6 "nyttiga" frukostvanor som kan sätta sig runt midjan

Har du koll på vad som är en nyttig frukost?

Även om du tror att du har hälsosamma frukostvanor kan du ha fastnat i sockerfällan.

Experten Sofia Antonsson ger råd om hur du undviker att lägga på dig extrakilon med frullen.

Sofia Antonsson, dietist. Foto: Fotolia (montage)

1. Många tror att de äter nyttigt


Att frukosten är dagens viktigaste mål, är en fras som säkert inte undgått någon. Men trots det är det många som sätter i sig saker som varken mättar ordentligt eller är bra för kroppen i längden.

– Som vanligt är det stressen som kommer emellan och gör att vi väljer snabba och enkla lösningar, säger dietisten Sofia Antonsson.
Men även när vi tror att vi äter nyttigt kan vi vara inne på fel spår. Sofia slår här hål på föreställningen om några "nyttiga" frukostvanor, och berättar vad du kan äta i stället.


Foto: Fotolia

2. Juice


Färskpressat, centrifugerat och gärna gjort på fler än en frukt. De senaste åren har apelsin- och äppeljuice fått lämna plats i kylskåpet för diverse superjuicer. Vitaminer och antioxidanter i alla ära, men hur nyttigt är egentligen frukt i flytande form?

– Ren grönsaksjuice är alltid okej att dricka, men det är nästan ingen som gör det. Juicerna vi dricker består mest av äppeljuice eller apelsinjuice. De innehåller vitaminer och nyttigheter till viss del men de innehåller också mycket fruktos, som påverkar både blodfetter och lever negativt. Dessutom försvinner de nyttiga fibrerna från frukten i processen.

Så kan du göra i stället:
Sofia Antonsson tycker inte att man behöver banna juicen från frukostbordet.

– Jag tycker absolut att det är okej att dricka ett glas apelsinjuice till helgfrukosten, men det handlar om mängden. Kommer man upp i fem deciliter om dagen så är det inte så bra. I stället kan man äta en frukt, då får man i sig de nyttiga fibrerna.


Foto: Shutterstock

3. Smoothie


Smoothies är om möjligt ännu populärare än juice. Basen består ofta av frukt, bär och eventuellt några gröna blad eller avokado. I sociala medier och receptbloggar skymtar ofta en del riktigt avancerade projekt med proteinpulver eller pulver gjort på exempelvis spirulina eller macarot.

– De flesta smoothies har fruktjuice som bas – det blir mycket socker. Det är inte naturligt för oss att få en halv liter fruktjuice rakt ner i magen så fort. Matsmältningssystemet hinner inte med på samma sätt som om vi tuggar, säger Sofia.

När det kommer till hälsokostprodukterna menar hon att de ofta är dyra och att det ofta saknas vetenskapliga belägg för att de faktiskt är nyttiga.

Så kan du göra i stället:

– Det går att göra nyttigare smoothies, med till exempel fil eller naturell yoghurt som bas. Det går att ha i fröer och havregryn – jag vill verkligen slå ett slag för havregryn – för att göra det lite tuggigt och få i sig fibrer.


Foto: Ingemar Magnusson/Fotolia

4. Bröd


Smörgåsen har en given plats på de flestas frukostmeny. Den som tänker på att vara nyttig väljer ofta bort det vita brödet till förmån för mörkt.

Men det är inte alltid det hälsosammaste valet.

– Många vet att vitt bröd är dåligt och mörkt bröd är bra. Men det finns en fälla med mörkt bröd: Att man tar det bröd som är mörkast och så är det i stället smaksatt med mörk sirap. Jättegott, men inte särskilt nyttigt eftersom det är mest socker.

Så kan du göra i stället:

– Om man vill äta bröd till frukost tycker jag att man ska välja ett bröd med nyckelhålsmärkning, det brukar betyda att det innehåller mycket frön och garanterat lite socker. Jag brukar även välja ett bröd med surdeg, gärna bakat på råg eller dinkel, eftersom det tar lång tid att bryta ner.

Sofia råder också att undvika bröd med tillsatt vetegluten.

– Vetegluten är rent gluten som tillsätts för att det gör brödet lättare att baka, men har inga hälsofördelar. Tvärtom är det dåligt för våra tarmar.

LÄS OCKSÅ: 6 bröd du tror är nyttiga – men som inte är det


Foto: Fotolia

5. Caffelatte


För drygt tio år sedan fick den folkkära drycken smeknamnet ”vuxenvälling”. Skämtsamt, men det ligger något i det. Caffelatten slog igenom stort och blev närmast ett livselixir för många kaffedrickare. I synnerhet för den som dricker kaffe på språng.

Men även om kaffe i sig har visat sig vara en riktig hälsodryck har latten några baksidor.

– Kaffe är nyttigt, men om man köper latte ute på kedjorna är det ofta väldigt lite kaffe i och väldigt mycket mjölk. Då pratar vi fet mjölk med mättat fett. Det blir en hel del kalorier, som många glömmer räkna med i sitt dagliga intag.

Om man köper sin latte ska man även se upp för smaksättningarna, som är riktiga sockerfällor.

Så kan du göra i stället:

– Du kan så klart unna dig en latte då och då, men dricker man två, tre varje dag får man lägga till det på kalorikontot. Alternera med vanligt bryggkaffe och ta en latte när du känner att du är värd det, råder Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 10 skäl att dricka kaffe – varje dag


Foto: Shutterstock

6. Granola


Granola är en upphottad variant av den gamla hederliga müslin. Skillnaden är att medan müsli är en blandning av gryner, frön, nötter och frukt har granolan rostats i ugn med olja och honung.

– Här handlar det om vad det är för ingredienser och hur mycket men äter. Granola är uppsötad müsli, med sirap och torkad frukt. Vissa äter flera deciliter granola på sin fil – kalorimängden blir stor.

Det här kan du göra i stället:

– En bättre lösning är att göra den hemma. Den är onekligen gott att rosta den i ugnen, men då kan du välja bort sockret. Det räcker att ha lite olja på. Standardportionen är ungefär fyra matskedar.

Enligt Sofia Antonsson ska en bra granola eller müsli bestå av mycket frön, som innehåller få kalorier men mycket näring.

– Lite nötter går bra, men ha hellre i mer frön. Sesamfrön, chiafrön och pumpakärnor ger mycket näring. Havregryn är bevisat otroligt nyttigt för tarmbakterierna. Hirs-, quinoa och rågflingor är bra. Men skippa den torkade frukten, säger hon.


Foto: Shutterstock

7. Smaksatt kvarg


För några år sedan blev kvarg den aktiva personens bästa frukostkompis. Även om den inte är riktigt lika hajpad längre så finns den i många kylskåp, i många olika varianter. Men hur bra är det?

– Har vi inte varit här förut? Det är ju ingen som tror att smaksatt yoghurt är nyttigt. Samma sak gäller här. Jag skulle vilja säga att varken smaksatt kvarg och den som är sötad med sötningsmedel är optimalt.

Även om sötningsmedel är kalorifattigt kan det trigga sötsuget och forskning pekar på att det kan vara negativt för tarmbakterierna.

Det här kan du göra i stället:

Den här frukostfällan är lättast att komma ur.

– Välj helnaturell yoghurt eller kvarg. Det är det bästa. Vill man söta går det jättebra att lägga till bär, säger Sofia.


Foto: Shutterstock

8. En nyttig frukost


Även om det är svårt att orientera sig i frukostdjungeln är det inte omöjligt att få till en hälsosam frulle.

För den som verkligen vill äta nyttigt och har några minuter till godo varje morgon har Sofia Antonsson några förslag.

– Ägg är klassisk bra frukost. Man kan koka ägg, eller göra bananpannkakor – på bara banan och lite ägg.

Är det svårt att hinna koka eller steka kan man göra det kvällen innan. För variation rekommenderar Sofia knäckebröd med avokado.

LÄS OCKSÅ: 11 bästa sakerna du kan äta till frukost

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!