Chiafrön är bra ur näringssynpunkt, men äter du mer än 15-25 gram per dag så riskerar du att gå upp i vikt.
Chiafrön är bra ur näringssynpunkt, men äter du mer än 15-25 gram per dag så riskerar du att gå upp i vikt.
Chiafrön är bra ur näringssynpunkt, men äter du mer än 15-25 gram per dag så riskerar du att gå upp i vikt.
1 av 3: Chiafrön är bra ur näringssynpunkt, men äter du mer än 15-25 gram per dag så riskerar du att gå upp i vikt. Foto: Shutterstock
Chiafrön har ett högt fett-, protein- och fiberinnehåll.
Chiafrön har ett högt fett-, protein- och fiberinnehåll.
Chiafrön har ett högt fett-, protein- och fiberinnehåll.
2 av 3: Chiafrön har ett högt fett-, protein- och fiberinnehåll. Foto: Shutterstock
Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.
Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.
Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.
3 av 3: Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet. Foto: Christer Järeslätt

Varning! Ät inte för mycket chiafrön

Chiafrön hajpas som supernyttig frukostmat – men se upp med mängden, varnar experter.

Mer än en matsked per dag kan leda till övervikt.

– Det är vetenskapligt bevisat att man går upp i vikt, säger kostprofessorn Charlotte Erlanson-Albertsson till Hälsoliv.

Chiafrön är det senaste årets största hälsomatstrend, med recept på chiagröt och chiapudding i var och varenda kokbok. I nio fall av tio fokuseras bara på frönas positiva egenskaper: som att de tack vare sitt höga fett-, protein- och fiberinnehåll är både mättande och näringsrika, samt ökar förbränningen.

Chiafrön nyttiga men kaloritäta

Men faktum är att de små rackarna är mycket kaloritäta, vilket innebär att man lätt går upp i vikt om man dagligen konsumerar mer än rekommenderad mängd.

Och tyvärr överstiger måttet chiafrön i många frukost- och mellanmålsrecept betydligt mer än de 15 gram, det vill säga en matsked, som är gränsen för vad som är problemfritt.

– De består av ganska mycket fett, så äter man mer än 15-25 gram per dag så går man upp i vikt. Det är vetenskapligt dokumenterat, så man får vara lite försiktig, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

LÄS OCKSÅ: Håll dig smal och frisk genom att äta nötter

Inte giftiga

På vissa chiafrönsförpackningar finns numera "varningstexter" med föreslagna mängdangivelser. Men det har alltså enbart att göra med kalorierna – några andra risker med de trendiga fröna har ännu inte framkommit.

– Nej, de är inte giftiga som linfrön, så bortsett från att man måste hålla reda på mängden så är de helt okej, säger Charlotte Erlanson-Albertsson till Hälsoliv.

Varför ska man äta chiafrön?

– De innehåller omega-3-fetter – så om man är vegetarian, raw food:are eller av andra skäl inte vill äta fisk och skaldjur, som är de bästa källorna, är chiafrön bra ur näringssynpunkt. Eller valnötter, som det finns mycket mer studier på.

– Chiafrön blev populära med boken "Born to run" om extrema människor som kunde springa två maratonlopp efter varandra – och inte bara på raksträcka, utan upp och ner för berg. Den koncentrerade näringen passar löpare bra, eftersom man inte vill ha massa skvalp i magen.

LÄS OCKSÅ: Smal utan att banta – 12 smarta genvägar