7 sätt att slippa sötsuget för gott

Känner du dig beroende av socker? Sötsug kan vara både jobbigt och frustrerande att leva med. Vi har knepen som hjälper dig bli kvitt begäret!

- Ibland kan sötsug dyka upp när vi är stressade eller har sovit dåligt, då kroppen­ vill ha snabb energi i stunden. Studier har visat att hur många sömntimmar vi får är tätt kopplat till vår vikt. De som sover dåligt­ äter helt enkelt mer, både av socker och fett, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún som har skrivit boken­ "50 genvägar till ett sockerfritt liv".

För att bota sötsug är det viktigt att du äter ordentliga huvudmål och har en bra balans mellan kolhydrater, fett och protein.

1. Måttligt med alkohol


Ett eller två glas rött vin har visat sig ha blodsockersänkande effekter och kan därför dämpa sötsug. Det finns också en teori om att rödvin gör att dopamin, ett hormon som är kopplat till hjärnans belöningssystem, utsöndras i kroppen. - Det tar udden av sötsuget och gör det enkelt att avstå desserten eller godispåsen, säger Fredrik Paulún.

2. Frossa i baljväxter


Vill du bli av med sötsuget kan det vara en bra idé att ta en titt på hur din tallrik ser ut. Många av oss skippar grova grönsaker och bönor för att i stället äta mer potatis. Men baljväxter är riktigt bra om du vill bota sötsuget. Det höga innehållet av protein stabiliserar blodsockret och även om baljväxter innehåller en del kolhydrater har de lågt GI.

Foto: Laurence Mouton

3. Fixa rätt fika


För många är fikat på jobbet en riktig fälla som triggar i gång sötsuget. Även om den snabba energikicken kan vara välkommen framåt eftermiddagen är risken stor att du känner dig mer sötsugen framåt kvällen än om du hade hoppat över kanelbullen. Några rutor mörk choklad eller frukt är ett bättre alternativ de gånger du vill ha något att äta till kaffet.


Foto: Katarina Sundelin

4. Ta en promenad


Sitter du stilla blir du sötsugen. Låter det konstigt? Hur sötsugen du är styrs bland annat av din insulinkänslighet. När du rör på dig ökar insulinkänsligheten vilket innebär att du får bättre koll på hunger och sug. Du kommer också märka att godispåsen inte lockar på samma sätt. All träning är bra träning, det viktigaste är att du inte sitter stilla långa stunder utan rör dig regelbundet.

Foto: Rafal Strzechowski

5. Knapra på nötter


Rika på protein, fett och massvis av näring räknas nötter och frön som riktigt supermat! Förutom att

nötterna mättar, stabiliserar de även blodsockret vilket hjälper mot sötsug. Bra som mellanmål eller snacks!

Foto: Joerg Beuge

6. Söta med kokos


I dag behöver du inte äta det vita, raffinerade sockret för att få söt smak på efterrätter och bakverk. Att använda naturliga alternativ som honung och lönnsirap ger dig mer vitaminer men de har också lägre GI-värde vilket innebär att ditt blodsocker inte påverkas lika mycket. Ett bra alternativ är kokossockret, med ett GI-värde på 35. Mängden raffinerat socker, som har ett GI-värde på 80, kan bytas ut mot samma mängd kokossocker.

7. Byt ut din frukost


Äter du ofta flingor eller bröd till frukost? I affären finns många alternativ med högt sockerinnehåll. Att börja dagen med en sockerchock triggar i gång aptiten och gör dig mer sötsugen hela dagen. Bra frukost- mat kan vara naturell yoghurt, havregryn, ägg eller osötad müsli.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!