan till exempel ha matlådor klara, som man kan ta fram från kylen när man kommer hem jättehungrig. Och så kan man se ut ett par schysta restauranger som man vet serverar BRA mat, som man kan gå till när det krisar."

Foto: Colourbox

4. Ät vanlig mat

Potatis är INTE farligt. Våga äta "vanliga" råvaror som mättar.

"Rotfrukter, potatis, grönsaker, baljväxter, bär, frukt, kött, fisk, fågel, soja, quorn och tofu innehåller väldigt mycket näring, men väldigt lite energi. Man behöver äta stora mängder av dem innan det blir mycket kalorier. Man får en enorm mättnadsfaktor, vilket gör det lättare att stå emot sötsug. Även de fem mejeriprodukterna kvarg, keso, mjölk, fil och yoghurt är bra."

LÄS MER: Grattis potatis-älskare! Mycket nyttigare än ryktet

Foto: Colourbox

5. Drick inte kalorier

Glöm inte att även vin och kaffedrycker med mjölk och smaksättning kan vara proppade med socker.

"Se över hur mycket du faktiskt dricker: hur många latte det blir på en dag, hur mycket vin du konsumerar i veckan. Kalorier i form av vätska ger inte samma mättnadskänsla, vilket gör att de lägger sig UTÖVER den energi du redan får i dig via maten. Det finns de som slentrianmässigt kan dra fyra-fem koppar cappuccino per dag, vilket alltså kan påverka vikten rejält. Vanligt svart kaffe däremot innehåller inga kalorier."

Foto: Colourbox

6. Skippa de värsta bovarna

Några livsmedel är "farligare" för kroppen och hälsan än andra. Undvik dem så gott det går.

"Se framför allt upp med alkoholen, skräpmaten och de tomma kalorierna i godis, kakor, glass och läsk."

Foto: Bigstock

7. Sätt inte upp för hårda regler

Bättre att vid specifika tillfällen tillåta sig godsaker än att gå och längta och vara missnöjd.

"Om man vet med sig att man inte vill leva ett liv utan ett glas vin eller en efterrätt någon gång ibland så är det ren idioti att bestämma sig för att ALDRIG unna sig det. Det kommer bara leda till att du bryter mot regeln, med en känsla av misslyckande efteråt. Ha ett sundare förhållningssätt, där du kanske avstår från något i två månader för att sedan frångå dina principer då och då. Då får du båda delar."

Foto: iStock

8. Ha framförhållning

Bestäm dig redan i förväg om du ska tacka ja till alkohol eller efterrätt på den kommande bjudningen, så slipper du hamna i ett stressat läge där du kanske går emot din egentliga vilja.

"Om man vet att man på lördagen ska bort på middag, och då gärna vill äta efterrätt, så kan man redan på tisdagen tacka nej till kanelbullen på jobbet - och kanske träna ett extrapass i veckan. Med god framförhållning är det inga problem. Tänk efter före - och ät sedan med gott samvete. Om man mår dåligt efter att man ätit något onyttigt så är frågan om det var värt det."

Foto: Panthermedia

9. Undvik stress

Bra mat, träning och sömn är a och o för att reducera stress, vilket i sin tur främjar viktnedgång.

"Långvarig stress påverkar kortisolnivåerna i kroppen, vilket gynnar fettinlagring, samt gör att vi behåller mer vätska och bryter ner muskelmassa. Därför ska man även undvika att stressa över själva viktnedgången."

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer