12 dolda sockerfällor du enkelt kan skippa

Undvik sockerfällorna och bli av med extrakilona.

Ett enkelt och effektivt sätt att gå ner i vikt är att skippa allt socker.

Men det gäller att se upp för det söta som smygs in i allt från bröd och kvarg till hälsodrycker och vin.

Andra har också läst

Foto: Wolfgang Kleinschmidt

Fredrik Paulún

1. "Finns mycket sockrat som verkar nyttigt"

Att undvika socker är det smartaste och enklaste sättet att gå ner i vikt, menar näringsfysiologen Fredrik Paulún.

– Många skulle kunna strunta i att banta och bara ta bort sockret i stället.

Genom att ta bort allt socker ur kosten kan du gå ner ett halvt kilo per vecka. För ännu bättre effekt kan du dra ner på andra snabba kolhydrater som omvandlas till socker i kroppen. Äter du en bra kost med fokus på ordentligt med protein, nyttiga fetter och mycket grönsaker kan du bli av med uppe mot ett kilo i veckan.

Att godis, glass och kakor innehåller mycket socker vet alla. Men det är svårare att undvika det socker som tillsätts i helt vanlig mat.

– En stor del av det socker vi får i oss är dolt socker i till exempel pålägg, yoghurt och såser. Men det finns alltid alternativ, säger Fredrik Paulún.

Fredrik Paulún: Läs innehållsförteckningen

Det viktigaste för att slippa det dolda sockret är att läsa innehållsförteckningen på all mat du köper. Hoppa över produkter som innehåller socker, men också till exempel maltodextrin, glukossirap och vete-stärkelse.

Var uppmärksam på produkter som utger sig för att vara osötade, de kan innehålla sötning som är lika dåligt som socker.

– Mejerihyllan är också lömsk, där finns mycket sockrat som verkar nyttigt som till exempel kvarg.

Foto: Colourbox

Vin är lurigt. Bäst är torra vita viner och röda viner som inte är så söta.

2. Paulún: "Vin är en luring"

Bröd, flingor, färdiga såser, pålägg och charkprodukter är andra vanliga varor där det kan gömma sig socker.

– Att hitta en osockrad sås till grillat eller till pasta är svårt. Det kan vara 20 procent socker i en grillsås.

Glöm inte heller att man lätt kan få i sig stora mängder socker från sötade drycker. Läsk och saft är självklara bovar, men se också upp med olika typer av energidrycker och proteindrycker. Det är till exempel inte säkert att en dryck med aloe vera är nyttigare än vanlig saft eller att en proteinberikad mjölkdryck är mindre söt än en milkshake.

– Vin är en luring, en del viner är sötade och det är många som inte känner till det eftersom lagstiftningen kring innehållet i vin är märklig. Bäst är torra vita viner och röda viner som inte är så söta, säger Paulún.

Det kan också vara en idé att dricka mindre av mousserande, champagne och dessertvin eftersom de oftast innehåller mer socker än rött, vitt och rosévin.

Vill du ha koll på sockret som finns i maten? Klicka dig vidare för Fredrik Paulúns bästa tips.

Foto: ISTOCK

3. Det uppenbara sockret

Vill du gå ner i vikt är det effektivast att helt undvika de värsta sockerbomberna.

Skippa helt:

– Glass, sorbet.

– Godis, choklad.

– Läsk, saft, slush.

– Milkshake.

– Snacks och kex.

– Kakor och bullar.

– Sylt och marmelad.

LÄS MER: Skippa sockret – 8 saker som händer i kroppen

Foto: Colourbox

4. Det dolda sockret

Finns där du minst anar det och kan lätt bli större mängder än man tror.

Se upp med:

1. Snabbmat och hämtmat (i till exempel sushi, teriyakisås och thaimat kan det finnas ganska mycket socker).

2. Hel- och halvfabrikat.

3. Yoghurt, kvarg och fil (de smaksatta varianterna innehåller oftast socker).

4. Bröd.

5. Pålägg som mjukost, kaviar och messmör.

6. Charkprodukter som skinka.

LÄS MER: 9 livsmedel du tror att du går upp av

7. Ketchup, marinader och såser.

8. Sport- och energidrycker.

9. Bars och proteindrycker.

10. Bantningsprodukter (de är ofta full-proppade med socker eller sötningsmedel).

11. Flingor och müsli.

12. Nötmjölk eller liknande (vissa sorter är sötade).

Foto: Colourbox

5. Sött i olika form

Det är inte bara socker som du ska se upp med. Håll också utkik efter olika typer av sötning som har i stort sett samma negativa effekt på kroppen.

Socker och annat sött:

– Socker/sackaros.

– Druvsocker.

– Fruktsocker, fruktos, fruktossirap (fruktsocker låter nyttigt men är ofta onyttig fruktos).

– Glukos, glukossirap.

– Glykos.

– Sirap.

– Invertsocker.

– Maltodextrin.

– Vetestärkelse och risstärkelse (har överlag samma negativa effekt i kroppen som socker).

– Modifierad stärkelse.

Tips! Är du osäker på vad något egentligen är? Välj en annan produkt där du förstår innehållsförteckningen.

Foto: ISTOCKPHOTO

Söta med bär.

6. Bättre sötning

Det är en fördel att vänja sig av med sötsug men om du någon gång ibland vill unna dig något sött finns det bättre alternativ än vitt socker. Och det går faktiskt att göra goda kakor, godis och desserter som är sötade med nyttigare alternativ.

Nyttigare sött:

– Frukt och bär

– Torkad frukt, torkade bär

– Honung

– Lönnsirap

– Dadelsirap

– Kokossocker

– Agavesirap (Innehåller till stor del fruktos, var restriktiv med ditt intag)

– Björksocker/xylitol

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer