ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT
Publicerad 9 nov 2017 13.55

7 tips: Bästa frukosten när du vill gå ner i vikt

Att äta en nyttig frukost gör underverk för hälsan, dessutom borgar den för ett jämnare humör resten av dagen.

Att äta en nyttig frukost gör underverk för hälsan, dessutom borgar den för ett jämnare humör resten av dagen.

1/2

Foto: Fotolia

Det är inte mycket som slår en skål havregrynsgröt på morgonen. Kolla in Fredrik Paulúns lista för fler smarta frukosttips.

Det är inte mycket som slår en skål havregrynsgröt på morgonen. Kolla in Fredrik Paulúns lista för fler smarta frukosttips.

2/2

Foto: Fotolia

Frukost ÄR verkligen dagens viktigaste mål. 

– Med en bra frukost får du ett jämnare humör och mindre sötsug resten av dagen, säger Fredrik Paulún, näringsfysiolog och kostexpert i nya hälsoappen Wellie. 

Här får du hans fem bästa frukosttips. 

Prioritera din frukost - för hälsan och viktens skull. Frukosten är faktiskt så viktigt att det i många fall till och med kan vara bättre att äta en onyttig frukost om alternativet är att inte äta nån frukost alls.

- Det finns så klart grader på det. Mannagrynsgröt med kanel är inte nyttigt, men bättre än ingenting. Sockerflingor i sötad yoghurt är så onyttigt att det är bättre att skippa den helt, säger Fredrik Paulún. 

En bra frukost kan göra underverk för både hälsan och vikten. 

 – De som inte äter frukost tenderar att äta mer och sämre senare på dagen, och frukostskipparna väger faktiskt mer i genomsnitt än de som äter frukost, säger Fredrik Paulún. 

Gå ner i vikt utan att räkna kalorier – med nya hälsoappen Wellie: BLI MEDLEM HÄR!  

Spelar ingen roll vilken tid du äter frukost

Frukostens uppgift är att bryta fastan efter en natt sömn - men det är inget måste att det ska göras direkt efter att man stigit upp. Det kan vara en tröst för alla som helt saknar aptit på morgonen. 

- Det spelar ingen större roll om man äter frukost klockan 06.00, 08.00 eller 10.00. Är du inte hungrig kan du skjuta på frukosten ett tag tills du känner dig sugen. Det är troligen inte nyttigt att tvinga i sig frukost tidigt om din kropp inte är redo. På natten repareras till exempel din mag-/tarmkanal och man ska inte äta innan kroppen har reparerat klart och det märker du på din aptit, säger Fredrik Paulún.

"Med små medel kan du göra din frukost mycket nyttigare", säger Fredrik Paulún.

Foto: PETER KNUTSON

Fredrik Paulúns bästa frukosttips

De flesta av oss varierar inte vår frukost särskilt mycket och därför kan det vara extra bra att faktiskt se över frukostvanorna. Eftersom vi tenderar att äta samma sak morgon efter morgon blir hälsovinsterna stora om vi ser gör vår frukost lite nyttigare. Här får du Fredrik Paulúns sju bästa frukosttips som hjälp på vägen. 

1. Magra mejeriprodukter

Välj magra, naturella mejeriprodukter. De är fattiga på fett, men rika på proteiner – det näringsämne som mättar mest per kalori. Dessutom innehåller mejeriprodukter kalcium som gör att kroppen bränner fett och inte absorberar så mycket fett i tarmen. Exempel; keso, lättyoghurt, lättfil, lättmjölk, mager kvarg.

2. Krydda med antioxidanter

Toppa gröten eller den osötade müslin med nyponpulver, kakao eller kanel. De innehåller antioxidanter som försvarar kroppens celler mot fria radikaler. Dessutom hjälper antioxidanterna kroppen att bränna fett.

LÄS OCKSÅ: Så vet du om brödet är nyttigt eller inte

3. Bli mätt länge med ägg

Om du inte tål eller gillar mjölkprodukter är ägg och en fullkornsmacka ett bra frukostalternativ – eller äggröra och fruktsallad. Ägg mättar länge.

4. Havregrynsgröt är en superhit

Havregryn är en råvara att hylla och hör till de livsmedel som mättar extra bra. När du kokar gröt på havregrynen bildas en klibbig gel som i sig fördröjer magsäckstömningen och du blir därmed mätt längre.

5. Nötter, frön och torkad frukt

Kom ihåg att en frukost kan vara så enkelt som ett par nävar nötter, frön och torkad frukt. Det mättar bra och ger en långsam blodsockerhöjning.

6. Glöm inte vattnet

När man vaknar är man ofta uttorkad så se till att starta dagen med ett stort glas vatten. Det optimerar din fettförbränning och håller nere blodsockersvaret så du håller dig mätt längre.

7. Ta med frukosten till jobbet

Om du inte är hungrig på morgonen, vänj kroppen genom att äta lite ändå, exempelvis genom att ta med en fullkornssmörgås till jobbet.

ANNONS