Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 28 aug 2015 14:38

Varning! Ät inte för mycket chiafrön

<span>Chiafrön är bra ur näringssynpunkt, men äter du mer än 15-25 gram per dag så riskerar du att gå upp i vikt. </span>

Chiafrön är bra ur näringssynpunkt, men äter du mer än 15-25 gram per dag så riskerar du att gå upp i vikt.

1/3

Foto: Shutterstock

<span>Chiafrön har ett högt fett-, protein- och fiberinnehåll.</span>

Chiafrön har ett högt fett-, protein- och fiberinnehåll.

2/3

Foto: Shutterstock

<span>Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.</span>

Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

3/3

Foto: Christer Järeslätt

Chiafrön hajpas som supernyttig frukostmat – men se upp med mängden, varnar experter.

Mer än en matsked per dag kan leda till övervikt.

– Det är vetenskapligt bevisat att man går upp i vikt, säger kostprofessorn Charlotte Erlanson-Albertsson till Hälsoliv.

Chiafrön är det senaste årets största hälsomatstrend, med recept på chiagröt och chiapudding i var och varenda kokbok. I nio fall av tio fokuseras bara på frönas positiva egenskaper: som att de tack vare sitt höga fett-, protein- och fiberinnehåll är både mättande och näringsrika, samt ökar förbränningen.

 

Men faktum är att de små rackarna är mycket kaloritäta, vilket innebär att man lätt går upp i vikt om man dagligen konsumerar mer än rekommenderad mängd.

Och tyvärr överstiger måttet chiafrön i många frukost- och mellanmålsrecept betydligt mer än de 15 gram, det vill säga en matsked, som är gränsen för vad som är problemfritt.

– De består av ganska mycket fett, så äter man mer än 15-25 gram per dag så går man upp i vikt. Det är vetenskapligt dokumenterat, så man får vara lite försiktig, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

 

LÄS OCKSÅ: Håll dig smal och frisk genom att äta nötter

 

På vissa chiafrönsförpackningar finns numera "varningstexter" med föreslagna mängdangivelser. Men det har alltså enbart att göra med kalorierna – några andra risker med de trendiga fröna har ännu inte framkommit.

– Nej, de är inte giftiga som linfrön, så bortsett från att man måste hålla reda på mängden så är de helt okej, säger Charlotte Erlanson-Albertsson till Hälsoliv.

Varför ska man äta chiafrön?

– De innehåller omega-3-fetter – så om man är vegetarian, raw food:are eller av andra skäl inte vill äta fisk och skaldjur, som är de bästa källorna, är chiafrön bra ur näringssynpunkt. Eller valnötter, som det finns mycket mer studier på.

– Chiafrön blev populära med boken "Born to run" om extrema människor som kunde springa två maratonlopp efter varandra – och inte bara på raksträcka, utan upp och ner för berg. Den koncentrerade näringen passar löpare bra, eftersom man inte vill ha massa skvalp i magen.

 

LÄS OCKSÅ: Smal utan att banta – 12 smarta genvägar