6 viktmyter du inte ska gå på

Kolhydrater gör dig fet och gluten är verkligen inte bra. För att inte tala om hur nyttigt detox är. Ja, myterna kring diet och kost är oändliga.

Vi bad dietisten Sofia Antonsson att titta över de sex största dietmyterna.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

Myt 1: Detox rensar din kropp och är det bästa du kan göra

En detox kan innebära att man fastar en viss tid eller bara äter en specifik kost eller kanske bara juicer eller soppor. Detox rensar din kropp på gifter. Du går ner i vikt snabbt och får mer energi och bättre hy. Eller?

Dietisten Sofia Antonssons svar:

– Detox är ett luddigt begrepp eftersom det kan göras på så många olika sätt. Att en detox skulle kunna rensa kroppen på gifter finns det inga vetenskapliga belägg för.

– Däremot kan det vara hälsosamt att dra ner på kaffe, alkohol, socker, rött kött och processad mat under en period till förmån för grönsaker, frukt, bär, baljväxter, nötter och frön. Det är ju också en form av detox, men inte lika extrem som de där du endast dricker juice eller buljong.

Foto: Shutterstock

Myt 2: Att bli vegan är superlätt och du går dessutom ner i vikt

Att ändra sin kost och bli vegan kan alla göra utan problem. Det är det bästa du kan göra för din kropp och det finns inget farligt med det. Alla dina värden förbättras så fort du har gått över till vegansk mat. Allt vegansk mat är supernyttig och du går ner i vikt automatiskt om du äter vegansk kost. Eller?

Dietisten Sofia Antonssons svar:

– Allt fler studier visar nyttan av en mer vegetarisk eller växtbaserad kost, men det behöver inte vara svart eller vitt. I alla fall när du ska ändra din kost och ta bort livsmedel, är det viktigt att förstå hur du ska ersätta dem. En vegankost ger varken B12 eller omega-3 och dessa behöver du då ta som tillskott.

– Resten av näringsämnena och protein går absolut att få i sig, med rätt val och lite planering. Var dock uppmärksam på att vissa vegetariska/veganska produkter innehåller en hel del fett, socker och tillsatser så de behöver inte alltid vara nyttigare.

Foto: Shutterstock

Myt 3: Allt fett är dåligt för kroppen och gör dig sjuk

Allt fett är dåligt. Det spelar ingen roll om du tar en avokado eller dricker vispgrädde. Fett som fett. Det påverkar ditt kolesterol och du blir sjuk av allt fett du stoppar i dig. Dessutom går du upp i vikt av det. Eller?

Dietisten Sofia Antonssons svar:

– Alla fetter är inte dåliga. Fett är tvärtom livsnödvändigt, framför allt fettsyran omega-3 som kroppen inte själv kan tillverka. Den behöver vi få i oss via kosten i form av till exempel fet fisk.

– Omättat fett finns också i olja, nötter, oliver och avokado och dessa är bra för kroppen. Kokosfett är hypat och omdiskuterat, men den senaste forskningen pekar mot att det kanske inte är så bra ändå.

LÄS OCKSÅ: 7 myter kring kost som sabbar din hälsa

Foto: Shutterstock

Myt 4: Du blir tjock av kolhydrater

Som med allt finns det förespråkare och motståndare. Men aldrig tidigare har något varit så omdebatterat som kolhydrater. Sanningen är dock att kolhydrater är farliga och gör dig tjock. Det bästa du kan göra är att utesluta kolhydraterna. Eller?

Dietisten Sofia Antonssons svar:

– Nej, de flesta av oss behöver kolhydrater för att må bra och ge kroppen den energi och näring som den behöver. Men, det gäller att välja rätt sort.

– Socker vet vi är dåligt för kroppen medan kostfibrer tvärtom är bra och det behöver vi äta mycket mer av. Alltså gäller mindre sötsaker, läsk och vitt mjöl medan vi tvärtom bör äta mer grönsaker, baljväxter och fullkornsprodukter.

LÄS OCKSÅ: 8 viktbovar – maten som gör dig ännu mer hungrig

Foto: Shutterstock

Myt 5: Gluten är dåligt för alla människor och bör uteslutas

Gluten är dåligt även för den som inte har konstaterad glutenallergi. Lika bra att låta bli att äta även om du inte är allergisk mot det. Glutenfri kost är dessutom mycket nyttigare så det är lika bra att skippa allt gluten. Eller?

Dietisten Sofia Antonssons svar:

– För den som har celiaki eller glutenintolerans ja, för oss andra nja. Fluffiga, vita industribakade bröd med tillsatt vetegluten kan vi låta vara. Surdegsbröd och fullkornsbröd på framförallt råg, dinkel, emmer och enkorn innehåller däremot en massa nyttigheter bland annat fibrer.

– Det är en myt att glutenfri kost är nyttigare då många glutenfria produkter tvärtom innehåller mer socker, fett och tillsatser än originalen. Om du vill minska på gluten, välj i så fall naturligt glutenfria livsmedel som potatis, ris och quinoa.

LÄS OCKSÅ: 12 dolda sockerfällor du enkelt kan skippa

Foto: Shutterstock

Myt 6: Om du äter på kvällen går du upp i vikt

Det är mycket bättre att äta tidigt på dagen. Helst till frukost, för ju senare du äter desto mer går du upp i vikt. Om du äter på kvällen är det som bäddat för viktuppgång för då fungerar din ämnesomsättning mycket sämre än på dagen. Eller?

Dietisten Sofia Antonssons svar:

– Nej, det stämmer inte. Det är det samlade intaget som avgör om vikten går upp eller ner. Däremot sover du förmodligen sämre om du har ätit en stor måltid innan du går och lägger dig.

LÄS OCKSÅ: 6 matvaror du borde sluta äta direkt

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här