Blir det lite mer ena dagen kan man välja mindre energirik mat dagen före och dagen efter.
Blir det lite mer ena dagen kan man välja mindre energirik mat dagen före och dagen efter. Foto: Fotolia

15 enkla sätt att äta lite nyttigare i jul

Med enkla och smarta val kan du njuta utan att lägga på dig.

– Man ska inte gå till festen alltför hungrig, tipsar näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Det allra enklaste sättet att hålla vågen stabil genom helgerna är att se till att inte alla dagar tippar över åt fel håll.

Att helt släppa på begränsningarna och "unna sig" godsaker ohämmat, är något som Fredrik Paulún avråder ifrån:

– Om man helt släpper begränsningarna kan man faktiskt gå upp flera kilo i rent kroppsfett under ett par veckor, säger han.

LÄS OCKSÅ: Småbarnsmamman väljer en vit jul: "Barnens högtid"

”Det finns plats för lite extra godsaker”

Då är det bättre att låta vissa dagar vara rikligare - och andra lite mer återhållna. Blir det lite mer ena dagen kan man välja mindre energirik mat dagen före och dagen efter.

– Självklart kan man hålla igen lite före och efter festen, så det finns plats för lite extra godsaker. Det brukar kroppen sköta per automatik, säger Fredrik Paulún, som dock vill varna för att anlända till kalaset riktigt utsvulten:

– Man ska inte gå till festen alltför hungrig eftersom man då lätt överkompenserar och äter mer än man borde, säger Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du att gräla i jul

Tänk extra mycket på motionen

En livsstilsförändring som många genomför när vintermörkret kryper på är att välja bort vardagsmotion. Att ta bilen blir mera lockande, skogspromenaderna färre och trängseln på både cykelbanor och motionsanläggningar avtar.

Fredrik Paulún vill peppa alla att tänka extra mycket på motionen.

– Det allra bästa är att röra på sig. Då går fettet till förbränning i stället för lagring, så att vikten förblir stabil. Dessutom förbrukar du ju fler kalorier på det viset, så en timmes rask promenad kan göra susen.

15 enkla tips:

1. Rörelse

Daglig rörelse hjälper människan att fatta smarta matval. Så se till att kalasdagarna innehåller en ordentlig dos rörelse. En långpromenad eller en tur i pulkabacken?

2. Var ute

Var extra noga med att komma ut.

3. Var inte vrålhungrig

Gå inte till bords vrålhungrig. Då är det lätt att överäta.

4. Rent kött

Välj hellre helt kött än patéer och korv. Om det behövs korv, så satsa på en köttrik korv i måttliga mängder.

5. Grönsaker!

Börja med grönsaksbordet.

6. Rätt lax

Kallrökt och varmrökt lax är sockerfri. Välj dem, eller den inkokta snarare än den gravade.

7. Lutfisk!

Fisk är bra. Ät lutfisk flera gånger.

8. Extra grönsaker

Servera en extra grönsaksrätt till varje mål.

9. Gå loss på kålen

Frossa i grönkål, rödkål, svartkål, vitkål - och all annan kål.

10. Lättfasta

Ta en lättfasta efter varje festdag. Eller gör fest-dagen till en 16:8-dag.

11. Nötter som godsak

Låt nötter och torkad frukt stå för det söta. De innehåller näring, mineraler och antioxidanter. Servera gärna nötterna oskalade, pillet att knäcka nötter gör att man äter färre.

12. Vatten

Servera vatten hellre än julmust till måltiderna.

13. Citron

Njut av citrus.

14. Egen glögg

Gör gärna egen glögg - med eller utan alkohol. Den blir mindre söt.

15. Se upp

Fika med måtta.

Välj rätt saker på julbordet

När man väl är på festen finns det många smarta val att göra. Låt grönsakerna inta en framträdande plats på tallriken - både kalla och varma grönsaksrätter.

Ge fiskrätterna utrymme, men välj med omsorg:

– Det finns många bra fiskalternativ och välj så rena råvaror som möjligt. Inkokt lax har exempelvis inget socker, vilket gravad lax tyvärr har.

– Lutfisk är mycket bra!

Om man är sugen på kötträtterna är det smart att prioritera det rena köttet framför korvar och patéer.

– Då slipper du onödiga mängder långkedjat mättat fett som annars lätt hamnar runt midjan.

LÄS OCKSÅ: Goda recept på nyttiga & viktsäkra sötsaker 

Välj oskalade nötter

Och om det vankas sötsaker råder Fredrik Paulún gästerna att välja den torkade frukten och nötterna i stället för knäcken, ischokladen eller kolan. Allra helst serverar han nötterna oskalade. Pillandet med att få upp dem gör att man hinner känna mättnaden. Den mekanismen har till och med ett namn: pistagenötseffekten.

Med detta sagt vill han önska alla en trevlig och njutningsfull december:

– Det handlar om din kosthållning under en vecka eller två, och det gör inget om du dricker en glögg, tar några bitar choklad ur Aladdinasken eller dricker ett glas julmust. Det gäller dock att vara måttfull så du inte får i dig så mycket socker och fett att du börjar må dåligt.

Kanske kan man ta ett större grepp på sin kosthållning och börja fundera på om det behövs lite mer omfattande förändringar inför 2018. Kanske är det dags för en nystart?

– Det spelar mindre roll vad du äter under julhelgen än vad du äter resten av året.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!