sinar 2
sinar 2 Foto: Sinar 2

Tolv myter och sanningar om baksmälla

Betalar du ett jobbigt pris i dag för festen i går? Huvudvärk, muntorrhet och ångest är vanliga besvär.
Men det finns bot!
Här är 12 myter och sanningar om hur du kan besegrar baksmällan.

1. Undvik alkohol med hög andel congener, som rödvin och whisky

Först och främst handlar det om mängden alkohol du dricker, att skilja på olika sorter är egentligen av mindre betydelse. Men det är mycket som tyder på att man blir mer bakfull av sprit och vissa rödvinsorter. Om du grundat med vin under kvällen och avslutat med sprit, blir du också mer bakfull.

LÄS OCKSÅ: 7 skäl till att du blir bakfull i flera dagar

2. Att bada bastu hjälper inte

Tvärtom kan det vara farligt för att du förlorar ännu mer vätska. Det är bättre att dricka mycket vätska och ta en huvudvärkstablett.

LÄS OCKSÅ: Bakis i dag? Så här mår du bättre

3. Ät frukt, fruktjuicer och annan mat som innehåller fruktos

I frukter finns det mycket kalium och efter en fylla så har man förlorat kalium. Det kan på sätt och vis vara vettigt att dricka juice för att återställa kaliumbalansen men det på verkar inte baksmällan.

4. Gå en rask promenad eller slit hårt på gymmet

Det är absolut inte att rekommendera. Man ska inte ägna sig å t fysisk träning när man är bakfull. Istället bör man återställa salt- och vattenrubbningen först. Man har varit alkoholförgiftad och bör egentligen bara vila och återhämta sig.

5. Drick kolsyrade drycker

Ja, det är lite bikarbonat i det som man behöver när man är bakfull. Kolsyran gör också att kroppen kan tillgodose vätskan snabbare och drick gärna innan du går och lägger dig. Genom andedräkten så förlorar man ytterligare vätska genom sömnen och det kan ske i högre utsträckning om man är alkoholpåverkad. På det viset förvärrar man vätskebristen under sömnen.

6. Bli mer vältränad - då tål man mer och blir inte lika bakfull

Nej, det blir man inte, det är en myt. Men det är klart om man har man bra kondition så tål man kanske smärta bättre, men för den saken skull skonas man inte.

7. Ät B6-vitaminer

Det här är vitaminer som alkoholister har brist av och att tillföra B6-vitaminer till någon som lider av alkoholmissbruk kan vara bra, men dagen efter så har det ingen betydelse.

8. Ta en återställare

Det är inte att rekommendera naturligtvis. Alkohol i sig är smärtlindrande, ett bakrus innehåller delvis en smärtkomponent som huvudvärk och det kan behandlas med alkohol, men det är absolut inte att rekommendera.

9. Drick kaffe och ljummet vatten

Ja, det lindrar i viss mån. Koffeinet är kärlsammandragande och smärtlindrande. Men det handlar inte om något överdrivet intag, utan max två koppar. Drick gärna två glas ljummet vatten med bikarbonat, det är bra för magsyran. Men egentligen kan det räcka med att dricka vanligt kolsyrat vatten.

10. Ät fet och salt mat

Det finns en del människor som paradoxalt nog känner sig mindre illamående av fet mat, men det är inget att rekommendera. Salt mat kan lindra, men man ska inte överdriva för det kan ge högt blodtryck och belasta hjärtat.

11. Drick örtteer med honung

Det är ett sätt att få i sig vätska som kan vara bra naturligtvis, men det innehåller inget salt så det är varken bu eller bä egentligen. Honung är bara socker så det hjälper inte mot bakfyllan.

12. Vila och ha sex

Man sover för dåligt och ofta för lite när man är berusad, man befinner sig i ett alkoholrus även under sömnen. Så passa på att vila. Att ha sex kan vara ett sätt att slappna av och kan lindra ångest men det har ingen effekt på bakfyllan. Och först och främst ska man återställa sin salt- och vattenbalans, inte ägna sig åt någon form av fysisk aktivitet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!