Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Vad du väljer att ha i skafferiet kan vara avgörande för hur hälsosamt du äter - eller hur mycket du går ner i vikt.
Vad du väljer att ha i skafferiet kan vara avgörande för hur hälsosamt du äter - eller hur mycket du går ner i vikt.
Vad du väljer att ha i skafferiet kan vara avgörande för hur hälsosamt du äter - eller hur mycket du går ner i vikt.
Popcorn är exempelvis ett utmärkt snacks som slår chips på fingrarna alla dagar i veckan.
Popcorn är exempelvis ett utmärkt snacks som slår chips på fingrarna alla dagar i veckan.
Popcorn är exempelvis ett utmärkt snacks som slår chips på fingrarna alla dagar i veckan.
1 AV 2
Vad du väljer att ha i skafferiet kan vara avgörande för hur hälsosamt du äter - eller hur mycket du går ner i vikt.
Foto: Getty Images
2 AV 2
Popcorn är exempelvis ett utmärkt snacks som slår chips på fingrarna alla dagar i veckan.
Foto: Getty Images

6 saker du alltid ska ha i skafferiet - om du vill gå ner i vikt

Vad du har i skafferiet kan vara din största fiende om du vill gå ner i vikt - men också din bästa vän.

Inspirerade av Womens Health listar vi 6 saker du alltid bör ha inom armslängds avstånd.

När skafferiet är fullt av chips, godis och sockrade frukostflingor är det kanske inte så konstigt att vi faller för frestelsen.

Men med rätt innehåll kan skafferiet i stället bli en av dina största bundsförvanter om du vill leva mer hälsosamt eller gå ner i vikt. Här är några grymma alternativ som håller dig mätt, ökar förbränningen eller bara är sjukt nyttiga.

LÄS OCKSÅ: När suget slår till – här är 7 värsta snacksen 

Havregryn

Havregryn går att använda till väldigt mycket, men allra vanligast är det förstås till gröt. Så skippa skinkmackan och satsa på en härlig skål gröt till frukost. En snabblagad rätt som dessutom håller dig mätt länge.

LÄS OCKSÅ: Nyttig frukost – så blir du ett frukostproffs

LÄS OCKSÅ: 11 bästa sakerna du kan äta till frukost  

Tonfisk i vatten

Bara för att det är på burk behöver inte betyda att det är dåligt. Konserverad tonfisk i vatten är exempelvis rikt på protein, innehåller nyttiga omega 3-syror och få kalorier. Kasta ner i en sallad eller tillsammans med en god nyttig pastarätt.

Färsk tonfisk kan innehålla onödigt höga nivåer av tungmetaller, men enligt studier är tonfisk på burk bättre eftersom man i regel använder yngre fiskar. Håll dock koll på vilket märke du väljer.

LÄS OCKSÅ: Tio bra konservburkar - och fem dåliga

Nötter

Nötter är nyttigt på extremt många sätt. De innehåller bland annat vitaminer, mineraler, fiber och protein, varav flera boostar din förbränning.

– Känner kroppen att du har ett bra intag av näringsämnen kommer du gå ner i vikt lättare, har näringsfysiologen Fredrik Paulún tidigare sagt till Hälsoliv.

Men som med allt annat ska du givetvis hålla koll på mängden. Och håll välj gärna naturella framför saltade, honungsrostade eller glaserade nötter.

LÄS OCKSÅ: Nyttiga nötter som du kan äta varje dag 

LÄS OCKSÅ: 8 nötterna som bränner mest fett 

Bönor

Bönor och andra baljväxter är inte bara för vegetarianer. Det är en grym källa till både protein och långsamma kolhydrater och innehåller en massa nyttigheter som ökar både förbränningen och höjer mättnadskänslan. Perfekt komplement till sallader, grytor och soppor eller som en egen sidorätt till middagen.

LÄS OCKSÅ: Fredrik Paulún: 8 bönor som bränner fett 

Popcorn

Det perfekta fredagssnackset som är många gånger nyttigare än exempelvis chips. En fördel är att de måste tillagas vilket gör att det inte lämpar sig för småätande. Enligt forskningen innehåller popcorn dessutom antioxidanter eftersom de består av obearbetade fullkorn.

Väl helst grytpopcorn framför micropopcorn och använd inte för mycket smör eller salt.

LÄS OCKSÅ: 9 livsmedel du trodde var onyttiga – men som inte är det 

Vitvinsvinäger

Kika på etiketten på en färdigköpt salladsdressing så hittar du alla möjliga och omöjliga ingredienser - däribland tillsatt socker. Helt onödigt då du enkelt svänger ihop en alldeles egen dressing med lite vitvinsvinäger och olivolja.

LÄS OCKSÅ: 8 viktbovar – maten som gör dig ännu mer hungrig