healthy eating food concept. woman comparing unhealthy donut and orange fruit thinking isolated on a white background, apelsin, godsak, mellanmål   publicerad text:
healthy eating food concept. woman comparing unhealthy donut and orange fruit thinking isolated on a white background, apelsin, godsak, mellanmål publicerad text:

11 mellanmål som gör att du bränner fett

Byt kanelbullen mot ett kokt ägg och öka din förbränning! Med rätt mellanmål får du bättre koll på vikten och känner dig mättare.

Hälsolivs dietist listar alla de smartaste valen

1. Ägg - superbra!


Proteinrikt, lätt att packa ner i väskan och går att äta med händerna. I dag finns det färdigkokta ägg att köpa i affären om du inte orkar fixa det själv. Ett ägg innehåller ungefär 75 kalorier och mättar bra i förhållande till sin energimängd.

Expertens kommentar: Ägg är världens bästa livsmedel, fullpackat med vitaminer och mineraler!


2. Nötter och frön - massor av näring


Kaloririka men också näringstäta, med proteiner och fibrer mättar de bra och är lätta att ta med i väskan. Frön kan du strö över naturell yoghurt eller blanda ner i keso.

Expertens kommentar: Nötter och frön har många bra fettsyror och innehåller mycket näring.


3. Keso - magert alternativ


Färskost som säljs på mindre paket, smidiga att ha i kylen på jobbet. 100 gram keso innehåller 90 kalorier, ät med frukt eller bär.

Expertens kommentar: Ett magert mejerialternativ som har en bra kombination av kolhydrater och protein.


4. Naturell yoghurt - se upp för söta varianter


Se upp för sötade varianter som kan innehålla många sockerbitar. Naturell yoghurt är krämig och finns i olika fetthalter.

Expertens kommentar: Naturell yoghurt mättar bra och innehåller mycket kalcium. Bär eller frön till ger lite tugg och smak.


Foto: Anna Kucherova

5. Avokado - superfrukten!


Kallas ofta för en superfrukt full med nyttiga fetter och vitaminer. Avokado innehåller mycket E-vitamin vilket ska hålla huden mjuk och smidig.

Expertens kommentar: Gott och bra fetter. Lägg gärna skivad avokado på ett fullkornsknäcke.


Foto: Martin Kierstein

6. Makrill i tomatsås - även på tub


Smidig nödlösning, finns att köpa i nästan alla butiker. Håller länge, finns även på tub.

Expertens kommentar: Viktiga omega 3-fetter och enkel att ha på jobbet. Skivad lax är också ett bra mellanmål på samma tema. Ät tillsammans med ekologiska råriskakor.


Foto: Alfred Nesswetha

7. Kvarg - bra proteinkälla


Ett fettsnålt alternativ till yoghurt och populärt i träningskretsar. I dag finns mängder av varianter, även smaksatta. Välj en naturell eller smaksatt med lite socker i.

Expertens kommentar: En bra proteinkälla som också går att äta med bär eller frön.


8. Frukt - lätt att ha med


Många arbetsplatser har i dag en fruktkorg och det är enkelt att bära frukt med sig i väskan. Men håll dig till max två frukter om dagen, tipsar dietisten.

Expertens kommentar: Håll dig till en banan om dagen och sedan en till frukt. Kiwi, apelsin, äpple och päron är bra. Undvik mango, plommon och vindruvor som är sötare frukter.


9. Bär - ät så mycket du vill!


Kalorisnåla, söta och fulla med antioxidanter. Bär kan du äta som de är eller tillsammans med någon av de andra råvarorna.

Expertens kommentar: Alla sorter går bra och du kan äta hur mycket du vill av detta. Bär är jättebra!


10. Morötter - bra om du vill äta mycket


Grönsaker i olika former är jättebra mellanmål om du tycker om att äta lite större mängder. Råa grönsaker ger tuggmotstånd och bra fibrer.

Expertens kommentar: Alla råa grönsaker är bra men morötter är en av de mest populära, de är lätta att äta och bra om man gillar att tugga.


11. Riskakor - bra om du tränar


Kanske inte den långsammare kolhydraten men ett bra alternativ om du tränar mycket eller behöver ett större mellanmål.

Expertens kommentar: Välj sådana som är gjorda på råris och kombinera gärna med jordnötssmör

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + produkter från The Body Shop Olive. Köp nu!