7 experter om sitt allra bästa viktråd

Dieter, periodisk fasta, träning eller sömn?

Vad gäller egentligen för att man ska lyckas bli av med sina extrakilon?

Här svarar en professor och en läkare – samt några välrenommerade kostexperter, pt:s och hälsoinspiratörer – på frågan:

Vilket är ditt bästa viktråd?

Andra har också läst

Foto: Magnus Fond

1. Sofia Antonsson, legitimerad dietist

ÄT MEDVETET

Undvik att kasta i dig maten stående, då finns risken att du inte hinner uppfatta när du blir mätt och stoppar i dig mer än du egentligen behöver. Försök i stället att äta medvetet, med alla sinnen närvarande.

– Börja med att lägga upp en LAGOM portion. Sitt ner i lugn och ro, ät långsamt och tugga maten ordentligt. Då är det lättare att uppmärksamma kroppens signaler och du känner dig mätt på en mindre mängd mat, samtidigt som matsmältningen fungerar mycket bättre, säger Sofia Antonsson, dietist och IBS-expert.

Foto: Christer Järeslätt

2. Charlotte Erlanson-Albertsson, kostprofessor vid Lunds universitet

SKIPPA MELLANMÅL

Mellanmål är främst för personer som tränar hårt och behöver extra energi inför ett pass. Vill man tappa kilon bör man hålla sig till frukost, lunch och middag.

– Det allra viktigaste är att hoppa över mellanmålen – ät bara två-tre måltider per dag. Se till att bli hungrig mellan målen, så går du ner i vikt. Blir du hungrig på ett sätt som du inte känt tidigare så är du på rätt väg. Du får givetvis dricka vatten, te och kaffe närsomhelst, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

LÄS OCKSÅ: Varning! Ät inte för mycket chiafrön

Foto: Privat

3. Mats Halldin, läkare vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna

VARDAGSMOTIONERA

En halvtimmes motion om dagen är att rekommendera. Promenader i rask takt, så att man blir andfådd, räcker långt.

– Viktminskning handlar främst om att begränsa kaloriintaget och undvika snabba kolhydrater, men jag väljer ändå att lyfta fram betydelsen av vardagsmotion: med fysisk aktivitet ökar du chanserna till en BESTÅENDE viktnedgång. Dessutom påverkas en mängd olika riskfaktorer för sjukdom i rätt riktning – och ditt psykiska välbefinnande ökar, säger Mats Halldin, läkare och medicine doktor vid livsstilsmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

LÄS OCKSÅ: 11 sätt – sänk ditt kolesterol utan mediciner

Foto: Privat

4. Jill Holmström, dietist och personlig tränare

SLOPA SKRÄPMATEN

Man kan inte stoppa i sig allting och tro att man ska få till en viktminskning. Däremot bör man äta ordentligt av BRA mat, så att man håller sig mätt och med hjälp av motion får en fastare och hälsosammare kropp.

– Våga äta dig mätt på näringsrika råvaror och skippa skräpmaten och de tomma kalorierna som alkohol, läsk, godis, kakor och chips. Bra för både hälsan och figuren, säger Jill Holmström, dietist och personlig tränare, som driver konceptet "Våga ät".

LÄS OCKSÅ: De 7 värsta myterna – om att bränna fett

Foto: Cornelia Nordström

5. Fredrik Paulún, näringsfysiolog

TA BORT DET RAFFINERADE SOCKRET

Med "raffinerat socker" menas det vanliga vita sockret. Det innehåller massor av energi men ingen näring, varför det är helt onödigt. Om du vill söta maten: använd hellre naturliga sötningsmedel som färsk frukt, honung och agavesirap.

– En överviktig person som tar bort sockret kan ofta gå ner 15-25 kilo på ett år enbart genom den åtgärden, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún, som har gett ut ett flertal böcker och föreläser om näringslära, träning och hälsa.

LÄS OCKSÅ: Fredrik Paulún: Så äter du sött, smalt & gott

Foto: Erik Dilexit

6. Sofia "PT-Fia" Sjöström, tidigare personlig tränare, numera hälsoredaktör på tidningen Metro

GÅ INTE UT FÖR HÅRT

Undvik för många stränga förbud, som ökar risken att du inte orkar hålla i dina nya vanor och faller tillbaka i gamla mönster.

– Gör inte misstaget att gå ut för hårt, sätta matförbud eller ha ambitionen att "aldrig mer äta det eller det". Lägg dig på en nivå som du klarar av en längre tid. Du kommer att vilja äta goda middagar med vänner och du kommer att vilja ha dagar där du inte bara fokuserar på att äta "rätt" eller träna varje dag. Lägg dig på en nivå där du kan göra en hållbar och hälsosam förändring, säger Sofia "PT-Fia" Sjöström, som bloggar om hälsa och balans och släpper sin andra bok på ämnet i augusti.

LÄS OCKSÅ: PT-Fia: Gör dig själv en tjänst – släng vågen!

Foto: Markus Holm/Amplifyphoto

7. Annika Sjöö, kostrådgivare och träningsinspiratör

TRÄNA

Sikta på 2-3 konditions- och styrkepass i veckan, samt promenader.

"Att motionera regelbundet skapar en god grund för att kunna behålla sin vikt samt, beroende på träningsdosen, även gå ner i vikt för den som önskar", säger Annika Sjöö, som bloggar om hälsa och har gett ut två kokböcker med recept baserad på paleokosten.

LÄS OCKSÅ: 10 coola träningsbloggar du borde följa

LÄS OCKSÅ: Paleo – må bättre och gå ner i vikt på 30 dagar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här