Helena slog bort sin övervikt. I dag väger hon 75 kilo - tack vare boxningsträning och hemlagad mat.
Helena slog bort sin övervikt. I dag väger hon 75 kilo - tack vare boxningsträning och hemlagad mat. Foto: ROGER ROGER

-13 kilo. Slutade med chips och började boxas

Pizza, mackor och chips gjorde henne tjock och trött.
Men Helena, 28, fick nog och slog tillbaka mot övervikten.
Med boxning och hemlagad mat gick hon ner 13 kilo.

Helena Iles från Stockholm frossade i snabbmat och halvfabrikat flera gånger i veckan. Pizza, snacks, choklad, McDonald´s – för att inte tala om mackor. Men med boxhandskarna på knockade hon fetman. – För mig är boxningen den enda genuint roliga träningsformen. Jag älskar att slå och ta ut mig allt vad jag orkar. Sen gillar jag att man kör två och två, det blir mycket snack och skratt under träningspasset, säger hon. Det var ett hälsotest på jobbet för snart ett år sen som fick Helena att lägga om sin livsstil. – Jag hade inte vägt mig på åtta år och blev väldigt ledsen när jag insåg hur mycket jag hade gått upp. Med förskräckelse konstaterade hon: 88 kilo. Friskvårdskonsulenten varnade dessutom för att levervärdet var på väg åt fel håll.

Jagade revansch

Men motgången vändes snabbt till revanschlust. Redan samma kväll började det nya livet. Ut med pizza och hamburgare och in med hemlagad, näringsriktig mat. Samtidigt hittade Helena motionsformen som väckte träningslusten på allvar. – Jag hatade gympan i skolan och tycker att spinning och jogging är skittrist. Men jag hade testat boxning och bestämde mig för att köra det mer regelbundet. För att öka förbränningen och kondisen ytterligare började hon promenera de fem kilometerna till jobbet. Kilona rasade, från 88 till 75 på tio månader. Nu slåss Helena för att nå sin målvikt, 68 kilo, och dit vill hon nå i augusti. – Då ska jag åka till New York tillsammans med min boxningskompis Sabina, och visst vore det schyst att kunna köpa en massa nya snygga kläder!

13 kilo försvann med Helena-metoden

Helenas fem bästa tips:

    Promenera – och lyssna gärna på cd-böcker samtidigt.
      Ät ofta! Bli aldrig vrålhungrig.
        Engagera en kompis eller släkting som stöd och bollplank.
          Hitta alternativ snabbmat.
            Stoppa godissuget med mörk choklad, torkade aprikoser eller nötter.

            Doktor Yvonne Linnés kommentar:

            "Helena har gjort en klassiker – slutat med snabbmat och i stället börjat laga maten själv. Det är mycket lättare att hålla reda på vad man stoppar i sig när man lagar själv. Plus också för att hon stoppar hungerattackerna med mellanmål. Sen ska man komma ihåg att snabb mat inte behöver vara synonymt med dålig mat. Sushi är bra och McDonald´s kan funka om du hoppar över milkshake och pommes frittes. När det gäller godisalternativen – mörk choklad, aprikoser och nötter – så vill jag påminna om att de innehåller lika mycket kalorier som vanligt godis, även om de är nyttigare. Helena har hittat en motionsform som hon tycker är kul, och det är viktigt för att lyckas i längden. Boxning är dessutom väldigt fettförbrännande, vilket är bra."

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!