6 bröd du tror är nyttiga – men som inte är det

När man försöker hitta rätt i köpebrödsdjungeln är det lätt att hamna fel. Inte så konstigt när även de grova bröden man trodde var nyttiga kan visa sig vara rena rama sockerfällorna! Nutritionisten Martin Brunnberg hjälper dig att skilja bra bröd från dåliga.

– I affären brukar det finnas 30 till 50 brödsorter, men bara en handfull får tummen upp.

Foto: Shutterstock/Fotolia/Cornelia Nordström

Martin Brunnberg är nutritionist.

1. "Bara en handfull får tummen upp"

En hållpunkt för många när de väljer bröd i butik är att mörkt bröd är nyttigare än ljust, men är det verkligen så enkelt?

Njae, även bröd som framställs som hälsosamma kan vara rena rama sockerfällorna. De flesta industribröd är nämligen fulla med socker och tillsatser, som lämnar oss småhungriga och med snabb blodsockerpåverkan.

Men hur hittar man bra bröd? Det finns tre tumregler man ska hålla sig till när man handlar bröd, förklarar nutritionisten Martin Brunnberg.

ANNONS: Klara nyårslöftet redan nu! Boka en gratis hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Bara en handfull får godkänt

– För det första: Ju mer kompakt brödet är desto bättre, för ju mer mättande är det. Ta till exempel pumpernickel- eller potatisbröd. För det andra ska man titta efter hela korn, eftersom det ger ett lägre blodsockersvar. Slutligen ska man se efter socker eller sirap på innehållsförteckningen. Väljer du rätt bröd kan du äta en tre, fyra skivor om dagen utan problem, säger han.

Det låter enkelt, men enligt Martin är det svårare att hitta i butik än man kan tro:

– I affären brukar det finnas 30 till 50 brödsorter, men bara en handfull får tummen upp.

Foto: FOTOLIA

2. Surdegsbrödet

En ny favorit på det svenska frukostbordet är surdegsbröd. Men när du orienterar i köpebrödsdjungeln kan det populära brödet vara en sockerfälla.

– Folk har en väldig övertro till surdegsbröd, men industribröd som säljs som surdegsbröd innehåller fortfarande en massa konstiga tillsatser och socker.

Ett bra bakat surdegsbröd har förvisso goda hälsoeffekter. Surdeg innehåller levande jäst och mjölksyrabakterier, som ger brödet ett lägre GI, glykemiskt index, än bröd bakat med vanlig jäst.

Dessutom underlättar surdegsbröd kroppens mineralupptag, när fiber i vanligt bröd snarare motverkar det. Men alla mineraler är inte bra.

– Vissa mineraler behöver vi, men det finns andra mineraler, tungmetaller, som inte är bra för oss. Om man sätter en surdeg är syftet att bryta ner en fiber, för att få i sig mer mineraler, men man får också i sig fler tungmetaller. Äter man varierat i övrigt så behöver man inte de extra mineralerna.

Om du vill äta ett bra surdegsbröd, välj ett från bageriet eller baka själv.

LÄS OCKSÅ: Bästa och sämsta snabbmaten – för vikten och hälsan

Foto: FOTOLIA

3. Det ”grova” brödet utan hela korn

De flesta brödtillverkade har minst ett grovt, mörkt bröd i sitt sortiment som stoltserar med hög fiberhalt. Men är de så hälsosamma som folk tror?

– Den här typen av bröd är framtaget för att lura konsumenterna. De har ofta tillsatt socker och en hög fiberhalt, men fibrerna kommer inte från hela korn, säger Martin Brunnberg.

På brödpåsarna kan man ibland avläsa vad brödet har för fiberhalt eller fullkorn i procent. Men varken fiberhalt eller fullkornsprocent talar om ifall fibrerna består av hela korn eller om kornen är malda till mjöl. Det senare ger ett mycket snabbare blodsockersvar.

– Hela korn gör att blodsockersvaret blir långsammare. Skalet kapslar in kornet, vilket kräver mer nedbrytning. Men om man tar kornet och maler ner det, så har man fortfarande samma fiberhalt.

ANNONS: Trött på en diet som inte funkar? Boka en gratis hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Titta på ingredienslistan

I stället tycker Martin att man ska titta på själva brödet, för att se om det är hela korn i. När det kommer till sötningen kan man titta efter om brödet är sötat med frukt eller någon slags socker.

