11 smarta livsmedel som hjälper dig gå ner i vikt

Har du tänkt på att maten du äter faktiskt påverkar dig på olika sätt? Viss sorts mat stillar hunger bättre än annan. En del mat påverkar hormonerna rejält. Annan mat påverkar faktiskt hur mycket kalorier du förbränner! Det är goda nyheter för dig som vill gå ner i vikt.

Näringsfysiolog Fredrik Paulún tipsar om 11 smarta livsmedel som hjälper dig att förbränna kalorier - och tappa kilon!

Foto: Colourbox

1. Kaffe

Kaffe är fullt av antioxidanter som är bra för fettförbränningen. Olika studier visar att kaffedrickare väger mindre än andra.
– Koffein stimulerar fettförbränningen genom att öka leverns energiförbrukning och frigöra fett från fettcellerna, man förbränner alltså mer fett.
Dessutom innehåller kaffe klorogensyra, som gör att blodsockret höjs långsammare och insulinutsöndringen minskar efter att man ätit, säger Fredrik Paulún.
– Vill du absolut ha mjölk i kaffet? Byt ut komjölken mot osötad havremjölk, tipsar Fredrik Paulún.
Foto: COLOURBOX

2. Nötter

Nötter innehåller bra enkelomättat fett som ökar energiförbrukningen. Dessutom är de fullproppade med proteiner, vitaminer, antioxidanter och fibrer.

– Det fina är också att mellan 10 och 15 procent av fettet i nötter inte absorberas alls av kroppen utan hamnar i toaletten, vilket underlättar viktminskning. Nötter är enastående när man vill ha något snabbt att äta och som är lätt att ta med sig. Dessutom mättar de jättebra, säger Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: Nyttiga nötter som du kan äta varje dag

Foto: Shutterstock

3. Ost

Det är dags att damma av ostens dåliga rykte. Tidigare har man sagt att ost innehåller för mycket kalorier och fett. Men ny forskning visar nu att osten är rena hälsomaten - som dessutom hjälper dig att förbränna kalorier.

– Ja, ostätare har längre livslängd och lägre kroppsvikt. Det handlar alltså om hårda ostar, inte mjukost och camembert. Hårdost innehåller hög halt protein och kalcium, båda viktiga för kroppsvikten. Dessutom mättar ost bra och ger mycket smak, i synnerhet lagrad ost, vilket gör att man inte äter jättemycket av det. Ett bra kvällsmål eller snack är ett par oststavar. Mycket bättre än mackor, för osten ger ingen blodsockerhöjning och litet insulinpåslag, säger Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: Professor Stephan Rössners 16 bästa viktråd

Foto: Colourbox

4. Ägg

Ägg är billiga, innehåller massor av bra saker som nyttigt fett, protein, mineraler och vitaminer - och få kalorier.

Dessutom håller ägg dig mätt länge. Flera studier som gjorts visar att de som byter ut bröd mot ägg till frukost håller sig mättare längre - och går ner mer i vikt.

– Det fina med ägg är att kroppen nöjer sig med ganska lite. Ett eller två kokta ägg gör dig mätt, och höjer inte blodsockret. Det är ett väldigt bra mellanmål, säger Fredrik Paulún.

Foto: COLOURBOX

5. Frön

Frön är fyllda med nyttigheter som omega 3-fetter, fibrer och mineraler. Och precis som med nötter absorberas inte allt fett av kroppen, utan en hel del av det hamnar i toaletten.

– Frön är bra för att få upp volymen i mat. Testa till exempel att ha i knapriga pumpafrön i salladen. De innehåller mycket zink och magnesium samt bra fetter som ökar förbränningen. Dessutom gör frön salladen mer mättande, säger Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: Bränn fett - med 12 effektiva nötter och frön

Foto: COLOURBOX

6. Te

Grönt te innehåller antioxidanten EGCG som enligt nya studier ökar fettförbränningen i ett par timmar efter en måltid. Andra studier har visat att grönt te kan hjälpa överviktiga människor att förbränna fett, speciellt kring buken.

– Själv kombinerar jag te och kaffe. Jag dricker kaffe på morgonen och går sedan över till te under dagen, så får jag effekter av båda dryckerna, säger Fredrik Paulún.

– Svart te innehåller också EGCG, men i mindre mängd.

LÄS OCKSÅ: 5 fördelar för hälsan – om du dricker te varje dag

Foto: COLOURBOX

7. Vatten

Att ett glas vatten innan maten gör att man äter mindre vet nog många redan. Men alla vet kanske inte att vanligt vatten även ökar energiförbrukningen!

Dessutom går blodsockerhöjningen saktare.

– Det beror på att det “kostar” energi för kroppen att omsätta vattnet. Med andra ord förbrukar kroppen kalorier under här processen, förklarar Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: Så lär du kroppen att bränna fett - 10 effektiva sätt

Foto: COLOURBOX

8. Kall potatis

Kall potatis, kallt ris och kallt mathavre har alla den egenskapen att den tillgängliga stärkelsen i livsmedlen ombildas till fibrer.

Resistent stärkelse är en stärkelse som inte bryts ner förrän den når tjocktarmen.

– Det innebär att kalorimängden blir mindre och att det bidrar till tillväxt att nyttiga bakterier i tarmen, vilket också är bra för vikten, säger Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: Ät fibrer och lev längre! Lista över fiberrik mat

Foto: COLOURBOX

9. Syrade grönsaker

Fermenterade eller syrade grönsaker har blivit oerhört hett på senare år. Och det med rätta.

– Probiotika, som finns i syrade grönsaker, bidrar till bra tarmflora, vilket i sin tur hjälper dig att hålla vikten, det är dokumenterat. Ät syrade grönsaker som en side dish, gärna varje dag, säger Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: Deppig? 4 oväntade sätt tarmfloran kan påverka din hälsa

Foto: FOTOLIA

10. Vinäger

Vinäger kan hjälpa dig att gå ner i vikt, visar en japansk studie gjord bland överviktiga personer som fick dricka en vinägerbaserad dryck varje dag.

Efter 12 veckor kunde forskarna konstatera ett lägre BMI och minskade mängd bukfett hos testpersonerna, jämfört med en referensgrupp som inte druckit drycken.

– Vinäger, liksom citron, är syrarikt, vilket är insulinhämmande och därmed bra för vikten. Konsumerar man vinäger dagligen får man effekt, säger Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: 12 svenska livsmedel som hjälper dig att bränna fett

Foto: COLOURBOX

11. Grapefrukt

Flera studier visar att människor som äter grapefrukt dagligen går ner mer och lättare i vikt än de som inte äter grapefrukt. Det beror bland annat på att grapefrukt innehåller mycket fibrer som mättar bra.

– Dessutom är grapefrukt beskt, och beska bromsar aptiten. En halv grapefrukt till frukost gör att du äter mindre. Grapefrukt ökar dessutom förbränningen. Men du måste äta den som den är, alltså inget socker på, säger Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: Bästa och sämsta snabbmaten – för vikten och hälsan

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!