6 knep som lurar kroppen att bränna fett

Värmetricket, pulshöjande träningen och en god fettförbrännarjuice.

Här är sex knep som hjälper dig att rivstarta viktnedgången.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

1. Bada bastu!

Att basta hett är inte bara skönt när vinden viner och snön yr. Det ger även förbränningen en skjuts.

– Att basta ger stärkt hjärta, bättre blodcirkulation, stramare hud och mental avslappning, säger hälsoexperten Linda Myrberg.

På 20 minuter kan man svettas flera deciliter.

Avsluta med en kalldusch för att kickstarta förbränningen. Kroppen drar på med sina krishormoner och avslutar med en ordentlig dos av endorfiner, som ger lugn och smärtfrihet.

– Men det funkar inte att fuska, det tar 25 sekunder för att utlösa noradrelinpåslaget! Börja med att spola fötter och underben och arbeta uppåt mot hjärtat, sedan händer och armar, sedan mage/bröst, rygg och avsluta med huvudet. Då har det gått 25 sekunder, lovar hon.

Linda Myrberg rekommenderar att man badar bastu i åtminstone en kvart.

– Du bränner upp till 300-400 kalorier, vilket motsvarar att springa cirka 6-10 kilometer, säger Linda Myrberg.

ANNONS: "Varför går jag inte ner i vikt?" Få gratis hjälp av en hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Foto: Shutterstock

2. Satsa på styrka

Viktträning är betydligt mer effektivt än konditionsträning, detta trots att det senare bränner fler kalorier.

Anledningen är att styrketräningen bygger mer muskler och den ökade muskelmassan leder till att kroppens grundförbränning ökar. Att träna de stora muskelgrupper som rumpa och lår sätter i gång fettförbränningen bäst.

LÄS MER: Stor guide till styrketräning - så når du dina mål

Foto: Shutterstock

3. Gör en fettbrännar-juice

Det kan vara tufft att lägga om alla vanor på samma gång. Men genom att exempelvis göra sig en lingonshot om dagen får man i sig rikligt med antioxidanter - något som absolut kan kickstarta.

– Jag har en fat burner-juice jag brukar göra, med lingon i, säger Linda Myrberg, som gärna paketerar sin syn på hälsan som nordisk. Hon driver också egna sajten shopbymyrberg med hälsoprodukter och råd.

Lingon innehåller mycket antioxidanter och näringsämnen, till exempel polyfenoler, bensoensyra, magnesium, flavonoider, och vitaminer. Det sänker dessutom blodsockerupptaget och stabiliserar blodsockret.

RECEPT

1 msk kollagen

2 tsk Lingon Råsaft

2 dl vatten (varmt eller kallt)

1 tsk Cayennepeppar eller lite färsk chili

Isbitar om du har kall dryck

Pynta med en rosmarinkvist eller mynta

Evt. lite honung om du har den i varm dryck

ANNONS: Trött på en diet som inte funkar? Boka en gratis hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Foto: Shutterstock

4. Torrborsta kroppen

Torrborstning sätter fart på lymfsystemet, ökar genomblödningen i ytliga blodkärl och på kuppen blir man av med gammalt skinn som redan borde ha tackat för sig.

Genom att lymfan cirkulerar bättre kan den hjälpa till att föra bort överflödig vätska ur kroppen.

LÄS OCKSÅ: Deppig? 12 dolda skäl till vintertrötthet - och hur du botat den

Foto: Shutterstock

5. Vila ordentligt

Stress ökar fettinlagringen och lägger den på kroppsdelar där man hellre är utan den.

Att sova tillräckligt, att ta igen sig tillräckligt och att lägga upp fötterna på soffan emellanåt är inte lyx utan en mänsklig nödvändighet.

Foto: Shutterstock

6. Ät med fyra timmars mellanrum

Genom att ge kroppen tillräckligt långt mellan målen för att den ska hinna börja skicka signaler om att det behövs mer näring ger man fettcellerna chansen att gnugga sömnen ur ögonen mellan måltiderna.

Att sluta småäta ger kroppen tillfälle att städa undan och använda det som tillförts.

LÄS OCKSÅ: Lura hjärnan mättt - gå ner i vikt utan att banta

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer