6 oväntade skäl till att du går upp i vikt

Kryper kilona på trots att du att anser dig leva hälsosamt?

Ibland kan en viktökning bero på mer än exakt vad du äter och hur mycket du tränar.

6 oväntade faktorer som kan spela in, inspirerade av sajten Prevention.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

1. Du sover inte tillräckligt

Att sömnbrist påverkar kroppen negativt är knappast en hemlighet. På lång sikt ökar risken för en rad sjukdomar och det kan dessutom påverka din vikt.

Ett enkelt skäl till viktökningen är förstås att du äter mer eftersom du är vaken längre. Men det finns en rad andra faktorer som kan spela in. När din dygnsrytm ställs på ända kan det påverka din både dina hormoner och din ämnesomsättning.

ANNONS: Trött på en diet som inte funkar? Boka en gratis hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

– När du inte sover tillräckligt frigörs fler hormoner som gör dig hungrig och mindre hormoner som indikerar att du är mätt, säger Isabel Maples, talesperson för Academy of Nutrition and Dietetics, till sajten Prevention.

Det finns också en risk att du i större utsträckning dras åt fet och söt mat för att snabbt fylla på med energi.

LÄS OCKSÅ: 6 vanliga besvär som kan sabba sömnen

Foto: Shutterstock

2. Du är stressad

Kortisol är ett livsviktigt hormon i kroppen som bland annat frigörs när vi utsätts för stress. På kort sikt är det positivt men vid kronisk stress kan det ställa till stora besvär.

Enligt läkaren Wendy Bennet går kroppen in i överlevnadsläge och tror att den behöver hålla hårt i både fett och kalorier. En studie från 2018 visar exempelvis att det finns en kopplig mellan höga nivåer av kortisol i kroppen och fettmassa.

När du är stressad kan det också vara svårt att hålla fast vid både din vanliga kost och din träningsrutin.

Vi blir helt enkelt mer sugna på processad mat i form av snacks, snabbmat och annan "skräpmat", eftersom det skänker tillfällig tröst.

– Det frisätter dopamin som är ångestdämpande och ger stresslindring. Men det är ett väldigt dåligt sätt att hantera jobbiga känslor och tankar, har överviktsforskaren Erik Hemmingsson tidigare sagt till Hälsoliv.

LÄS OCKSÅ: Stressad? 13 sätt din kropp slår larm

Foto: Shutterstock

3. Du är deprimerad

Många tappar aptiten när de är deprimerade och går således ner i vikt. För andra blir maten en tröst och i kombination med mindre fysisk aktivitet kan det i stället leda till viktuppgång.

Även vissa antidepressiva mediciner kan göra att du går upp i vikt eftersom det kan påverka exempelvis aptitregleringen. Men det är högst individuellt och du bör inte undvika läkemedel bara för att du är orolig för vikten. Rådfråga alltid din läkare.

LÄS OCKSÅ: 7 fysiska symptom som kan bero på depression

Foto: Shutterstock

4. Din tarmflora är skev

På senare år har vår tarmflora blivit ett hett forskningsområde. Vilken typ av bakterier du har i tarmarna tros nämligen påverka kroppen på en rad olika sätt - däribland din vikt.

Ofta pratas det om goda och onda bakterier och balansen däremellan - vilket kan påverka allt från immunförsvaret till vikten.

Vissa bakterier i tarmfloran påstås exempelvis kunna hämma fettupptagningen, medan andra kan påverka hur hungrig du känner dig. Både probiotika och prebiotika pekas ut som magsmarta val.

ANNONS: "Varför går jag inte ner i vikt?" Få gratis hjälp av en hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Foto: Shutterstock

5. Du glömmer småsakerna

Även om du tycker att du äter hälsosamt på det stora hela, kan det räcka med små förändringar för att göra skillnad.

Du kanske har flyttat längre från jobbet och måste åka kollektivt i stället för att cykla/gå? Eller bytt till ett mer stillasittande jobb? Börjat ta hissen i stället för trapporna eller klämt in en extra läsk lite då och då? Den typen av små, små livsstilförändringar kan påverka mycket i långa loppet, särskilt i kombination med varandra.

Just läsk och andra sockrade drycker är något som många glömmer. Vätskebaserade kalorier räknas nämligen också in i totalen.

LÄS OCKSÅ: 7 fantastiska fördelar med att promenera 30 minuter om dagen

Foto: Shutterstock

6. Du har blivit äldre

Att vi blir äldre är oundvikligt, såvida du inte tillhör manetsläktet Turritopsis dohrnii som har förmågan att åldras baklänges.

Hursomhelst, med åldern förändras ämnesomsättningen vilket betyder att vår förmåga att bränna kalorier blir sämre.

Plötsligt behöver vi kanske äta annorlunda och träna smartare än vi är vana vid för att få samma resultat. Vi börjar även tappa muskelmassa vilket också påverkar ämnesomsättningen. Muskler bränner dessutom fett i viloläge.

LÄS OCKSÅ: Paulún: Så ska du äta, leva och träna - ålder för ålder

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här