1 av 2 Foto: Shutterstock
Jill Holmström, dietist och pt.
2 av 2: Jill Holmström, dietist och pt. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Trött efter maten? Så undviker du matkoma

Känner du dig trött och däst efter att ha ätit?

Skulle du hellre ta en tupplur än fortsätta jobba efter lunch?

"Matkoma" är ett fenomen som drabbat de flesta.

Här berättar dietisten och föreläsaren Jill Holmström hur du undviker det.

Stressa inte

Kroppen har två olika nervsystem: det parasympatiska och det sympatiska nervsystemet. Det parasympatiska nervsystemet aktiveras när kroppen är i vila och stimulerar bland annat matsmältningen. Nedbrytningen av maten fungerar således bättre om du äter i lugn och ro och inte jäktar i gång direkt efter en måltid. Vid stress blir matsmältningsorganen mindre effektiva, med konsekvensen att man kan känna sig matt eller trött.

– Det är en fördel att vara i ett mer avkopplande tillstånd när man äter och just har ätit. Så kasta inte i dig maten på springande fot, säger dietisten Jill Holmström.

Överät inte

Foto: Shutterstock

När vi äter transporteras stora mängder blod till magen, där det används vid nedbrytningen av födan. Ju mer vi stoppar i oss, desto mer blod krävs för matsmältningen och desto tröttare blir resten av kroppen.

Så försök att inte äta mer än du behöver, säger dietisten Jill Holmström:

– Du måste inte ta tre proppade tallrikar på en buffé. Om du upplever problem med trötthet, testa att minska mängden mat. Du ska inte bli tvärmätt så att du hellre vill sova än jobba.

LÄS OCKSÅ: 8 sätt att tappa kilon - utan att vara hungrig

Gå i väg och ät lunch

Foto: Shutterstock

Försök boka in ett par dagar i veckan när du går från jobbet eller lunchrummet och äter på en plats där du inte blir störd. Om du jobbar hemma, lämna skrivbordet!

– Det hänger ihop med första punkten: att det är viktigt för matsmältningen att man lär sig hantera stress. På vissa jobb kan man bli avbruten mitt i lunchen och förväntas utföra arbetsuppgifter. Då kan det vara bra att ha ett lunchställe där man vet att man får koppla av i fred, säger dietisten Jill Holmström.

LÄS OCKSÅ: 11 sätt att lura kroppen bränna fett

Sov ordentligt 

Foto: Shutterstock

Det är av naturliga skäl lättare att hantera oangenäma tillstånd i kroppen om vi är utsövda och motståndskraftiga, så försök få dina 7-8 timmar per natt.

– Sömn är viktigt för allting i kroppen. Men även om du sover tillräckligt kommer du fortfarande att hamna i matkoma om du äter för mycket, säger dietisten Jill Holmström.

Ta matkoman på allvar

"Matkoma" eller ”paltkoma” får man för att blodet i kroppen rör sig ner till magen, där det behövs för matsmältningsprocessen. Strax efter en måltid prioriteras alltså stora mängder blod för mag-tarmkanalen, med konsekvensen att andra delar av kroppen hamnar i ett slags lågenergiläge.

– Därför upplever många att de känner sig frusna, hängiga och trötta när de ätit. Kroppen har ingen tanke på att vi ska springa eller anstränga oss efter maten, så den "lånar" blod från musklerna ett tag, säger dietisten och föreläsaren Jill Holmström.

LÄS OCKSÅ: Experten: Stressar du bort viktminskningen?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!