Topplista: 10 nyttigaste grönsakerna för hälsan

<p>Att grönsaker är bra för oss – det vet vi. Men vilka är de allra bästa? Nu har Livsmedelsverket gjort en topplista.</p>

Foto: Shutterstock

1 av 2: <p>Att grönsaker är bra för oss – det vet vi. Men vilka är de allra bästa? Nu har Livsmedelsverket gjort en topplista.</p>

<p>Broccoli har en överlägsen C-vitaminhalt och är även en viktig kalciumkälla, speciellt för veganer.</p>

Foto: Shutterstock

2 av 2: <p>Broccoli har en överlägsen C-vitaminhalt och är även en viktig kalciumkälla, speciellt för veganer.</p>

Här är Livsmedelsverkets topplista över de grönsaker som är bäst för hälsan.

Andra har också läst

1. Spenat

Bra för: Spenat och andra gröna bladgrönsaker har högt innehåll av folat och kalium, samt vitamin A, C, E och K.

En portion babyspenat innehåller flera dagars behov av vitamin K, som behövs för blodet och skelettet.

LÄS OCKSÅ: Ät spenat varje dag – då blir du yngre

2. Gröna bönor/­haricots verts

Bra för: Rika på kostfiber och kalcium, samt ­vitamin B, C och K.

3. Broccoli

Bra för: Överlägsen C-vitamin­halt och mängder av mineraler och antioxidanter.

Förebygger cancer, stärker immunförsvaret och mag-tarmsystemet, sänker kolesterolet.

Viktig kalciumkälla för veganer.

4. Gröna ärter och sockerärter

Bra för: Bra källor för fiber, folat, vitamin C och vitamin K.

5. Avokado

Bra för: Nyttiga fettsyror och hög halt av folat och kalium.

Kalium är viktigt för kroppens celler, njurarna och musklernas funktion. Folat är viktigt för cellerna och tillväxten och särskilt för gravida med tanke på fostrets tillväxt.

LÄS OCKSÅ: 10 bästa råvarorna för att bli mätt och smal

6. Vita ­bönor

Bra för: Rika på protein och fibrer. Hög halt av folat och järn.

7. Purjolök

Bra för: Purjolöken är mångsidig och innehåller de flesta vitaminer och mineraler, i högre halter än gul lök. Den anses ha antiinflammatoriska egenskaper, men det finns inte lika omfattande forskning om den som om vitlöken.

8. Blomkål

Bra för: En riktig C-vitaminbomb. 100 gram blomkål ger nästan hela dagsbehovet av C-vitamin, mycket mer än exempelvis apelsin.

9. Linser

Bra för: Rika på järn, fibrer och protein. Mycket hög halt av folat och en bra källa för vitamin B6.

10. Kikärter

Bra för: Rika på järn, fibrer och protein. Mycket hög halt av folat och en bra källa för magnesium, som är viktigt för skelett, muskler, nerver och immunförsvaret.

 

TEXT: Catharina Hansson

 

LÄS OCKSÅ: 8 goda snacks som bränner fett

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här