23 sätt för att gå ner i vikt och hålla den

Du behöver inte späka dig och gå hungrig för att tappa några kilon. Det kan faktiskt vara lättare än du tror.

Här ger Colette van Luik, friskvårdskonsult och journalist, sina smarta vikttips som hjälper dig att gå ner ett halvt till ett kilo veckan.

Andra har också läst

Foto: Cornelia Nordström/Shutterstock

Colette van Luik

Behöver inte lägga om livet totalt

Det är enkel matematik. För att gå ner i vikt måste man förbränna fler kalorier än man satt i sig. Problemet är att det inte är så lätt.

Vi äter även av andra skäl än hunger som stress, trötthet och rastlöshet. Och vi låter oss påverkas av andra. Om ens arbets­kolleger går till en lunchrestaurang varje dag, där det bara serveras pasta och andra kalori­stinna rätter, är det svårt att tacka nej och stanna kvar ensam på jobbet. Och hur kul är det, för övrigt? När man kommer hem har man kan­ ske vrålhungriga barn som fnyser bara de hur ordet sallad. Så det slutar med att man äter hämtpizza till middag i stället för den där nyttiga linssoppan som man egentligen hade tänkt laga.

Gör inget om du "syndar"

Att gå ner i vikt är alltså inte fullt så enkelt som det kanske låter. Men med lite pepp och prepp går det förstås. Och det kan vara skönt att veta att det inte behöver innebära att man totalt måste lägga om sitt liv och börja späka sig. Faktum är att små babysteg i rätt riktning kan ge stora resultat på längre sikt. Det viktigaste är att hålla i sina nya, hälsosamma vanor. Och trillar man dit någon gång ibland och "syndar", är det inte hela världen. Upp på hästen igen och ta nya tag.

KLICKA VIDARE FÖR 25 ENKLA TIPS FÖR ATT GÅ NER I VIKT

Foto: Shutterstock

1. Sov 7-8 timmar

De som sover för lite tenderar att äta för mycket, och gärna söta saker.

2. Morgonrutin

Häll varje morgon upp ett stort glas vatten. Pressa ner saften av ¼ citron och riv gärna lite färsk ingefära. Låt så i några minuter och drick sedan före frukost eller morgonpromenad.

3. Drick slätt

En slät kopp kaffe i stället för en stor latte gör att du sparar 220 kalorier.

4. Grapefrukost

Börja dagen med grapefrukt. Grapefrukt är beskt, och beska bromsar aptiten. Dessutom ökar grapefrukt förbränningen.

LÄS OCKSÅ: 12 svenska livsmedel som hjälper dig att bränna fett

Foto: Shutterstock

5. Ät före maten

Ta en frukt 15 minuter före varje måltid. Gör du det tre gånger om dagen sparar du 500 kalorier, enligt en studie från Pennsylvania State University.

6. Mumsa på oststavar som mellanmål

Tidigare har man sagt att ost innehåller för mycket kalorier och fett. Men ny forskning visar att ost hjälper dig att förbränna kalorier.

7. Syrade grönsaker varje dag

Ät kimchi, surkål på burk, filbunke, yoghurt eller några oliver. Syrning ger en långsammare blodsockerhöjning vilket gör att man håller sig mätt längre.

8. Bästa bubblet

Gör som indierna, drick en "lime­ soda". Pressa ner en lime i ett stort glas med bubbel­ vatten och is. Läskande och inga kalorier.

LÄS OCKSÅ: 12 knep för att bli av med det farliga magfettet

Foto: Shutterstock

9. Lägg undan mobilen

Enligt en amerikansk studie minns man måltiden sämre och känner sig inte lika mätt om man fingrade på mobilen samtidigt som man åt.

10. Välj långsamma kolhydrater

Byt ut pasta och bröd mot quinoa, råris, bovete, baljväxter och andra långsamma kolhydrater och mycket knapriga grönsaker. De fyller ut magsäcken och tar lång tid att smälta.

11. Gaffla mer

Lägg ner gaffeln mellan tuggorna. Det gör att du äter långsammare.

LÄS OCKSÅ: Experten: Så bränner du fett – dygnet runt

Foto: Shutterstock

12. Tugga ordentligt

Ju långsammare du äter, desto mer mättnadskänsla får du, vilket gör att du automatiskt äter mindre.

13. Var din egen barista

Gör ditt eget (sockerfria!) iskaffe eller iste som nästan inte innehåller några kalorier alls jämfört med färdiga varianterna i affären.

14. Ha koll på vad som finns i maten

Undvik inte bara socker utan även glukossirap och fruktossirap.

LÄS OCKSÅ: Överviktsforskaren: Så går du ner i vikt - utan att banta

Foto: Shutterstock

15. Varva ner

Stress gör att man oftare äter mer mat, och gärna fet och söt.

16. Ät naturligt

När du handlar, tänk på att shoppa naturligt och helst ekologisk mat. Det blir automatiskt mer hälsosamt, eftersom du då väljer bort konserverad mat, färdiga såser och andra hel- och halvfabrikat som innehåller snabba kalorier.

17. Hemma bäst

Ät hemma i stället för på restaurang. På restaurang äter man ofta för stora por­tioner och för kaloririkt.

LÄS OCKSÅ: 7 myter kring kost som sabbar din hälsa

Foto: Shutterstock

18. Be om en “doggybag”

Om du trots allt går på en restaurang, be om att få ta med dig hälften av maten hem i en låda. Ät till lunch nästa dag.

19. Finta bort suget

Sötsugen? Gör något annat i tio minuter – gärna något fysiskt aktivt. Ofta beror suget på rast­löshet.

20. På med gympaskorna

Ju mer muskelmassa du har, desto mer socker förbränner du. Motion är också ett effektivt sätt att sänka blodsockret.

LÄS OCKSÅ: 7 misstag som folk gör när de ska vara "nyttiga"

Foto: Shutterstock

21. Räkna alla steg

Res dig upp så ofta du kan. I stäl­let för att använda internchatten, gå bort till din kollega och prata med hen. Ta trapporna i stället för hissen. Ställ skrivaren i ett annat rum.

22. Intervallträna när du promenerar

Varva mellan att gå i normal promenadtakt och att halv­ springa i några minuter. Intervall­ träningen gör att du förbränner mer kalorier.

23. Tuggummitricket

Tugga tuggummi och drick mer vatten än vanligt. En studie från University of Rhode Island visar att om man tuggar tuggummi i en timme äter man mindre mängd mat till lunch eller middag. Dricker man dess­utom ett par glas vatten mer än man brukar varje dag äter man mindre och kan spara runt 200 kalo­rier om dagen.

LÄS OCKSÅ: 5 tips för en sundare frukost

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här