<p>Hur hittar du en god balans i vardagen? Börja med att fråga dig själv VARFÖR du vill väga just så mycket som din idelavikt.<br></p>
1 av 2: <p>Hur hittar du en god balans i vardagen? Börja med att fråga dig själv VARFÖR du vill väga just så mycket som din idelavikt.<br></p> Foto: iStock
Det finns bättre sätt att nå sin lyckovikt än att stirra sig blind på vågen!
2 av 2: Det finns bättre sätt att nå sin lyckovikt än att stirra sig blind på vågen! Foto: iStock

5 steg – så hittar du just din lyckovikt

Ställer du dig på vågen varje gång du är på gymmet?

Har du kämpat i flera år med att bli av med de där "extrakilona"?

Då kanske du borde fundera på om din idealvikt verkligen är rimlig?

Här är fem sätt som, bättre än några siffror på en display, får dig att komma i form.

Kanske har du kommit fram till att en våg i badrummet hemma är FÖR stressande. Men så fort du är på gymmet kastar du av dig kläderna och ställer dig på deras apparat? Och så blir du glad eller besviken, beroende på vad displayen visar. Ligger resultatet nära eller långt ifrån din idealvikt? Hur har dina kost- och träningsvanor på sistone påverkat siffran?

DET HÄR ÄR INTE ETT GYNNSAMT BETEENDE. Tvärtom så är det en ganska dålig strategi om du försöker komma i form och harmoni. Många (i synnerhet kvinnor) kämpar med en idealvikt som är onåbar så länge man inte tar till drastiska åtgärder. Att som 35-åring försöka väga som man gjorde när var 20 är lönlöst – och psykiskt påfrestande.

Lyckovikt - så hittar du din

Kroppen förändras med åldern. Vi kommer att se annorlunda ut än när vi var yngre. Dessutom ger vågen inte sanningen: siffertalet kan variera från dag till dag, beroende på vad vi ätit, druckit och gjort oss av med.

Ihärdiga vägare borde också fråga sig om man ens KAN eller kommer att må bättre av att tappa de där kilona som man, när man tänker efter, har försökt bli av med i många år.

– Det finns inga hälsofördelar med att gå ner fem kilo om man redan väger normalt, säker fitnessexperten Chris Freytag till tidningen Prevention.

Dietisten Jessica Crandall är av samma åsikt:

– Många kvinnor har en idealvikt som de tror att de mår bäst vid. Även om de är hälsosamma med ett bra BMI så känner de en press, som kan komma att styra hela deras liv.

Nej, bättre än att stirra sig blind på vågen är att fundera över vad en hälsosam livsstil innebär i sin helhet - och hur man hittar en god balans i vardagen, bortom destruktiva fixeringar.

Här listar vi fem hanterbara steg på vägen mot en sundare kropp (och själ):

1. Fråga dig VARFÖR

De flesta reflekterar inte ens över varför man vill väga just 55 – det är ett mål man haft med sig sedan man var 19. En ogenomtänkt dröm som ligger där och ger dåligt samvete, år efter år. Men allvarligt: hur rimligt är det egentligen att man ska vara vuxen men väga som en tonåring? Fundera över om det inte är dags att höja din idealvikt med några kilon – och om det inte finns andra saker som i högre grad skulle göra att du mår bättre än en viss siffra på vågen.

2. Byt mätinstrument

Som sagt: vågen är inte särskilt tillförlitlig när det kommer till din hälsa. För det första kan siffran svänga hejvilt från dag till dag, beroende på menstruation, vad man ätit och druckit, samt toalettbesök. För det andra väger muskler mer än fett, vilket innebär att du kan gå UPP i vikt samtidigt som du blir slankare och starkare. Vikten säger dessutom föga om hur frisk din kropp är i övrigt – eller hur du mår psykiskt. Mer fördelaktigt är att kolla upp din fettprocent, mäta midjan med måttband, känna efter hur kläderna du brukar använda sitter, hålla koll på ditt BMI, samt utvärdera ditt mående inifrån.

LÄS OCKSÅ: Bianca Kronlöf: "Jag slängde vågen och har aldrig mått så bra"

Glad när det går åt rätt håll och arg när det går åt fel? Vem har sagt att vågen är det bästa sättet att mäta hälsa? Foto: iStock

LÄS OCKSÅ: Räkna ut ditt BMI - se hur hälsosam du är

3. Glöm strikta dieter

Det säger sig självt att man går ner i vikt om man utesluter en hel matgrupp som kolhydrater eller mejeriprodukter. Men då snuvar du kroppen på en massa livsviktiga näringsämnen - och risken att du inte orkar fullfölja och faller tillbaka i gamla mönster är stor. Att hoppa på och av olika dieter är dessutom förödande för kroppens system, som varken vet ut eller in, varvid fettförbränningen sätts på sparlåga för en lång tid. Det enda du bör avstå från i alla lägen är tillsatt socker, annars kan inget livsmedel per se (speciellt inte frukt!) göra dig tjock.

4. Bo inte på gymmet

Det ÄR viktigt att träna och röra på sig kontinuerligt, men för att motionen ska ge effekt krävs också att kroppen får vila. Annars får musklerna ingen chans att återhämta sig, och en trött kropp blir lättare skadad. Så varva gymbesöken med aktivitetsfria dagar eller kvällar, samt god sömn. Träning kan också bli en ohälsosam fixering, med inskränkningar på socialt liv och jobb som följd.

LÄS OCKSÅ: Trimmade bilder triggar sjuk träning

5. Fokusera på att bygga muskler

Många som vill tappa kilon satsar stenhårt på konditionsdelen. Man kör mil efter mil i löpspåret – eller på cykeln. Men faktum är att styrketräning (gärna i kombination med cardiopass) är mer effektivt för viktminskning, eftersom det stimulerar ämnesomsättningen långsiktigt. Dessutom märks några kilon hit eller dit inte när man känner sig stark, fast och tonad i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Öka din förbränning med styrketräning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!