Anette, 71: ”Första gången jag håller vikten långsiktigt”

Anette, 71, om sin livsstilsförändring : "Det är en så stor del av min vardag att jag inte tänker på det"

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

1 av 2: Anette, 71, om sin livsstilsförändring : "Det är en så stor del av min vardag att jag inte tänker på det"

2 av 2

Förra våren gjorde Anette Borg, 71, en satsning och gick ner tre kilo på sex veckor.

Nu – ett år senare – ligger vikten stabilt. 

– Det här är första gången som jag lyckats hålla vikten långsiktigt. Det har blivit en naturlig del av min vardag, säger hon om livsstilsförändringen.

Andra har också läst

71-åriga Anette Borg från Järfälla är en aktiv person. Flera gånger i veckan tränar hon på Friskis och Svettis, hon simmar, promenerar och är överlag intresserad och nyfiken på mat och hälsa. Några envisa kilon hade bitit sig fast - och hon var motiverad att komma i en klänning hon inhandlat speciellt för sin 70-årsfest.

– Jag hade en period med mycket stress och kilona satte sig runt magen. Det handlar inte om att jag var överviktig, inte alls, men jag kände inte igen min egen kropp och inga kläder satt bra, har Anette tidigare berättat för Hälsoliv.

FAKTA/Anette Borg

Ålder: 71.

Bor: Järfälla

Yrke: Psykolog. Numera pensionär.

Intressen: Kultur i alla former; musik, teater och konst. 

Anette: "Jag märker att min kropp mår bra"

Anette började följa kostprogrammet Wellie Easy för att gå ner ett halvt kilo i veckan. Hon åt frukost, lunch och middag enligt programmet. Sex veckor senare - precis i tid för festen - passade plötsligt den där klänningen som hon köpt inför födelsedagen. Sedan dess har hon fortsatt.  

– Jag märker att min kropp mår bra. Sen tycker jag om att få feedback och pepp utan pekpinnar.

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

"Det är små förändringar som över tid gett resultat. Jag är mindre sugen på sött och känner ett större välbefinnande".

"Nu har det blivit en sån stor del av ens vardag att man inte ens tänker på det"

När Anette tidigare testat dieter som 5:2 och GI har de kilon hon gått ner sakta letat sig tillbaka. Skillnaden den här gången är att vikten hållit sig stabil. Hon tror själv att hemligheten är att hon ändrat sina matvanor långsiktigt. 

Frukostsmörgåsarna har bytts ut mot yoghurt, müsli och frukt. Dessutom har hon nästan helt slutat med feta såser och röror.

– Det är enkla, näringsriktiga måltider. Man lär sig vad som är nyttig och bra mat efter ett tag. Nu har det blivit en sån stor del av ens vardag att man inte ens tänker på det, säger Anette Borg.

Några större förändringar Anette gjort är att äta regelbundna måltider och planera mer. Hon berättar att hon inte är lika sugen på sötsaker som glass och godis längre:

– Det har blivit så per automatik. Däremot unnar jag mig både ett glas gott vin och mörk choklad. Det är viktigt att unna sig njutning också!

FAKTA/Anettes 6 kostförändringar:

1. Äter regelbundet. 

"Jag äter regelbundet, alltid frukost, lunch och middag. Eftersom jag är pensionär lagar jag dessutom all mat själv, det tror jag är bra, att laga mat från grunden och inte äta halvfabrikat. Men de här recepten är enkla och går bra att använda i vardagen".   

2. Planerar.

"Det gör det lättare att följa kostprogrammen. Jag kollar på recept dagen innan och ser till att jag har alla råvaror hemma. Recepten är enkla att följa och det är bra och nyttig mat som alla i familjen kan äta, vilket underlättar matlagningen".

3. Tagit kontroll.

"Jag fyller i vad jag äter till frukost, lunch och middag och får feedback om det är bra mat eller om det är något jag kan byta ut".

4. Slutat med smörgåsar.

"Jag äter aldrig smörgåsar längre. Förut åt jag alltid smörgås till frukost, nu äter jag naturell yoghurt, müsli, frukt och kaffe. Det står jag mig på ända till lunch".

5. Väljer bort feta mejeriprodukter.

"Tidigare lagade jag slentrianmässigt mycket såser med crème fraiche. Nu är det mer olivoljebaserade dressingar med kryddor så det har jag tagit efter".

6. Unnar sig.

"Jag har inte sug efter sötsaker men unnar mig både ett glas gott vin och mörk choklad".

"Det tar tid att ändra matvanor men det är aldrig för sent att börja"

Till dig som vill göra en livsstilsförändring råder Anette att börja planera mer och ta kontroll över det du stoppar i dig. Dessutom:

– Våga testa nya recept och smaker. Och ge inte upp! Det tar tid att ändra matvanor men det är aldrig för sent att börja eller att lära sig nytt!

Att följa ett kostprogram i början tror Anette var ett bra sätt att lära sig vad som är bra mat och få in nya goda vanor. Hon får medhåll näringsfysiolog Fredrik Paulún:

– Kostprogram är bra för nybörjaren. Man lär sig efter ett tag hur man ska äta och kan då skapa sina egna program. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer