10 knep: Fortsätt njuta och gå ner i vikt

I 30 år gjorde Erik Hörstadius, 54, upprepade försök bli av med övervikten. Och varje gång slutade det med besvikelse.

Till slut lyckades han – och tog hem segern i tv-programmet "Biggest loser VIP”. 36 kilo lättare delar han nu med sig av sina 10 bästa knep i boken ”Livsnjutardieten”.

– Man kan lära kroppen att äta av sitt eget fett, säger han.

Längst bak i listan läser du en längre intervju med Erik.

Andra har också läst

Foto: Cornelia Nordström

Erik Hörstadius tillsammans med mamma Birgitta von Otter.

1. Älska fett

Erik Hörstadius: “Ät fett tills du blir mätt. Dels från tallri­ken, dels från ditt inre skafferi. Och höj gärna fettandelen i maten när du äter kolhydrater och protein. Olivolja ringlad över salladen. Örtsmör till köttet. Majo till laxen.”

2. Frukta kolhydrater

“Ät inledningsvis max 20–30 gram kol­hydrater per dag, helst från grönsaker. Lite bär och nötter är också okej. Så småningom kan du experimentera med en något mer generös ”budget”. Viktigt är kolhy­draternas kvalitet: processat är dåligt, fiber­rikt bra. Kanske ska Livsnjutardieten kallas FFCHF? Fresh and flexible carbs, high fat. Generellt gäller också att du kan vara lite bjussigare om du tränar mycket. “

LÄS OCKSÅ: 11 smarta livsmedel som hjälper dig gå ner i vikt

Foto: Shutterstock

3. Ät naturlig mat

Erik Hörstadius: “Undvik hel­- och halvfabrikat. Där finns ofta dolda sockerfällor och andra onyttigheter. Och detta är ju produkter som smarta forskare i vita rockar tagit fram för att trigga din aptit.“

4. Var proteinmåttlig

“Glöm inte att protein har en insulin­höjande effekt. Ett riktmärke för dags­dosen kan vara 1–1,5 gram protein per kilo matchvikt. Om ditt formtoppade jag skulle väga 80 kilo, ät då inte mer än 100– 120 gram protein per dag. Det kanske låter lite, men det motsvarar faktiskt 4 hekto entrecote. Det är jättemycket kött! Eller 15 ägg. Eller 6 hekto torsk. Även här gäller att om du tränar mycket är en högre dos tillåten."

LÄS OCKSÅ: Överviktsforskaren: Så går du ner i vikt - utan att banta

Foto: Shutterstock

5. Drick torrt

Erik Hörstadius: “Torra viner gäller. Och ”torr” sprit, som whisky och vodka och gin. Inget grogg­virke, ingen öl, inga söta likörer.“

6. Fasta

“Att hoppa över måltider är självklart för en livsnjutare. Du ska därför korttidsfasta flera gånger i veckan. Ätfönster, som 16:8 (mellan klockan 16 och 8)? 24-­timmarsfasta? Hitta ett upplägg du trivs med. Testa också längre fastor, inte minst när du vill gå ner mycket och snabbt. Glöm då inte att äta salt och mycket vatten.”

LÄS OCKSÅ: 6 oväntade skäl till att du går upp i vikt

Foto: Shutterstock

7. Hantera din stress

Erik Hörstadius: “Promenera. Simma. Säg ibland nej till uppdrag och sociala evenemang. Lyssna på musik. Se till att sova bra. Var öppen för felsignaler: tankar som snur­rar, sömnrubbningar, problem med att läsa och dylikt. Stress gör dig tjock!”

8. Hatta inte

“Hellre färre men längre perioder av medveten kolhydratnjutning än fler korta. Det brukar kosta lite psykiskt att komma in i fettdrift igen. (Och det kan kosta lite muskelmassa också.) I klartext: en sammanhängande kolhydratvecka i Toscana är smartare än sju skvättdagar utspridda över en månad. “

LÄS OCKSÅ: Ät dig ner i vikt – 11 smarta livsmedel

Foto: Shutterstock

9. Fall smart när du faller

Erik Hörstadius: “När du slarvar. När en frestelse blir för svår. När du inte orkar följa Livsnjutar­dieten. När en galen hunger härjar i din kropp. Försök då att ”feläta” med så små negativa konsekvenser som möjligt. Hellre ost än chips och godis. Men hellre fläskkarré än ost! Lär känna dina triggers för dumsug och kontrolltapp. “

10. Vårda din ketos

När du är i fin ketos, fettförbränning, mår du som en prins. Steget är lätt, hungern lagom, tanken klar. Du är i kontroll. Men att falla ur ketosen kan gå på ett kick. En kanelbulle eller en öl eller några potatisar -– vips är insulincirkusen i gång. Så ta dig i akt.

LÄS OCKSÅ: Experten: Så bränner du fett – dygnet runt

Foto: Cornelia Nordström

“Nu har jag kontroll över mitt ätande och min vikt”

Författaren och journalisten Erik Hörstadius tappade 36 kilo tack vare medverkan i “Biggest loser VIP”. Nu vill han inspirera andra med boken “Livsnjutardieten”.

Nyårsafton 2018. En slaskdag med några plusgrader ute. Erik Hörstadius var ute och sprang när en speciell känsla infann sig.

– Jag hade inte varit så lycklig på en nyårsafton på 10, 20, eller kanske till och med 30 år.

Det var genom sin medverkan i ”Big­gest loser VIP ”, tillsammans med bland andra musikern Kalle Moraeus och holly­woodfrun Gunilla Persson, som Erik till slut lyckades med det han försökt så länge.

– 2018 var mitt mest livsförändrande år någonsin. Innan hade jag testat alla sätt som finns att gå ner i vikt. Pulverdiet med Nutrilett, klassisk kaloribantning, GI…

Jag har kämpat mot övervikt sedan åtmin­stone 25 års ålder.

Ett tag plockade jag bort allt fett ur maten. Jag stekte ingenting, använde bara ugnen eller kokade maten.

De olika dieterna gjorde visserligen att Erik tillfälligt gick ner i vikt. Men sedan kom kilona tillbaka igen.

Och det var just det – att han nu hade lyckats behålla vikten – som gav känslan av lycko­rus på nyårsafton.

– För första gången kände jag att det här biter, det här var ingen tillfällig grej, nu har jag kontroll över mitt ätande och min vikt.

LÄS OCKSÅ: Experten: Så bryter du ditt dåliga matmönster

"Jag älskar kolhydrater"

I ”Livsnjutardieten” berättar Erik om meto­den som gjorde att han och flera andra deltagare blev av med övervikt i ”Biggest Loser”.

Nedkokat handlar det om en enda sak, menar han:

– För att göra det extremt enkelt: Det vi käkade var sånt som inte driver på insuli­net, det fettinlagrande hormonet. Och det fungerade verkligen. Vi hade väldigt lätt att gå ner allihop, utan att vara deppiga, desperathungriga och energilösa vilket bantare ofta är.

Avokado, lax, fett kött och grönsaker är sådant som Erik Hörstadius numera njuter av med gott samvete.

Pasta, bröd och andra kolhydratrika livsmedel – sådant som triggar insulinet – går däremot bort, men inte alltid. Till skillnad från vid LCHF finns inga förbud i ”Livsnjutardieten”.

– Jag älskar kolhydrater! Prinsesstårta, tryffelpasta, smågodis, chips och färskpressad apelsinjuice Allt det vill jag ha kvar i mitt liv, och det är det som är poängen med “Livsnjutardieten”.

Tricket är, enligt Erik, att verkligen planera och välja ut tillfällena för undan tag, och att efteråt reparera med en faste­ period.

– Jag beviljar mig själv medveten kol­hydratnjutning. Det kan vara en vecka i Toscana eller en kväll hemma eller hos kompisar. Men då lägger jag in en 24­-timmarsfasta efteråt, eller längre. Fasta för mig betyder inte att jag inte äter. Okej, jag äter inget från tallriken, men jag äter från det egna fettlagret, det jag kallar mitt inre skafferi. Kroppen får ändå den energi den behöver.

– Jag kan alltså äta kakan och ha den kvar! Det känns verkligen som att jag har knäckt koden.

Stress påverkar vikten negativt

Vårt förhållningssätt till mat i dag bidrar starkt till fetmaproblemen, menar Erik.

– Mat står för så mycket mer än näring. Det kan vara tröst, fest, belöning. Och så har vi hela den här kulturen med kanel­bullens dag och klockan-tre­-fika. Vi har kopplat loss mat från naturlig hunger. Jag har själv ett firar­ beteende. När jag har tränat eller skrivit klart en text vill jag kolla en film på datorn – och käka något gott.

I dag är Erik medveten om hur stressen under alla år har haft en negativ inverkan på hans vikt.

– Stresshormonet kortisol ökar apti­ten så att det är lättare att hamna i ett okontrollerat ätande. Kortisol ökar också fettinlagringen. Det är våra stenålders­gener som säger ”se till att lagra energi, nu är det fara å färde”. Under inspel­ningarna av ”Biggest loser VIP ” insåg jag hur jag superstressar i min vardag. Det kan handla om dåligt samvete för att man inte träffar släktingar och kompisar, eller att man skjuter upp jobb eller borde städa.

Deltagarna i program­met hade varken tillgång till datorer eller mobiltelefoner. Någon tv fanns inte heller.

– Det var en digital detox. En deltagar­ansvarig vittjade mina sms två gånger i veckan, och om något verkade viktigt läste han upp det. Det var strikt. I stället för att sitta framför var sin skärm spelade vi poker och satt och pratade på kvällarna – mycket om vikt och mat men också om livet.

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt med promenader: 5 vanliga misstag

Tappade 36 kilo

Frånvaron av ljud gjorde att han kom ner i varv.

– På promenaderna de första veckorna lyssnade jag bara på min egen andning, fågelkvittret och knastret från gruset. Då vänder man blicken inåt.

Att dra ner på tempot är något Erik numera anammar i sin vardag.

– Jag måste inte läsa alla nyheter längre, säger han.

Förutom att tappa 36 kilo har Erik också fått en ny tro på sin egen förmåga, inom alla områden.

– Jag har en genomförandekraft nu, det låter nästan religiöst men jag känner verkligen en kraft som jag inte känt på många år.

Hur har självkänslan påverkats?

– Jag har alltid älskat mig själv, även den tjockaste Erik. En del människor går omkring och hatar sig själv men jag har aldrig gjort det. Så den har inte ändrats.

I sommar satsar Erik Hörstadius på att springa Stockholm Marathon. Det blir i så fall hans tolfte mara.

– En fördom om tjocka är att vi är lata. Det stämmer inte. Titta på mig.

Redan nu letar han efter nästa ut­ maning.

– Jag vill göra något riktigt knasigt, som att springa 60 kilometer i fjällen.

Och så vill Erik minska ytterligare lite till i vikt:

– Jag är fortfarande halvtjockis. Tio kilo till ska bort, slår han fast.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här