– Det är svårt att veta om sockret är från en frukt som man tillsatt eller om det är raffinerat socker. Titta på ingredienslistan. Dadlar och russin är okej, men undvik socker. Det kan stå som dextros, fruktsocker, sackaros, socker eller sirap.

Foto: FOTOLIA

4. Riskakor

Riskakor har varit populärt som mellanmål under många år. I butik marknadsförs de som ett nyttigt snacks, men Martin Brunnberg höjer ett varnande finger angående de runda, vita kakorna.

– Riskakorna har fått en renässans på senare år. Här är det inget socker i, men de ger en snabb påverkan på blodsockret.

LÄS OCKSÅ: 9 livsmedel du trodde var onyttiga – men som inte är det

Det går nämligen väldigt fort för kroppen att bryta ner och absorbera dem.

– Tänk på magsäcken som en skål med vatten, om man tar ett pumpernickelbröd och lägger i så löses det inte upp i första taget men stoppar man i en riskaka så tar det bara några sekunder sen är det bara en geggig smet.

Foto: FOTOLIA

5. Den luftiga fiberfranskan

När det kommer till vitt bröd ses formfranskan, det vill säga rostbröd, som en god men inte särskilt nyttig frukost. För några år sedan blev det populärt med fiberfranska, som ska vara nyttigare än vanligt formfranska.

Allt ljust bröd med tillsatta fibrer behöver inte vara dåligt, säger Martin, men just fiberfranskan säger han nej tack till.

– Fiberfranskan är en typisk bedräglig produkt. Det är samma luftiga struktur som vanligt franskbröd, men så har man blandat i lite fibrer. Fibrer som dessutom är så finfördelade och förstörda att det inte finns något skal som kapslar in kolhydraterna, förklarar Martin Brunnberg.

Det är samma sak som med det mörka brödet med fibrer: När kornen är nermalda behöver kroppen inte jobba lika hårt för att bryta ner brödet, vilket gör att blodsockret höjs snabbt – och faller.

Men konsekvensen av snabba kolhydrater är mer än surt humör när effekten avtar. Mättnadskänslan avtar fort vilket ofta resulterar i att man äter mer. Dessutom visar forskning att när blodsockret åker berg- och dalbana svarar kroppen med vårt eget stresshormon, kortisol, som ökar fettinlagringen och kan leda till bukfetma.

Foto: FOTOLIA

6. Luftiga bröd bakade i butik

Som Martin tidigare konstaterade så är det väldigt få bröd i svenska matbutiker som är nyttiga. Många tillsatser och sockerfällor skulle gå att undvika genom att själv knåda ihop en deg, men långt ifrån alla har den tiden.

En mellanväg kan vara att välja de bröden som gräddas på plats i affären. Men innan man börjar snegla mot nybakta valnötslimpor och frallor tycker Martin Brunnberg att det kan vara bra att veta att nybakt inte alltid är bättre.

– Man får tänka på att de här bröden inte är hembakta, utan kommer till butiken som en färdig sats eller en mjölblandning. Oftast innehåller de här bröden också konserveringsmedel av olika slag, eftersom man inte vill att de ska torka när de ligger framme. I övrigt gäller samma sak som för de industribakade bröden: Är de luftiga och mjuka så är de inte nyttiga.

LÄS OCKSÅ: 7 goda frukostar som bränner fett

Foto: FOTOLIA

7. Knäckebrödet

Livsmedelsverket framhåller knäckebröd som ett riktigt superbröd, eftersom det ofta består av 100 procent fullkorn. Martin är tvärtemot Livsmedelsverket skeptisk till brödets nyttighet.

– På 90-talet när jag gick i skolan var knäckebröd Guds gåva till oss människor. Visst, man kan komma upp i hög fiberhalt med knäckebröd, men de innehåller inga hela korn. Tittar man på strukturen är det dessutom otroligt luftigt. Knäckebröd ger ett mycket högre blodsockersvar än alla andra bröd med samma fiberhalt.

Han menar också att det kan finnas andra anledningar till att undvika hårdbrödet.

– Ju hårdare gräddat ett bröd är desto mer gifter bildas det i, bland annat ämnet akrylamid som man i studier har sett kan skapa inflammationer i kroppen, säger Martin Brunnberg.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här