Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

12 knep för att bli av med det farliga magfettet

Att få kroppen att släppa greppet om fettet på magen kan gå lätt med nya, goda vanor.

– Ta kontroll över hur du äter, säger professor Charlotte Erlanson-Albertsson.

På en månad kan magen bli flera centimeter smalare, och dessutom må bättre.

Foto: Mikael Risedal/Shutterstock

1 av 5

Ökar risken för sjukdomar

Kroppen tror att den är smart. Den lagrar fettet där den tror att det kommer behövas.

Och om vi lever ett stressat liv med ständigt påslag av stresshormoner tänker kroppen att det kan vara bra att ha energilagret nära våra viktigaste organ så att det lätt kan komma ut i blodet och användas. Då lagras det i buken.

För män gör som har otillräckliga halter av manliga könshormoner förstärks den lagringsmekanismen. Och för kvinnor efter klimakteriet blir det också enkelt så, eftersom halten av det kvinnliga könshormonet östrogen, som motverkar bukfetma, minskar.

Men om bukfettet får ligga kvar kan det skada oss. Centralt lagrat fett ökar risken för bland annat hjärt- kärlsjukdom och för diabetes typ 2.

– Problemet med bukfetma är att fettcellerna blir stora och inte kan ta emot mer fett. Då kommer problemen, levern kan drabbas av fettinlagring och börjar fungera sämre eller så får vi diabetes, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

Hon har länge intresserat sig för kroppens energibalans och hur vår aptit regleras. Hon är bekymrad över hur våra kroppar mår i dag.

– Vi är inte gjorda för denna överkonsumtion!

LÄS OCKSÅ: 7 misstag som folk gör när de ska vara "nyttiga"

"Vi är inte gjorda för den här sortens mat"

Charlotte Erlanson-Albertsson vill lägga en stor del av ansvaret på de val som livsmedelsindustrin gör för att förmå oss att äta mer än vad vi behöver.

– Att aptitregleringen svajar har att göra med att vi äter mycket processad mat som är tilltalande. Det är en massa smakpaneler som provat ut maten, det är för mycket sött, salt och fett.

Det smakar för gott nuförtiden?

– Ja ja ja! Vi är inte gjorda för den här sortens mat. Det tilltalar våra smaklökar alldeles för mycket.

– Dessutom är maten väldigt lättsmält - den mätta tarmen är full, den hungriga tarmen är tom. När vi äter processad mat blir tarmen tom alldeles för fort - då vill vi äta mer långt innan vi behöver mer energi.

Så länge vi fortsätter att äta sådan mat gör vi det extra svårt för oss själva. Charlotte Erlanson-Albertsson menar att vi behöver ta makten över vårt matbeteende. Dels genom att välja bort den processade maten, dels genom att börja äta mer sällan:

– Börja med att begränsa ätandet till tre gånger om dagen - eller bara två gånger.

– Varje gång man börjar äta är det oerhört svårt att sluta. Så fort det kommer mat på tungan sker det en oerhörd salivsekretion och då är det svårt att bryta.

LÄS OCKSÅ: 7 myter kring kost som sabbar din hälsa

Maxa fettförbränningen

Man kan jämföra allt ätande med svårigheten att bara ta en ostbåge utan att äta en till (eller halva paketet).

Men en del säger annars att man ska äta mat ofta, fem gånger om dagen och mindre måltider? Hur ska man tänka?

– Tyvärr är det så dietisterna säger, men jag håller inte med dem alls! För att få i gång fettförbränningen måste det gå flera timmar sedan man åt senast, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

Kroppen är utvecklad för att spara på energin snarare än att göra av med den, och så länge det finns lättillgängligt blodsocker i blodomloppet bidrar inte fettcellerna med särskilt mycket energi.

– Att släppa på energin i fettcellerna gör man när man är fysiskt aktivt eller har lågt blodsocker, säger Charlotte.

För att hålla sig mätt längre är det viktigt att maten innehåller fibrer och långsamma kolhydrater. Även protein och nyttiga fetter bidrar till förlängd mättnad eftersom de sänker hastigheten i magsäcken.

KLICKA VIDARE FÖR 11 KNEP FÖR ATT BRÄNNA MAGFETT

1 av 5