40-plus? Så går du ner i vikt i januari

Nytt år - nya vanor.

Börja 2019 med hälsan i uppåtstigande. Är det vikten som är målområdet, finns här tre dieter att inspireras av.

Här är råden och metoderna för 40+/50+/60+ som ger året en kickstart.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

Experten: "Allt som funkar är bra"

Att få en kickstart i viktminskningen kan vara bra för motivationen, men på sikt är det bra att se över hela livet.

Balansen mellan prestation och återhämtning, mellan stress och vila, mellan vardag och fest. Att sova så det räcker, röra sig dagligen, skratta mer än man måste och att ha det lite gott ibland är också viktigt.

– Om man har ett viktproblem är man förmodligen en människa som börjar äta mycket när man är stressad - det blir någon sorts känsloätning. Man kanske inte känner sina signaler, säger Sofia Antonsson, legitimerad dietist, författare och expert på magar som krånglar.

– Det är lätt att man tänker att “jag är så stressad nu så jag behöver bara äta nåt", och så tar man inte ansvar för sina val.

– Man är nere i stresskonen, man tar dåliga beslut kring maten, kring hela sin livsföring. “Jag hinner inte med” att träna, eller att gå och lägga mig i tid. Och då prioriterar man bort det som kan hjälpa ens kropp att hantera stressen, säger Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: Sex, vikt och hormoner: Stor guide till din 40 plus-kropp

Byt ut matvara för matvara

I olika skeden av livet kan man ha olika behov - och olika begränsningar.

Oavsett orsak: Att få syn på sitt eget beteende är första steget.

Och oavsett vilken metod: Se till att kosten är rik på näringsämnen, fibrer och vitaminer. Låt fetterna vara kallpressade och till stor del vegetabiliska. Pausa det söta, det friterade, snacks och andra livsmedel med tom energi.

– I det stora hela handlar det om att byta ut matvara för matvara mot något som ger mer näring och att säga nej då och då, konstaterar Sofia Antonsson.

– Men allt som funkar är bra. Testa dig fram.

KLICKA VIDARE FÖR METODFÖRSLAG – ÅLDER FÖR ÅLDER

Foto: Shutterstock

Bäst för 40+


Livet

Kanske stressigt, kanske finns det barn hemma som begränsar matvanor och träning.

Tänk på

Har du ont någonstans, be en fysioterapeut om hjälp för att slippa hamna i en dålig spiral.

Metodförslag: Ketodiet

Vad går dieten ut på? Ketodiet är en kickstart, som är väldigt populär i USA nu, och ganska lik en strikt LCHF. Man får mättnad genom att äta fett och väljer bort kolhydrater så långt som möjligt. Hoppa över socker, mjölmat, ris och potatis.

Hur gör man? Byt ut kolhydraterna mot gröna grönsaker och nyttiga fetter. Ät protein ungefär som vanligt (eller öka på en del om du vill, det ger mättnad och förbättrar förbränningen, är du njurfrisk är det inga problem).

Se till att dricka vatten. Vid huvudvärk är buljong en god vän. Kaffe och te är ok. Om du vill äta mejerier, låt mindre mängder fullfeta produkter vara det som gäller.

Passar dig som: Kan tänka dig en kickstart och göra rent hus med dåliga sötsaksvanor.

Välj bort: Om du har diabetes, stressrelaterade sjukdomar, någon form av ätstörning, är gravid, ammande eller under 18 år bör du välja en annan metod.

Fördelar: Tydliga regler. Man får äta sig mätt vid varje mål.

Nackdelar: Många upplever dieten som begränsande. Och man kan bli väldigt trött på ägg i längden.

Viktnedgång: Drygt ett kilo i veckan.

Läs mer: dietdoctor.se

LÄS OCKSÅ: Experten: 5 vanor att se upp med efter 40

Foto: Shutterstock

Bäst för 50+


Livet

Om det finns barn, börjar de sannolikt blir större. Livet har för många hittat en form. Det är år av lunk och vardag.

Tänk på

Är du kvinna börjar perimenopausen ge sig tillkänna på ena sättet eller andra. Det kan påverka fettförbränningen, störa sömnen och göra dig mer stresskänslig.

Metodförslag: Periodisk fasta

Vad går dieten ut på? Metoden handlar om att periodvis äta betydligt mindre eller fasta helt och hållet. Studier har visat att periodisk fasta är nyttigt för kroppen eftersom det gynnar insulinnivåerna och nattfastan gör gott för reparationen av celler. Den här metoden kan vara en fortsättning på en detoxkur eller en lågkalorivariant.

Om man väljer 5:2, minskar man kaloriintaget till 500 kcal/ dag två dagar i veckan. 16:8 innebär att man äter under åtta timmar per dag - exempelvis mellan klockan 12 och 20, och fastar dygnets övriga 16 timmar. När man inte fastar äter man som vanligt, även om det kan vara klokt att hålla koll så att man inte "äter ikapp". Den som väljer lättfastedagar behöver hålla koll på antalet kalorier, antingen med en app eller speciella recept.

Passar dig som: Kan tänka dig mer intensiva punktinsatser men vill kunna äta som vanligt för det mesta.

Varning: Se upp om du har diabetes, stressrelaterade sjukdomar, någon form av ätstörning, är gravid, ammande eller under 18 år.

Fördelar: Du behöver inte räkna kalorier eller tänka exakt på vad du äter eller inte äter när det gäller 16:8. När det gäller 5:2 behöver du bara ägna två dagar i veckan åt att räkna kalorier.

Nackdelar: En del tycker det är väldigt jobbigt att fasta, andra mår jättebra. Kaloriräknandet under de 2 dagarna vid 5:2-dieten kan också kännas tuffa.

Viktnedgång: Upp till ett kilo i veckan.

Läs mer: jonasbergqvist.se

Foto: Shutterstock

Bäst för 60+


Livet

Nu finns det ofta större frihet att göra vad man vill. Men vanor har hunnit sätta sig hårdare och kanske kan det behövas en större ansträngning för att bryta dem. Å andra sidan har man kanske tillräckligt med tid för att ge försöket en genomarbetad chans.

Tänk på

Bibehåll muskelstyrka och rörlighet.

Metodförslag: 8/800

Vad går dieten ut på? Ät 800 kalorier om dagen under åtta veckor. Metoden har kostrådgivaren Cathrine Schück utvecklat efter dr Michael Mosleys Blodsockerdieten. För att hålla 800 kalorier om dagen finns bra kaloritabeller på kostbevakningen.se, kaloritabell.com och appar som nutris och lifesum.

Så gör du: Skriv ned vad du äter och hur du mår för att få koll. Ta det lugnt med motionen i början, fokusera i stället på att klara av maten. Se till att ha bra mat till hands, som råa grönsaker och kokta ägg. Se till att dricka mycket – ofta är hungern egentligen törst. Men se upp med sötade drycker som triggar sötsug och gör dig hungrigare. Till skillnad från Mosleys blodsockerkoll ska du också utesluta mejeriprodukter.

Passar dig som: Behöver strama regler för att lättare få kontroll.

Varning: Om du har andra sjukdomar i grunden, undervikt eller har svårt att ta upp näringsämnen.

Fördelar: Snabbt resultat. Bättre hälsa.

Nackdelar: Kan vara jobbigt att hålla koll på kalorier.

Viktnedgång: Upp till 2 kilo i veckan.

Läs mer: schuck.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här