5 mellanmål du ska byta ut – om du vill gå ner i vikt

Bra mellanmnål  är viktigt, särskilt om man vill hålla sig i form. Men en del saker vi stoppar i oss är rena sockerfällorna.

Dietisten Sofia Antonsson ställer några av de vanligaste hungerdämparna mot varandra för att svara på frågan: Vad är ett nyttigt mellanmål?

Andra har också läst

Foto: MAGNUS FOND

1. Vanligt att välja fel mellanmål

Även om man försöker laga bra mat hemma och hålla skafferiet fritt från onyttigheter är vardagen full med utmaningar som gör det svårt att hålla en bra kosthållning.

Kanske är mellanmålen på språng det största hotet för den som strävar efter att hålla vikten och blodsockret i schack.

Känner du igen dig i att det slunkit ner en och annan bulle eller sockrad drickyoghurt på vägen hem från jobbet? Du är inte ensam.

ANNONS: "Varför går jag inte ner i vikt?" Få gratis hjälp av en hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

– Det är ju en allmän trend att äta i farten, att plocka med sig något mellan möten, på väg till jobbet eller hem. Det är fint att folk äter mellanmål men det är lätt att ta något med fler kalorier än man behöver, säger Sofia Antonsson, dietist.

Ibland är mellanmålen nödvändiga för att dämpa hungern, men vissa alternativ är bättre än andra.

Klicka vidare för att komma till Hälsolivs byt ut-lista där klassiska hungerdämpare ställs mot varandra.

Foto: Shutterstock/Fotolia

2. Ostmacka eller kvarg

En frulle på språng kan oftast innebära ett val mellan den klassiska, och ibland inplastade, ostmackan eller en förpackning med kvarg.

– Jag får ändå säga kvargen, alla träningsnördars snuttefilt. Det innehåller färre kalorier och man håller sig mätt längre på det än på en sådan där macka. Ostmackan har inte så mycket näring över huvud taget, säger Sofia Antonsson.

Hon rekommenderar att helst välja en osötad kvarg och lägga till lite bär om man har möjlighet. I vissa affärer finns diskar där man kan plocka ihop fruktsallad, där det ofta finns både bär och kvarg i lösvikt.


Foto: Fotolia

3. Nötter eller energibar

De flesta affärer har hyllor som dignar av både påsar med nötter och olika energibars. Men vilket av dessa omåttligt populära mellanmål är egentligen att föredra om man är ute efter mättnad och viktkontroll?

– De här mellanmålen är ganska likvärdiga, de innehåller ungefär samma mängd kalorier och innehåll. Men jag skulle ändå säga att nötter är bättre. De mättar bättre och bars innehåller ofta torkad frukt och tillsatt socker, säger Sofia.

Hon poängterar dock att de här mellanmålen är stora och bäst lämpade för personer som tränar mycket.

– De flesta behöver inte äta så här mycket som mellanmål. Om man ändå vill äta nötter så kan man äta en halv påse och spara resten till nästa dag. Naturella nötter är bäst, det vill säga inte rostade i olja eller salt. Blandade nötter är bra för att få i sig olika näringsämnen.

LÄS OCKSÅ: Nötter – välj rätt för bästa hälsoeffekt


Foto: Fotolia

4. Banan eller äpple

När det kommer till frukt är äpple och banan två storfavoriter oavsett om det är fruktstund på fritids eller mellanmål i farten.

En vanlig fråga Sofia får i sin yrkesroll är vilken av frukterna som är bäst om man försöker gå ner i vikt.

Sofia tycker att båda frukterna är bra mellanmål, det handlar om mängd.

– Inget av dem är dåligt. Äpplet innehåller färre kalorier än bananen, men många upplever att de inte bli mätta när de äter ett äpple och då kanske äter något annat utöver. Andra, till exempel personer med IBS, mår inte alls bra av att äta äpple. Bananen innehåller fler kalorier, men ger också en bättre mättnadskänsla.

– För de flesta normala energiförbrukarna som inte tränar är frukt det bästa mellanmålet.

ANNONS: Klara nyårslöftet redan nu! Boka en gratis hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)


Foto: Wolfgang Kleinschmidt/Shutterstock

5. Chokladboll eller wienerbröd

Ibland vill man bara köpa med sig något riktigt smarrigt och onyttigt i stället för sitt vanliga mellis. Och det är inget fel i det – allt handlar om balans.

Ett klassiskt val man kan ställas inför på kak- och bullfronten är den kompakta chokladbollen eller det klassiska wienerbrödet. Är något alternativ mindre onyttigt än det andra?

– Chokladbollen, vinner absolut! Den har färre kalorier och innehåller både havregryn och kakao. Den är inte helt dum. Havregryn är supernyttigt, även om man kanske inte rekommenderar att få i sig det genom chokladbollar. Man behöver inte välja den största och sedan behöver man inte äta en hel heller, utan spara till nästa dag. Wienerbröd innehåller mycket socker, mycket mjöl och har mycket kalorier.

LÄS OCKSÅ: Därför vill kroppen ha ohälsosam mat

Foto: Fotolia/Shutterstock

6. Smoothie eller drickyoghurt

Du är på väg hem till ett dukat bord, men du står inte ut en sekund till med din kurrande mage. Snabbt springer du in i närmaste kiosk.

Din tanke är att stilla hungern med en dryck. Vad är bäst: En klassisk drickyoghurt eller en smoothie?

De flesta skulle nog gissa på smoothien, som av många anses vara en riktig hälsodryck. Men Sofia Antonsson stämmer inte in i någon hyllningskör.

– Generellt ska man vara försiktig med smoothies. De kommer ofta i stora förpackningar och även de som marknadsförs som grönsakssmoothies innehålla mycket fruktos. Det är inte nyttigt att dricka i stor mängd.

I valet och kvalet vill hon ändå rekommendera en gammal hederlig drickyoghurt – sötad eller ej.

– Inget av alternativen är jättebra mellanmål, men yoghurt påverkar inte blodsockret lika mycket, men ger en större mättnadskänsla. Man kan välja att dricka en halv.

Betyder det här att smoothies är bannlysta på fikarasten? Nej då, Sofia tycker att man kan ta en smoothie då och då, bara man tänker på mängderna.

LÄS MER: Är smoothies verkligen onyttigt?


7. Vad är ett bra mellanmål?

Om du är mån om vad du äter men märker att du är i behov av mellanmål kan det vara klokt att planera lite. Sofia Antonsson rekommenderar att ta med sig mellanmål hemifrån.

På så sätt har du koll på vad du stoppar i dig och det svider inte lika mycket i plånboken.

– Du kan ta med ett kokt ägg i väskan. När det kommer till frukt är banan min personliga favorit. Man kan också ta med sig avokado och lite valnötter, typ tio stycken är ett bra mellanmål.

Men hon tycker inte att man behöver undvika att köpa mellanmål då och då, så länge det inte blir en vana.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer