7 skäl: Därför äter vi för mycket

Äter du för mycket? Då är du långt ifrån ensam.

Forskningen har nämligen visat att våra portionsstorlekar fördubblats de senaste 20 åren. Enligt dietisten Sofia Antonsson är ett vanligt problem att vårt signalsystem för hunger och mättnad är satt ur spel. Något som ofta börjar redan i barndomen.

Här är 7 skäl till varför du äter för mycket. Längst bak hittar du dessutom tips för att bryta den onda spiralen.

1. Du unnar dig


Fredagsmys är numera ett vedertaget begrepp i den svenska ordlistan. Problemet är när vi börjar unna oss saker varje dag. Kanske har du haft en stressig eller tung dag på jobbet? Barnen har varit jobbiga? Eller så har du lyckats med något riktigt bra och vill belöna dig själv - kanske med en påse godis, en extra kanelbulle eller läsk.

– Då känner vi att vi är värda en massa saker. Känsloätande är precis som stressätande ett stort problem. Vi har inte bara en dag där vi unnar oss utan kör hela veckan lång.

2. Du stressar


Allt går snabbare i dag. Vi trycker i oss en macka medan vi springer till bussen, vi äter framför datorn och tv:n och kollar ständigt mobiltelefonen. Vi stressar helt enkelt och hinner inte riktigt tänka på hur mycket vi egentligen stoppar i oss.

Enligt Sofia Antonsson är stressen en jättestor faktor i vår överkonsumtion.

– Vi uppehåller hjärnan med andra stimuli och känner inte av signalerna från magen, säger dietisten Sofia Antonsson.

3. Du äter på för stora tallrikar


Det låter simpelt, men en alldeles för stor tallrik är övergörande för hur vi uppfattar vår portion. Lösningen är lika enkel - använd mindre tallrikar! Enligt Sofia Antonsson tar vi mindre tuggor om vi har mindre mat framför oss.

– Vi hushåller mycket mer med maten när vi har begränsad mängd. Så våga lägga upp mindre!

LÄS MER: Handtricket som får dig att äta lagom mycket

Foto: Markus Mainka

4. Du äter fel mat


Det är ingen nyhet att maten vi äter i dag blir mer och mer processad. Kroppen behöver knappt arbeta för att maten ska slinka ner. Vi får i oss många kalorier och massas socker utan att det ger särskilt mycket mättnad.

– Pulvermos exempelvis, eller de här smoothiegrejerna vi köper. Vissa har näring medan andra bara är halvlitersbomber av fett och socker. Det slinker ner och en halvtimme senare är vi hungriga igen, säger Sofia Antonsson.

Fikabröd, kanelbullar och juicer är andra bovar som bara ger tillfällig tillfredsställelse.

5. Du äter oregelbundet


"Ska du med på lunchbuffé?" är en vanlig fråga på kontoret. Och visst hänger du med för du är ju superhungrig! Problemet med den typen av ätande är att vi blir jättemätta i några timmar för att sedan bli superhungriga igen. Oregelbundet ätande leder till att vi äter för mycket.

– Det är bättre att dela upp måltiderna och äta mindre och lite oftare, säger Sofia Antonsson.

Foto: Julia Stankevych

6. Du äter för snabbt


Att stressäta för att du har bråttom är en sak.

Tyvärr är det många som har svårt att dra ner på tempot även när de inte befinner sig i en stressituation. Hjärnan hinner då inte uppfatta kroppens mättnadssignaler innan det är för sent.

– Äter vi för snabbt så får vi i oss mycket, mycket mer innan kroppen säger ifrån. Ibland två portioner innan vi känner oss mätta, säger Sofia Antonsson.

Foto: @Lise Gagne

7. Du har hamnat i en ond spiral


Vår kropp vänjer sig snabbt vid att äta för mycket. Magsäcken töjs ut allt eftersom och det blir svårare och svårare att känna hunger. Redan som barn får vi höra att vi ska "äta upp allt på tallriken" vilket riskerar att sätta hunger- och mättnadssignalerna ur spel.

– Äter vi konstant lite för mycket hela tiden så töjer vi ut magsäcken, vilket betyder att nästa gång vi äter tar det lite längre tid för magen att signalera mättnad till hjärnan och då kan vi äta lite mer utan att känna mättnad. Det är liksom en ond spiral, säger Antonsson.

8. Tips för att äta mindre


Sofias tips för att äta mindre:

* Först och främst måste vi börja lägga upp mindre på tallriken. Testa att använda mindre tallrikar för att lura ögat.

* Ät långsamt och invänta mättnadskänslan. Våga vänta i 5-10 minuter innan du känner efter. "Är jag verkligen mer hungrig?"

* Sitt ner, tugga ordentligt och lägg ner besticken efter varje tugga.

* Har du lagat en stor gryta? I stället för att låta maten stå framme portionerar du ut din kokkonst i matlådor tämligen omgående. På så vis kan du inte gå och nalla efter första portionen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!