ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

7 goda frukostar som bränner fett

Starta dagen med en näringsrik och god frukost som håller dig mätt länge. Med en smart frukost slipper du ett svajigt blodsocker som får dig att gå i sötsugsfällor och äta osunt resten av dagen.

– En bra frukost håller energinivån i balans under förmiddagen, och motverkar att man småäter före lunch. Det blir också lättare att fokusera på jobbet när man inte sitter och funderar på när det är dags för lunch, säger Sofia Antonsson, dietist.

Här tipsar vi om 7 smarriga och viktsäkra frukostar.

LÄS MER: Här är 11 frukostar som bränner fett

Sofia Antonsson.

Foto: @Magnus Fond

1 av 8

1. Därför ska du äta en bra frukost

Vi är alla olika, vilket avspeglar sig på hur vårt behov av att äta frukost ser ut. Men de flesta av oss känner nog igen sig i att man är mer fylld av energi med en hälsosam frukost i magen.

– Man kan känna sig lite seg innan man har ätit på morgonen, för många blir det som att sätta i startnyckeln i bilen. När man är van att äta frukost väntar kroppen lite på det, och det blir en signal om att det är dags att dra i gång, säger dietisten Sofia Antonsson.

Vet du med dig att du ska träna, eller vara fysiskt aktiv på jobbet, kan du behöva en rejälare frukost. Ska du å andra sidan tillbringa förmiddagen sittande på en kontorsstol krävs det inte lika mycket energi.

– Men gemensamt för alla är att frukosten ska vara bra sammansatt, det vill säga innehålla lite protein, lite fett och långsamma kolhydrater som gör att blodsocker och energi håller sig på en bra nivå. Äter man en skål med mjölk och cornflakes med en rostad macka till kommer energin dippa snabbt, eftersom det är snabba kolhydrater, till och med rent socker, och mindre näring. En sådan frukost kan till och med öka sötsug och aptit.

"Bättre att äta ordentligt på morgonen"

För den som vill gå ner i vikt kan frukosten ha en viktig del, men det krävs ett helhetstänk om man vill göra skillnad. Du behöver tänka på hela dagens kaloriintag, och en sund frukost är en bra start.

– Om vi äter en hälsosam frukost kommer vi i gång och orkar vara mer aktiva, vilket ökar förbränningen. Ofta är det under eftermiddag och kväll som många får i sig för mycket kalorier. Om man har svårt att stå emot att äta onyttigt, eller äter för mycket, på kvällen är det bättre att äta ordentligt på morgonen, säger Sofia Antonsson.


GÅ NER I VIKT: Testa hälsoappen Wellie – bli medlem här

1 av 8
ANNONS