Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

6 bröd du tror är nyttiga – men som inte är det

När man försöker hitta rätt i köpebrödsdjungeln är det lätt att hamna fel. Inte så konstigt när även de grova bröden man trodde var nyttiga kan visa sig vara rena rama sockerfällorna! Nutritionisten Martin Brunnberg hjälper dig att skilja bra bröd från dåliga.

– I affären brukar det finnas 30 till 50 brödsorter, men bara en handfull får tummen upp.

Martin Brunnberg är nutritionist.

Foto: Shutterstock/Fotolia/Cornelia Nordström

1 av 7

1. "Bara en handfull får tummen upp"

En hållpunkt för många när de väljer bröd i butik är att mörkt bröd är nyttigare än ljust, men är det verkligen så enkelt?

Njae, även bröd som framställs som hälsosamma kan vara rena rama sockerfällorna. De flesta industribröd är nämligen fulla med socker och tillsatser, som lämnar oss småhungriga och med snabb blodsockerpåverkan.

Men hur hittar man bra bröd? Det finns tre tumregler man ska hålla sig till när man handlar bröd, förklarar nutritionisten Martin Brunnberg.

ANNONS: Klara nyårslöftet redan nu! Boka en gratis hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Bara en handfull får godkänt

– För det första: Ju mer kompakt brödet är desto bättre, för ju mer mättande är det. Ta till exempel pumpernickel- eller potatisbröd. För det andra ska man titta efter hela korn, eftersom det ger ett lägre blodsockersvar. Slutligen ska man se efter socker eller sirap på innehållsförteckningen. Väljer du rätt bröd kan du äta en tre, fyra skivor om dagen utan problem, säger han.

Det låter enkelt, men enligt Martin är det svårare att hitta i butik än man kan tro:

– I affären brukar det finnas 30 till 50 brödsorter, men bara en handfull får tummen upp.

Här är de sex värsta köpebrödsorterna som du ska se upp med om du vill behålla vikten, hälsan och slippa sötsug.

1 av 7