ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 2 okt 2015 17.20

Tio snacks som du kan äta med gott samvete

Grönsaksstavar är ett utmärks kvällssnacks.

Grönsaksstavar är ett utmärks kvällssnacks.

1/2

Foto: Colourbox

2/2

Foto: Pia Nordström

Se till att vara förberedd nästa gång sötsuget sätter in! Genom att ladda upp med hälsosamt snacks slipper du falla för tomma kalorier som får ditt blodsocker att åka berg- och dalbana.

Fiberrika tilltugg som kombineras med fett eller protein håller dig nöjd och fokuserad länge.

De allra flesta har nog tröstätit någon gång. Även de mest hälsomedvetna av oss kan trilla dit under pressade omständigheter. När du sitter med en stressande jobbdeadline ligger det till exempel nära till hands att smita i väg för att hitta något gott att tugga på – en vän att hålla i handen när det känns tungt.

I ett läge då vi känner för att trösta oss med något gott är det sällan de mest hälsosamma alternativen valet faller på. I stället är det lätt hänt att det blir smarriga rester i skåpen som vi börjar knapra på, som chips, godis eller kakor. Men det sista din hjärna behöver för att hålla sig alert och produktiv är de där tomma kalorierna.

Så vad ska man då göra nästa gång energin behöver fyllas på? Jen McDaniel, talesperson för den amerikanska organisationen Academy of Nutrition and Dietetics, tipsar om att ladda upp med egna hälsosamma alternativ. På så vis kan du med gott samvete unna dig ett snack när energin går på sparlåga.

Här bjuder vi på McDaniels bästa hälsosnacks, med inspiration av tidningen Prevention:

Selleri kan du använda till ett nyttigt snacks.

Foto: Okänd

1. Sellerisnack

Snacket "ants on a log" är ett klassiskt hälsosnack du gör av selleri, färskost eller jordnötssmör och russin. Bre osten eller nötsmöret över selleribitarna och toppa sedan med några russin. Ett snack som både innehåller energirika kolhydrater och mättande fett och protein.

Dadlar – perfekt om du är sössugen.

Foto: Dan Hansson / Svd / Scanpix

2. Dadelbitar

Gör dina egna små energibitar av hackade dadlar som du blandar med havregryn och nötsmör. Forma mixen till lagom stora bitar. Här har du en perfekt liten godisbit som stillar sötsuget och samtidigt håller blodsockret stabilt.

Örtte – stillar suget.

Foto: Colourbox

3. Örtte

Att ta sig en kopp nyttigt örtte kommer att stilla suget. Kamomillte har dessutom visat sig vara särskilt effektivt för att lindra ångest och irritation. Grönt te innehåller extra mycket av aminosyran teanin, vilken skänker oss ett fokuserat lugn.

LÄS OCKSÅ: Drick te: 9 anledningar att göra det varje dag

Banan, jordnötssmör och honung på en macka? Jadå!

Foto: Shutterstock

4. Bananmacka

Mat som påminner oss om barndomen brukar ha en lugnande effekt – och den här varianten är dessutom hälsosam. Bre en tesked jordnötssmör på en skiva fullkornsbröd, sprid ut skivor av en halv banan och avsluta med att ringla lite honung över.

Mandlar mättar bra.

Foto: Okänd

5. Chokladmandlar

Mörk choklad hjälper till att tygla sötsuget och faktum är att en bit mörk choklad om dagen dessutom minskar mängden stresshormoner. Smält chokladen och rulla mandlar i den för en ökad mättnadskänsla genom tillskottet av protein, fibrer och fett.

LÄS OCKSÅ: Sex goda skäl till att frossa i mörk choklad

Vackert och gott!

Foto: Colourbox

6. Grönsaksstavar

Gör en hälsosam variant av chips och dipp. Skiva morötter eller selleristjälkar som du sedan doppar i en favoritdipp, exempelvis guacamole eller hummus. Perfekt för den som vill få en bra mättnadskänsla, eftersom de fiberrika grönsakerna gör dig skönt nöjd. Fettet i dippen gör att mättnaden håller i sig längre.

Mellanmål, efterrätt eller snack på yoghurt.

Foto: Thinkstock

7. Yoghurtparfait

En nyttigare variant av den gräddiga parfaiten. Osötad yoghurt, blåbär och hackade nötter. Mejeriprodukter innehåller kalcium och protein, vilket hjälper din kropp att frisätta signalsubstanser som inger en känsla av välmående.

Ibland räcker med ett glas att dricka.

Foto: Colourbox

8. Frukt- eller grönsaksvatten

Ibland kan det faktiskt räcka med att njuta av en lyxigare variant av helt vanligt vatten, eller bubbelvatten, för att stilla suget. Vi misstar ofta uttorkning för hunger, och gör du ditt vatten lite mer spännande blir du kanske mer sugen på det. Smaksätt med dina favoriter i frukt- och grönsaksutbudet, exempelvis gurka, apelsin eller frysta bär som blåbär och hallon.

9. Vandringsmix

En klassisk energipåfyllning bland fjällvandrare är att mixa choklad, russin och nötter. Sedan kan man ta sig en näve när energin tryter längs vägen. Exakt vad du har i din blandning kan du variera efter smak men ett förslag är att blanda valnötter, torkade tranbär eller russin och mörk choklad. Studier har visat att valnötter kan hjälpa dig att hantera stress bättre.

Kikärtor blir goda om man rostar dem med sin favoritkrydda.

Foto: Pelle Ericsson

10. Curryrostade kikärter

Här har vi ett utmärkt alternativ till chips: du får saltet och krispigheten men slipper skuldkänslor av att ha frossat i onyttigheter. Hetta upp olivolja i en kastrull och tillsätt osaltade kikärter. Rör om tills de är välrostade. Krydda med curry, kummin, paprika- och vitlökspulver och flingsalt. Kombinationen av protein och fiber kommer att hålla dig nöjd länge.

LÄS OCKSÅ: Vill du bli mätt och ändå fortfarande vara smal?

ANNONS